کد خبر : 269282
تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1399 11:0
تعداد بازدید : 349

لزوم حل مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت و نظارت صحیح بر بازار الکترونیک

سمیه رمضان ماهی مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه سوره، با تأکید بر لزوم حل مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت و نظارت صحیح بر بازار الکترونیک گفت: زمانی که ضرورت استفاده از شبکه های مجازی برای تدریس ایجاد شد، نیاز به موبایل هوشمند، لپ تاپ یا میکروفون وب کم، قلم نوری نیز افزایش یافت که متاسفانه به دلیل نبود نظارت کافی در بازار، عرضه این محصولات با روند رشد صعودی قیمت مواجه شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره و به نقل از خبرگزاری فارس، سمیه رمضان ماهی مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه سوره در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره شرایط برگزاری کلاس های دانشگاهی در روزهای کرونایی گفت: از مزایای خوب آموزش آنلاین در شرایط اپیدمی یک بیماری مثل کرونا در درجه اول، امکان حفظ سلامت و امنیت جسمی روحی و روانی دانشجو و استاد است. به ویژه آنکه در مقطع دانشگاهی بسیاری از استادان نخبه از سن بالایی برخوردارند و در پاندمی کرونا که به ویژه قشر مسن جامعه را هدف قرار می دهد استفاده از فضای کلاس های مجازی نه یک امکان بلکه یک ضرورت است.
وی افزود: در کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و تبریز هر سال با اوج گیری شاخص آلودگی هوا مواجه هستیم که منجر به تعطیلی مدارس و کلاس های دانشگاه می شود و آموزش مجازی می تواند به عنوان جایگزینی مناسب به خصوص در این شرایط مدنظر قرار گیرد.
مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه سوره درباره تفاوت برگزاری دوره مجازی در دروس نظری و عملی نیز گفت: درباره دروس نظری کار راحت تر است و اصولا بعد از گذشت سه جلسه دانشجو و استاد با امکانات تازه و محدودیت های کلاس آنلاین نسبت به کلاس حضوری آشنا می شوند و می توانند با شناخت قابلیت هایی که کلاس آنلاین نسبت به حضوری دارد از جمله امکان دسترسی آنی به اینترنت، جستجو و اشتراک محتوای خاص، از مزایای آموزش آنلاین بهره برده و کلاس را با کیفیت مقبولی ارائه دهند.
رمضان ماهی در خصوص محدودیت های دوره آموزش مجازی در دروس عملی گفت: در خصوص دروس کاملا عملی مثل چاپ دستی، حجم سازی، کارگاه طراحی و کارگاه عکاسی دانشجو و استاد نیازمند حضور در لابراتوار و کارگاه دانشگاهی هستند و این امکانات در منزل قابل فراهم کردن نیست، برای این دروس نیز باید فکری اساسی شود. شاید نیازمند تغییری بنیادی در تعریف سرفصل جدید برای این دروس هستیم که کاری بلند مدت و تخصصی خواهد بود.
وی ادامه داد: در خصوص کلاس های کارگاهی و دروس عملی شرایط متفاوت است و برنامه های فعلی شبکه های آنلاین امکانات لازم برای پیشبرد این دروس را ندارند و نیازمند برنامه های کمکی در این زمینه است. مثلا برخی از استادان به واسطه مشکلات آپلود فایل توسط دانشجویان و محدودیت برنامه های آنلاین مجازی چون ادوب کانکت و اسکای روم، ترجیح می دهند فایل کار عملی دانشجویان را از طریق اپلیکیشن هایی چون واتساپ، تلگرام و یا ایمیل دریافت کنند.
وی درباره سهولت برگزاری دفاع از پایان نامه ها به صورت مجازی گفت: غیر از سهولت برگزاری دفاع ها در قالب مجازی، امکان حضور تعداد زیادی از دانشجویان به عنوان مهمان و ناظر از دستاوردهای مجازی است که هیچ گاه در دفاع حضوری امکان پذیر نبوده است.
مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: بعضی جلسات با حضور بیش از ۶۰ دانشجو برگزار شده که گاهی معاونت آموزشی یا ریاست دانشگاه هم ناظر برگزاری جلسه دفاع بوده اند و همین موضوع سبب برگزاری با کیفیت تر دفاع ها و دقت بیشتر در نمره دهی به پایان نامه ها شده و می شود. همچنین میزان استرس این دفاعیه ها از دفاع حضوری برای دانشجو کمتر است و سبب می شود دانشجو ارائه بهتر و منسجم تری از کار خود داشته باشد.
رمضان ماهی معتقد است: زمانی که جلسه دفاعیه به صورت آنلاین برگزار می شود، هیچگونه محدودیتی در تعداد حضور دانشجویان مهمان نیست به همین دلیل جلسه دفاعیه مانند یک کلاس درس می شود که علاوه بر انتقال دستاوردهای پژوهشی در قالب یک کنفرانس، نحوه نقد و بررسی یک کار پژوهشی را توسط استادان داور و راهنما به دانشجویان ناظر می آموزد که از زاویه آموزشی بسیار حائز اهمیت است.
این استاد دانشگاه گفت: از دیگر مزایای دفاع مجازی به خصوص در رشته هایی همچون گرافیک و یا تصویرسازی و صرفه جویی در پرداخت هزینه هایی مربوط به پلات و پرینت کارهای عملی است که از لحاظ اقتصادی نیز برای دانشجو بسیار به صرفه است.
وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت و لزوم نظارت صحیح بر بازار الکترونیک گفت: زمانی که ضرورت استفاده از شبکه های مجازی برای تدریس ایجاد شد، نیاز به موبایل هوشمند، لپ تاپ و یا میکروفون وب کم، قلم نوری نیز افزایش یافت که متاسفانه به دلیل نبود نظارت کافی در بازار، عرضه این محصولات با روند رشد صعودی قیمت مواجه شد.
رمضان ماهی افزود: مساله قیمت نت هم مشکل بعدی است که این حوزه نیز نیازمند بازنگری است.
مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: استادان و دانشجویان باید هزینه این موارد را بپردازند که می تواند با همیاری دولت حداقل در بستر آموزشی با تخفیف یا مجانی ارائه شود. در حال حاضر برخی شبکه های ارائه دهنده اینترنت مثل صبانت این امکان را ایجاد کرده اند و با ورود به شبکه آموزش مجازی دانشگاهی هزینه ای برای کاربر لحاظ نمی شود. این مورد سبب ترغیب دانشجویان و استادان به استفاده از آموزش آنلاین می شود.
وی خواستار بازنگری در فرایندها و رویه های اداری و انطباق آنها با شرایط مجازی شد و گفت: ارتقاء زیرساخت های انفورماتیک دانشگاه ها و نیز هماهنگی سیستم اداری با آن ضروری است. به عنوان مثال هنوز برخی از امور فارغ التحصیلی به صورت دستی انجام می شود و در نتیجه نمی شود کل سیستم دانشگاهی و بخش آموزش را دور کار کرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجارب کنونی و لزوم برنامه ریزی های لازم و تجهیز کمبودها و خلأها گفت: دلیل اهمیت توجه به موارد مذکور از ان رو است که احتمال برگشت بیماری کرونا در مهر آبان ماه سال جاری هنوز محتمل است و از شرایط بحرانی به وجود آمده می توان برای برنامه ریزی بهتر در آینده نیز استفاده کرد.




نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :