منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ وبینار آموزشی با محوریت «اهمال‌کاری و راه‌های مقابله با آن» به همت کانون گرافیک و با همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه سوره، با ارائه و سخنرانی محمدباقر ثباتی مشاور، روانشناس و درمانگر؛ روز چهارشنبه مورخ 18 اسفندماه 1400 ساعت 18:00 به صورت مجازی در سامانه LMS دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمدباقر ثباتی به بررسی ریشه اهمال‌کاری پرداخت و در این باب گفت: اهمال‌کاری عملاً اضطراب ناشی از نوع نگاه ما به قضایای زندگی است. ذهن ما می‌تواند برنامه‌ها را کنترل کند و اگر دچار دلشوره شدیم‌، می‌تواند از آن اجتناب کند؛ اما احتمالاً ریشه در ترس و اضطراب داشته و به کمبود اعتماد به نفس اشخاص بازمی‌گردد که باعث می‌شود کارها را به صورت عمدی به تعویق بیندازیم. وی افزود: ترس از شکست، ترس از قضاوت شدن و... افکاری هستند که ریشه در دوران کودکی و تربیت ما دارند که همین ترس و تردید باعث رها کردن کارها می‌شود.

محمدباقر ثباتی در خصوص رابطه اهمال‌کاری و اضطراب بیان کرد: فرار کردن از انجام کارها، دلشوره گرفتن، افتادن در مخمصه و گرفتن عذاب وجدان؛ بر میزان اضطراب بسیار تأثیرگذار است. وی در ادامه گفت: ترس از قضاوت دیگران و ترس از دست دادن زمان، از زمینه‌هایی است که استرس ایجاد می‌کند. تردید در مورد توانمندی‌های فرد، ترس از شکست، ترس از موفقیت، کمال‌گرایی، میزان انتظارات غیرواقعی از زمان، ترس از شکست و قضاوت شدن نیز مواردی شخصی هستند که در فرد اضطراب ایجاد می‌کنند.

ثباتی در زمینه انواع اهمال‌کاری اظهار داشت: اهمال‌کاری دو نوع است؛ یکی، منفعلانه که شخص به دلیل ترس ناشی از شکست کارها را به تعویق میندازد و دیگری فعالانه که این اشخاص به‌طور آگاهانه کارها را به تعویق میندازند و خودکارآمدی زیادی در خودشان حس می‌کنند و طبق برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و بدون استرس کارهایشان را انجام می‌دهند.

ثباتی با اشاره به این‌که هیچ امری در زندگی نیست که قطعیت کامل داشته باشد بیان کرد: موفقیت ما در گرو انگیزه و تعهد است و تعهد یعنی اینکه مصمم هستیم کاری را انجام دهیم و برای آن تلاش کنیم. افراد با انگیزه نیز می‌دانند تغییر برایشان وجود دارد، به توانایی‌های خود برای تغییر اطمینان دارند و هم‌اکنون آماده تغییر هستند.

وی درباره سودها و مضرات اهمال‌کاری گفت: زمانی که اهمال‌کاری کنیم دیر به نتیجه می‌رسیم و عملکردمان واقعی نیست. هنگامی‌که کارهایی را که دوست داریم انجام می‌دهیم، توجه به زمان نداریم؛ اما وقتی این موارد را تحلیل می‌کنیم ذهنمان متوجه می‌شود چقدر بد است که در کارهایمان توانمند نیستیم یا اعتماد به نفس نداریم. برای مبارزه با اهمال‌کاری باید مزایای غلبه بر آن کار را مشخص کنیم و برای خودمان هدف تعیین کنیم‌.

ثباتی در ادامه خاطرنشان کرد: در مزایای غلبه بر اهمال‌کاری، فرد در محل کار بازدهی بیشتری دارد و ترفیع پیدا می‌کند، به توانمندی‌های خود آگاه است، درگیری ذهنی ندارد و احساس گناه نمی‌کند. همچنین دیگران برای فرد احترام قائل هستند و از همه مهم‌تر با ترس‌هایش مقابله می‌کند.

محمدباقر ثباتی برای غلبه بر اهمال‌کاری اذعان کرد: ابتدا قرارداد اهمال‌گرایی با خود ببندید و با ضمانت یک شخص نزدیک به زندگی‌تان امضا کنید. در مرحله بعدی بر ترس ناشی از شکست غلبه کنید. ترس از شکست از دوران کودکی شخص نشأت گرفته است که پدر و مادر شروع به مقایسه فرزند خود با فرزند دیگران می‌کنند؛ اما باید بدانیم که شکست بد نیست و اتفاقاً لازمه‌ی پیروزی بوده و چه خوب است که فرزندمان را با خودمان مقایسه کنیم، نه با دیگران!

ثباتی در خصوص راه‌های مقابله با افکار استرس‌زا عنوان کرد: ابتدا باید افکار استرس‌آور را شناسایی کنیم. سپس تمام خطاهای ذهنی را پیدا کنیم و روی آن‌ها برچسب بزنیم. بعد از آن به کل اتفاقات زندگی‌مان تعمیم افراطی نزنیم و از پیشگویی‌های منفی پرهیز کنیم و در نهایت ذهن‌خوانی نکنیم. وی اضافه کرد: ذهن‌خوانی کردن اشتباه محض است؛ زیرا تفکرات و ذهنیت آدم‌ها با هم متفاوت است. ما در مواجه با افکار استرس‌آور تمام ذهنیت‌های منفی را مدنظر می‌گیریم و همه آن‌ها را زیر سؤال می‌بریم. ما در هنگامی‌که حالمان بد است و دلشوره داریم، تصاویر بد و دلشوره‌آور در ذهنمان تداعی می‌شود. پس بهتر است افکار مثبت را جایگزین آن کنیم و ابتدا افکار فاجعه را تصور کنیم و زیر سؤال ببریم و سپس با آن‌ها مقابله کنیم.

محمدباقر ثباتی در پایان مطرح کرد: ما باید بدانیم توانایی انجام هر کاری را داریم، فقط باید باورشان کنیم و لازمه‌ی این کار این است که باید خودکارآمدی خودمان را به‌واسطه‌ی پیدا کردن افکار منفی، ترس‌ها و نگرانی‌ها پیدا کنیم و عکس‌العمل‌های منطقی را جایگزین افکار منفی کنیم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهوبینار آموزشی «اهمال‌کاری و راه‌های مقابله با آن» در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید