منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ پس از گذشت ۲ سال تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، نمایشگاهی از ارائه کار پایان ترم دانشجویان رشته ارتباط تصویری (گرافیک) دانشگاه سوره برگزار شد.

این نمایشگاه روز یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ و با ارائه آثار ۶۰ دانشجوی درس طراحی حروف در نگارخانه آیه برگزار شد. نمایش آثار دانشجویان در این نمایشگاه یک‌روزه، به‌نوعی نوید بازگشت دانشجویان و بازگشایی مجدد دانشگاه سوره را داده و با استقبال پرشوری از سوی استادان و سایر دانشجویان دانشگاه مواجه شد. دکتر ساعی رئیس دانشگاه سوره ضمن حضور در این نمایشگاه و گفت‌وگو با استاد دلخانی و دانشجویان، بازدید مفصلی از این نمایشگاه انجام داد.

استاد «روح‌الله دلخانی» دراین‌خصوص گفت: امروز ژوژمان دانشجویان درس طراحی حروف رشته ارتباط تصویری (گرافیک) برگزار و آثار تایپوگرافی و نقاشی‌خط ۳ گروه از دانشجویان در این نمایشگاه یک‌روزه به نمایش گذاشته شد. در ترمی که گذشت، موفق به برگزاری ۵ جلسه حضوری با دانشجویان شدیم و مابقی جلسات تدریس در سامانه و به‌صورت آنلاین برگزار شد.

استاد دلخانی با اشاره به تکنیک‌های اجرای آثار گفت: این آثار بر پایه خط «ژوفا» اجرا شده است. این خط از ادغام عناصر بصری زبان کشورهای آسیای دور (چین و ژاپن) با حروف فارسی به وجود آمده است. در این نمایشگاه هر دانشجو حدود ۱۰ اثر ارائه داده و تمام آثار اجرا شده، طبق درس‌نامه پیش رفته است. آثار همگی مبتنی بر متن دارای مفهوم هستند، اما تأکیدی بر خوانا بودن آنها نبوده است. البته ذات این خط خوانایی نیست و بیشتر عنصر زیبایی‌شناختی اهمیت دارد. در کنار تایپوگرافی، تکنیک‌هایی هم با دانشجویان کار کردیم. بر همین اساس شما کارهای متنوعی در این نمایشگاه می‌بینید. آثار دوبعدی، سه‌بعدی، دایکات دستی، کار با وایتکس، چاپ دستی، ابروباد و ... از جمله آن است. همچنین در کارها تکرر حضور شکل هندسی دایره را هم داریم. دایره ضلع ندارد و اجرای تایپوگرافی در این قالب سخت است، اما تمام درس‌نامه‌های ما با این نوع خط، در دایره قابل خلاصه شدن است. در دایره اغراق، پازل، چرخش، توازن و ... را داریم.

استاد دلخانی درباره برگزاری نمایشگاه دیگری از این آثار اظهار داشت: با نظر دکتر نظری رئیس دانشکده هنر و خانم دکتر رمضان‌ماهی مدیرگروه گرافیک، قرار است در پایان سال و ایام عید سعید مبعث، یک نمایشگاه دیگر نیز از آثار منتخب دانشجویان در نگارخانه آیه برگزار خواهد شد.

فاطمه شیرغلامی، دانشجوی ترم ۳ رشته ارتباط تصویری، درباره این نمایشگاه به روابط‌عمومی دانشگاه سوره گفت: امروز ژوژمان پایان ترم من و سایر دانشجویانی که این ترم کلاس طراحی خط را در خدمت استاد دلخانی بودیم. کارهای ۳ گروه از دانشجویان و ثمره یک ترم فعالیت و تمرین آنها به نمایش گذاشته شده است. کارهای ارائه شده در زمینه نقاشی‌خط و تایپوگرافی است. این خطی است که خود استاد ابداع کردن و طبق درس‌نامه تمرین کردیم. دانشجویان سعی کردن طبق آموزش‌های استاد دلخانی، روش خود را پیدا کنند و اثر خاص خودشان را خلق کنند.

فرزان احمدیان، یکی دیگر از دانشجویان کلاس طراحی حروف، درباره آثار ارائه شده در این ژوژمان گفت: این رویداد پیش‌رو، نمایشگاه خط و ژوژمان خطاطی است که با تلاش استاد دلخانی در حال برگزاری است. آثار ارائه شده در این نمایشگاه در زمینه تایپوگرافی و خطاطی با خط ژوفا بود که سبک و ارائه‌ی آن از جانب خود استاد دلخانی صورت‌گرفته است. ابتدای ترم به دلیل شرایط کرونا، جلسات به‌صورت مجازی برگزار و آموزش‌های اولیه و گره‌نویسی را به‌صورت آنلاین یاد گرفتیم. اما به‌مرور باتوجه‌به بهترشدن شرایط، جلساتی هم حضوری برگزار شد که آن جلسات و حضور در کنار استاد، واقعاً خوب و مؤثر بود. خوشبختانه سایر اساتید دانشگاه نیز از نمایشگاه بازدید کردند و آثار دانشجویان مورد استقبال و تشویق استادان از جمله خانم دکتر رمضان‌ماهی قرار گفت و این باعث دلگرمی دانشجویان است.

راحله مولایی، دیگر دانشجوی ترم ۳ رشته گرافیک، درباره این گردهمایی گفت: امروز با سایر دانشجویان گرد هم جمع شدیم تا نتیجه یک ترم درس خطاطی فارسی و نقاشی‌خط را ببینیم. همگی دانشجویان مقطع کارشناسی و شاگرد استاد دلخانی بودیم و خط ژوفا را کار کردیم. در این نمایشگاه شیوه‌های مختلفی اجرا شده و دانشجویان آزاد بودن تا بتوانند سبک خود را انتخاب کنند. یکی از تکنیک‌های پراستفاده در این نمایشگاه، اجرای خط به‌صورت دایره است. دایره یک‌جور کمال دارد. یک‌شکل کامل، ۳۶۰ درجه و بسته است و به‌نوعی نمایی از گرایش انسان به کامل شدن است. در بعضی از آثار، دایره با شکل‌های دیگر ترکیب شده و کامل بودن دایره، شکسته شده است و شاید نشانی از آن مفهوم است که همه به‌نوعی نقص‌هایی داریم.

در ادامه گزارش تصویری از این نمایشگاه را مشاهده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: فعالیت‌های دانشجویی، ژوژمان دانشجویان رشته گرافیک، مصاحبه با دانشجویان، دانشکده هنر، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید