منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

جشنواره گرافیک دانشجویی سوره تماشا به همت دانشگاه سوره و با مشارکت اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران و شورای فرهنگ عمومی به پایان رسید.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره گرافیک سوره تماشا با همت و تلاش دانشجویان گرافیک دانشگاه سوره روز چهارشنبه دوازدهم اسفند 1401 با حضور رئیس دانشگاه سوره، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، استادان دانشگاه سوره، داوران و سایر مسئولان به پایان رسید. این جشنواره در حالی به‌پایان رسید که آثار برگزیده دانشجویان سراسر کشور در بخش‌های جایزه ویژه شهروندی، جایزه ویژه فرهنگ عمومی، جایزه ویژه فرهنگی دانشگاه سوره و دو جایزه سه میلیون تومانی از سمت نگاه تماشاگران جوایز ارزنده‌ای را دریافت کردند.

دکتر محمد حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین جشنواره‌ای با این وسعت در سراسر کشور گفت: جشنواره دانشجویی سوره تماشا از کیفیت بالایی برخوردار است و چیزی کم از رویدادهای مشابه در سطح ملی ندارد؛ بلکه توان رقابت با جشنواره‌های برتر را نیز دارد.

وی درباره ماموریت خطیر دانشجویان خصوصا دانشجویان دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: ارزش کسب تجربه از چنین فعالیت‌های دانشجویی در کنار علم‌آموزی ارزش قابل قبولی است و دانشگاه محل پرورش استعدادها است. به عبارتی دیگر دانشگاه فرزند جامعه و انسان‌سازِ نسل بعد است. ساعی در ادامه افزود: در راستای هدف انسان‌سازی دانشگاه، چنین  فعالیت‌های دانشجویی هستند که به اهداف دانشگاه هویت داده و به نیروی فعال بازار کار تبدیل می‌شوند. یکی از راه‌های رسیدن به اهداف اصیل دانشگاه را از همین رویدادها می‌شود به دست آورد.

 

 

مهدی امیری مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران نیز ضمن تاکید بر نقش اصیل و قدرتمند هنر در پذیرش و همراهی افکار عمومی گفت: هنر زبانی است که با آنکه غالبا هزینه‌های سنگینی به دنبال دارد، اما ترجمه نمی‌خواهد و پذیرش جامعه نسبت به مقوله هنر بسیار بالا است.
امیری بر روحیه مسئولیت‌پذیری آموزش تاکید کرد و تلفیق آموزش و هنر را یکی از راه‌های انتقال معنی و فرهنگ‌سازی عنوان کرد. وی ضمن استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای دانشجویان در اشاعه قواعد فرهنگی بیان کرد: اگر قواعد فرهنگی را ندانیم مشمول جرایم و هزینه‌هایی خواهیم شد که آثار سنگینی بر جا خواهد گذاشت، در حالیکه آثاری مانند جشنواره سوره تماشا به‌راحتی قوانین و هنجارها را به مخاطب انتقال می‌دهند.

 


سپس دکتر سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این که تاثیر فرهنگ از طریق آثار گرافیکی در جامعه به‌دلیل بصری بودنش بسیار تاثیر گذار است افزود: زمانی که خیابان‌ها شلوغ و پر ترافیک است، رانندگان می‌توانند یک اثر هنر گرافیک را در آن لحظه مشاهده و درک کنند و این تاثیر یک تولید هنری است که مخاطب را به خود جلب کرده و قدرتش بی‌هنران را از عرصه دور می‌کند.
وی بر لزوم وجود گفتگوهای همدلانه تاکید کرد و افزود: اگر می‌شد بیش از پیش از ظرفیت دانشجوها بهره‌مند شویم و آن را به تولید و اقتصاد گره بزنیم، کسی بیکار نمی‌ماند.
امامی همچنین به گرافیک پوشاک به‌عنوان یک دغدغه جدی اشاره کرد و گفت: گرافیک کاربردی می‌تواند در همه‌جا معنا ایجاد کرده و باعث ایجاد آرامش اجتماعی شود.

 


در بخش جوایز شهروندی «مهسان احمدی»، «الهه عابدی» و «جواد محمدی اصل» برگزیده شدند. همچنین جوایز بخش فرهنگ عمومی به «الهه عابدی»، «ملیکا سلیمانی» و «بهراد بهروز وزیری» رسید. جوایز دانشگاه سوره به «حسین صفاری نیا»، «ملیکا سلیمانی» و «پاییز زکی زاده» رسید. از نگاه مخاطبان نمایشگاه سوره تماشا «پاییز زکی زاده»، «مسعود رضایی» و «زهرا کریمخانی» برگزیده‌شده و جایزه نگاه مخاطب را دریافت کردند. جوایز بهترین اثر این نمایشگاه نیز به «فرزان احمدیان»، «زهرا کریمخانی» و «پرنیا میر شاهی» رسید.

 

 

 

فراخوان پنجمین دوره جشنواره گرافیک سوره تماشا با موضوع «فرهنگ عمومی» در تابستان گذشته منتشر شد و طی آن ۲۳۰ اثر دانشجویان، از بیش از 20 دانشگاه در سراسر کشور به دبیرخانه رسید. از بین این آثار 90 اثر به‌عنوان آثار شایسته به بخش مسابقه راه‌یافته و به مرحله رقابت نهایی رسیدند.

گفتنی است کوروش پارسا نژاد، مجتبی مجلسی، مهدی مهدیان و سینا افشار چهار داور تخصصی طراح گرافیک این جشنواره هستند. همچنین صابر اکبری جامعه‌شناس، به‌عنوان داور محتوای فرهنگی، آثار دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

به گفته دبیر پنجمین جشنواره گرافیک دانشجویی سوره تماشا به‌منظور استعدادیابی از دانشجویان خلاق و مستعد حاضر در جشنواره، پس از نمایشگاه برای دانشجویان شرکت‌کننده در این جشنواره زمینه مساعدتی وجود دارد. بدین ترتیب طراحان شرکت‌کننده دارای خلاقیت و مستعد شناسایی‌شده و با ارگان‌هایی که حامی این جشنواره هستند همکاری خواهند داشت.  

«جشنواره گرافیک دانشجویی سوره تماشا» در گالری فرهنگسرای صبا از تاریخ   ۷ تا۱۰ اسفند به بازدید عموم گذاشته‌شده و اختتامیه آن در تاریخ ۱۰ اسفند در فرهنگستان صبا برگزار شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهجشنواره گرافیک دانشجویی «سوره تماشا» به پایان رسید

نظر خود را بنویسید