منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در پی توجه ویژۀ دانشگاه سوره به تعاملات بینافرهنگی اخیراً نمایشگاهی متشکل از 50 فریم تصویرسازی در پروژه ای گروهی به سرپرستی دکتر سروناز پریشانزاده استاد گروه گرافیک و تصویرسازی، از تاریخ ۱۴ تا ۱۹ سپتامبردر کشور آلمان به نمایش درآمده است. به همین مناسبت بخش روابط عمومی و بین الملل دانشگاه سوره گفتگویی پیرامون چگونگی برپایی این نمایشگاه انجام داده است.


-  دربارۀ نحوۀ انجام این پروژه و اهدافی که برای برگزاری نمایشگاه دانشجویی داشتید توضیح بفرمایید.

این پروژه از سال گذشته آغاز شد و یکی از سرفصل های درسی دانشجویان بود. با توجه به اینکه پیش تر نیز نمایشگاه دیگری از آثار دانشجویان را در نشنال گالری و دانشگاه صوفیا در بلغارستان برگزار کرده بودیم و با استقبال گسترده ای از جمله تهیۀ گزارش نمایشگاه توسط رسانه های ملی بلغارستان، مواجه شده بودیم، تصمیم گرفتیم این بار آثارشان را در یکی دیگر از کشورهای اروپایی به نمایش بگذاریم. از این رو تعداد50 فریم تصویرسازی از دانشگاه سوره و 8 فریم تصویر از دانشگاه هنر را برای نمایش در این رویداد هنری آمادۀ نمایش کردیم.

با توجه به اینکه من دورۀ دکترای خود در رشتۀ تاریخ هنر را از دانشگاه F.U آغاز کرده بودم و با فضای هنری برلین تا حدی آشنایی داشتم، با انجام مذاکره با برخی از گالری ها و نهادهای فرهنگی، یک گالری که فضای آن با تعداد آثار دانشجویان هماهنگ بود را برای نمایشگاه انتخاب کرده و اگرچه با چالش های عدیده ای در زمینۀ ارسال، نصب و تبلیغات برای نمایشگاه مواجه بودیم، این کار را به شایسته ترین وضع ممکن به سرانجام رساندیم.

نخستین هدف من برای برپایی این نمایشگاه، نمایش توانمندی های دانشجویان ایرانی و نشان دادن همگامی آنها با جدیدترین شیوه های اجرایی در زمینۀ هنر تصویرسازی بوده است. از سوی دیگر من به عنوان پژوهشگری که در حوزۀ پیوند هنر و اندیشه های مولانا فعالیت می کنم، این دو نمایشگاه را در راستای تئوری های دستیابی به تصویرسازی مفهوم گرا  که در رسالۀ دکتری ام به آن پرداخته ام برگزار کرده ام. بیان شگفتی بازدیدکنندگان و عکس العمل آنان در مقابل آگاهی از این نکته که این آثار پروژه های دانشجویی هستند، در کلمات نمی گنجد.

-آیا برگزاری نمایشگاه هایی از این دست می تواند برای ایجاد سایر روابط فرهنگی  و هنری راهگشا باشد؟

با توجه به تمایل کشور آلمان در ایجاد روابط فرهنگی و آموزشی با ایران، برخی از نهادهای فرهنگی و دانشگاهی تمایل خود را به ایجاد تعاملات فرهنگی با دانشگاه سوره اعلام کردند؛ از جمله مؤسسه ای که با دانشگاه های آلمان قرارداد تبادل استاد و دانشجو از ایران و آلمان را داشت، از دانشجویان برای همایشی که در دسامبر2017برگزار خواهد کرد، دعوت به عمل آوردند.

پروفسور کلاوس پیتر هاسه رئیس پیشین موزه اسلامی برلین و رئیس کتابخانۀ موزه نیز از جمله چهره های شاخص فرهنگی و دانشگاهی بودند که از نمایشگاه بازدید کرده و در مورد تک تک آثار نقطه نظرات خود را فرمودند.

برای شما آرزوی توفیق می کنیم و امیدواریم با همت اساتیدی چون شما و مسئولین دانشگاه، دانشگاه سوره به عنوان یکی از موفق ترین دانشگاه های تخصصی هنر در فضاهای بین المللی نیز مطرح شود.

من نیز از همکاری و همفکری مسئولین محترم دانشگاه و به طور اخص از قائم مقام ریاست دانشگاه آقای دکتر صادقی و نیز مدیر گروه گرافیک سرکار خانم کریمی به خاطر ایجاد فضایی که در آن به اساتید و دانشجویان امکان بروز و خلق ایده های جدید داده و همچنین امکان برپایی چنین رویدادهایی را فراهم می کنند تشکر می کنم و امیدوارم با حمایت بیشتر مسئولین دانشگاه از تبادلات بینا فرهنگی امکان تداوم این مسیر، میسر گردد.


   تصویر: گزارش روزنامه قانون از نمایشگاه تصویرسازی داستان های مثنوی در برلین، یکشنبه 3/7/96



.
اشتراک در:

کلمات کلیدی: سروناز پریشانزاده-نمایشگاه گرافیک و تصویرسازی- آلمان- دانشجویان دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید