منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ در آستانه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه مجموعه نشست‌هایی را با عنوان «دانش سینما» در روزهای پنجشنبه و دوشنبه مورخ ۱۴ و ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به صورت حضوری در خانه جشنواره و به صورت مجازی در سامانه اسکای‌روم برگزار می‌کند.

لازم به ذکر است، دکتر کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره دبیر علمی نشست خواهد بود و اسامی سخنرانان و موضوعات موردبحث به شرح ذیل است:

  • دکتر رامتین شهبازی؛ با موضوع دانشگاه یا مدرسه؟ مسئله این است. در تاریخ ۱۴ بهمن ساعت ۱۳. لینک ورود به جلسه:

https://www.skyroom.online/chfajrfilmfestival/14-bahman

  • دکتر فرشاد عسگری‌کیا؛ با موضوع واکاوی آموزش عالی در سینما در تاریخ ۱۴ بهمن ساعت ۱۵ به صورت حضوری در خانه جشنواره
  • دکتر سید‌علی روحانی؛ با موضوع دانش آکادمیک و سینمای معاصر در تاریخ ۱۸ بهمن ساعت ۱۳

لینک ورود به جلسه:

https://www.skyroom.online/chfajrfilmfestival/18-bahman

همچنین کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره و دبیر علمی نشست در این باره گفت: دانشکده هنر در کنار چهلمین جشنواره فیلم دانشجویی به دبیری دکتر مسعود نقاش‌زاده و بخش فرهنگی با مسئولیت‌پذیری دکتر الهی در کنار دانشگاه‌های دیگر چون دانشگاه هنر، دانشگاه تهران، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه امام صادق و چند پژوهشکده که در بخش فرهنگی در این جشنواره حضور دارند؛ نشست‌های علمی را با حضور اعضای هیئت‌علمی و با تمرکز بر موضوعات مختلفی که می‌تواند به دانش سینمایی ما کمک کند، برگزار می‌کنیم.

نظری ادامه داد: قطع به یقین دانشگاه‌ها می‌توانند در توسعه و رشد سینمای کشور نقش‌آفرینی کنند. به همین دلیل در بخش فرهنگی بخش نشست‌های دانشگاهی را تدارک دیده‌اند که دانشگاه سوره یکی از آن دانشگاه‌هایی است که برنامه‌‌های ارزشمندی را با حضور دکتر فرشاد عسگری‌کیا، دکتر رامتین شهبازی و دکتر علی روحانی با موضوعات و مباحث جدیدی که دانشگاه‌ها در حال حاضر برای توسعه سینما چگونه عمل می‌کنند و مخصوصاً بررسی وضعیت کشورهای مختلف که برای توسعه سینمای کشورشان از دانشگاه‌ها بهره‌برداری می‌کنند و نقشه راهی را طراحی کردند که این مقوله توسط سید علی روحانی مطرح خواهد شد. مسئله دانشگاه و کار حرفه‌ای دانشجویان توسط رامتین شهبازی بررسی می‌شود. همچنین عمل‌گرا بودن دانشجویان توسط فرشاد عسگری کیا مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

کاظم نظری خاطرنشان کرد: این موضوعات مدنظر مباحثی است که امروزه در دانشگاه‌های کارآفرینی چون دانشگاه سوره به نوعی مسئله بوده و ما باید برای این مسئله چشم‌انداز و راهبردی را طراحی کنیم که می‌توانند برای آینده سینمای کشور نقش مهمی را داشته باشد. اگر قرار باشد سینمای جمهوری اسلامی ایران توسعه پیدا کند و اگر قصد داشته باشد با کشورهای مختلفی که در حوزه سینما در حال فعالیت هستند رقابت کند؛ مستلزم این است که همکاری جدی بین بدنه سازمان سینمای کشور با دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه سوره که کارآفرین است شکل بگیرد. وی افزود: تمام فارغ‌التحصیلانی که از دانشگاه سوره در رشته سینما وارد این حرفه شدند، اکنون صاحب سبک و صاحب تولید هستند و جوایز بین‌المللی و زیادی کسب کردند. بعلاوه خیلی موفق‌تر از دانشگاه‌های دیگر عمل کردند.

سپس نظری در این خصوص یادآور شد: دانشگاه سوره کارآفرین و حرفه ‌محور بوده و جزو دانشگاه‌های مطرح کشور در حوزه سینما است. به همین جهت در کنار چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر قرار گرفته و در رقابت با دانشگاه‌های دیگر، مباحثی را مطرح می‌کند که امیدوارم همه دانشجویان، دست‌اندرکاران و پژوهشگران در حوزه سینما بتوانند از این نشست‌ها و سخنرانی‌ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: به نظر بنده برای نخستین بار چنین فضایی پس از ۴۰ سال گذشت از عمر جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاده و دکتر الهی و دکتر نقاش‌زاده چشم‌انداز و سندی را طراحی کردند که بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر همانند سایر جشنواره‌های بین‌المللی که در واقع حوزه فرهنگی آن مهم است. به این منظور که آن بخش می‌تواند بر افکار عمومی، هنرمندان، منتقدین و صاحبان مطبوعات و رسانه‌ها تأثیر بگذارد و بازخورد این تأثیر را می‌توانیم در جامعه بر هنرمندان و بر روی مخاطبانی که سینما را می‌بینند و فرهنگ و آداب و رسومی که می‌تواند جشنواره فراهم کند و در زندگی روزمره مخاطبین خودمان مشاهده کنیم.

کاظم نظری در ادامه اذعان کرد: به همین خاطر است که سینما را فرهنگ‌ساز می‌دانیم. اگر ما بتوانیم مسئله فرهنگی را تقویت کنیم، روحیه مخاطبین فرهنگی را افزایش می‌دهیم. در نشست‌هایی که در حوزه سینما صورت می‌گیرد، سینما می‌تواند در جایگاه خود مؤثر باشد. وی عنوان کرد: جدا از تولید و مباحث پخش فیلم، حوزه‌های جشنواره و مباحثی که حاشیه جشنواره است، این موضوع نیز می‌تواند راهگشای مسئله فرهنگی کشور باشد.

کاظم نظری در پایان گفت: به این هدف دانشگاه سوره برای این حوزه زحمت بسیاری کشیده و همراه جشنواره بوده و چندین جلسات متعدد با شورای علمی جشنواره برگزار کرده است. همچنین مباحثی را که مورد نیاز دانشجویان و مخاطبین است بررسی کرده تا به این عنوان‌ها رسیده است. امیدوارم تمامی عزیزان از نشست‌های علمی‌ای که توسط دانشگاه سوره برگزار می‌شود، بهره لازم را ببرند. همچنین، برای عزیزان فعال در این زمینه آرزوی توفیق دارم.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، مجموعه نشست‌های تخصصی با عنوان «دانش سینما»، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید