منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دانشکده هنر با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره دومین فصل از جلسات «دوشنبه‌های نقد کتاب سوره» را برگزار می‌کنند. در دوازدهمین و واپسین نشست از فصل دوم این برنامه کتاب «طراحی و اسکیس در صحنه‌ی تئاتر» نوشته مصطفی مرادیان و سینا ییلاق بیگی به بحث گذاشته خواهد شد. فرهاد مهندس پور کارگردان و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مقدمه‌ای برای کتاب نوشته است:« کتاب پیش رو نخستین اثر آموزشی و مصوری است که در باب اسکیس، انواع و کاربرد آن در طراحی صحنه‌ی نمایش به نگارش درآمده است. با آنکه پیش‌تر در معماری و طراحی داخلی آثاری دراین‌باره تألیف و ترجمه شده است، و همچنین آثار خوبی نیز درباره‌ی پیشینه، مصادیق و تعاریف طراحی صحنه‌ی نمایش به چاپ رسیده، این کتاب را، که حاصل تلاش‌های مصطفی مرادیان و سینا ییلاق‌بیگی است، می‌توان از دو نظر نخستین اثر در این باب به ‌شمار آورد، یک آنکه این کتاب نخستین اثر تألیفی است که تاکنون منتشر شده و دیگر آنکه کتابی است مقدماتی و پایه. آنچه مرا بر آن می‌دارد که بر «مقدماتی و پایه»بودن این کتاب تأکید کنم آن است که نوشتن چنین کتاب‌هایی هنوز مورد استقبال جامعه‌ی دانشگاهی ایران، به‌ویژه جامعه‌ی نمایش قرار نگرفته است. دلیل این امر شاید آن است که نوشتن کتاب‌هایی از این دست امری پیش‌افتاده و سطحی قلمداد می‌شود، درحالی‌که برای درک مفاهیم سخت و پیچیده‌ی امروزی تئاتر نیازمند چنین کتاب‌هایی هستیم. کتاب طراحی و اسکیس برای صحنه‌ی تئاتر اثری است روشنگر، ساده و همه‌فهم، اما بیشتر به کار کسانی می‌آید که تمایل دارند با صورت‌بندی اشیا و چیزها در صحنه‌ی تئاتر آشنا شوند، درس‌نامه‌ای برای کسانی که سودای طراح صحنه یا طراح جلوه‌های دیداری تئاتر شدن (رخت و ابزار، ترکیب‌بندی، ویدیو و...) را در سر دارند و برای خود من نیز، که همیشه حتی از بازیگران خواسته‌ام تا تصورشان را از فضای صحنه ترسیم کنند .ترسیم‌های ساده‌ای که همیشه به کمک طراحی صحنه آمده‌اند. همچون راهنمایی کاربردی به شمار می‌آید. طراحی و اسکیس برای صحنه‌ی تئاتر با تصاویر، اتودها و فیگورهایی که دارد به منبعی ارزنده برای استفاده‌ی خیل عظیم جوانان پژوهشگر ایرانی بدل خواهد شد.

 در این جلسه  فرزاد معافی غفاری عضو هیأت علمی دانشگاه سوره به نقد کتاب خواهد پرداخت و درباره ویژگی‌های کتاب برای استفاده در بستر آموزشی سخن خواهد گفت. دبیری نشست را نیز رامتین شهبازی برعهده دارد.

این نشست دوشنبه 18 بهمن‌ماه ساعت 18 در آدرس https://sibad.soore.ac.ir/v/show/bookreview برگزار می‌شود و ورود عموم علاقه‌مندان آزاد است.

سلسله نشست‌های «دوشنبه‌های نقد کتاب سوره» در راستای اهداف پژوهشی و آموزشی دانشکده هنر دانشگاه سوره متناسب با گروه‌های آموزشی دایر در دانشکده با انتخاب مکتوبات مناسب می‌کوشد تا زمینه‌های گسترش علم و آشنایی دانشجویان را با صاحب‌نظران گسترش دهد. این نشست‌ها به صورت برخط برگزار شده و در فصل اول توانست علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کند. دوره جدید حوزه‌هایی همچون ادبیات نمایشی، نمایش، عکاسی، فلسفه و نظریه هنر، انیمیشین، هنر اسلامی، نقاشی و گرافیک را دربر خواهد گرفت.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نقد کتاب «طراحی و اسکیس در صحنه‌ی تئاتر»، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید