منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، پاسدار فرهنگ و هنر ایرانی، وبینار پژوهشی با محوریت «هفت روز هفته و مبانی رنگ‌شناسی ایران بر استناد هفت‌پیکر نظامی» به کوشش دانشکده هنر، با همکاری معاونت پژوهشی و معاونت فرهنگی-دانشجویی دانشگاه سوره، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۶:۳۰ با حضور ۵۶ نفر از علاقه‌مندان در سامانه مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست استاد میثم حسنخانی، پژوهشگر و استاد نگارگری و طراحی سنتی، به عنوان سخنران و ارائه‌دهنده و دکتر مهدی محمدی به عنوان میزبان نشست حضور داشتند.

دکتر محمدی ضمن خوش‌آمد گویی به حاضرین از استاد حسنخانی دعوت کرد تا مطالب خود را ارائه دهند.

استاد میثم حسنخانی در آغاز اذعان کرد که موضوع نشست پیرامون داستان‌های هفت‌پیکر نظامی است و برداشتی که از این داستان‌ها در حوزه رنگ در هنرهای کتاب‌آرایی می‌توان داشت. کتاب خمسه که به اسم پنج گنج نیز برای ما آشنا است و کلمه‌ی گنج در این کتاب به دفعات استفاده شده و مورد توجه نظامی بوده است. در داستان هفت‌پیکر، نظامی به اعتقاد من اقدام زیبایی را پنهان می‌کند، یعنی هفت‌رنگ را در هفت روز داستان می‌گوید. در واقع تمام مردم را با توجه روز تولدشان دسته‌‌بندی نمی‌کند بلکه هفت دسته را مختص انسان‌هایی می‌داند که می‌خواهند از نقطه‌ای شروع کنند و به نهایتی برسند.

حسنخانی در ادامه افزود: در این داستان نظامی، شخصیت اصلی را بهرام که پادشاه است معرفی می‌کند. در واقع شخصیت اصلی کسی است که در دنیا به جایگاه بلندی رسیده اما هنوز احساس می‌کند گنج اصلی را پیدا نکرده است. در همین نقطه داستان با روز شنبه شروع می‌شود. روز شنبه سیاره‌ای دارد به نام ستور یا همان زحل و رنگ آن مشکی است که رنگ مقدس دین یهود است. داستان روز شنبه، داستان شهر مشکی‌پوشان است که روایت رانده شدن انسان از بهشت را بیان می‌کند. انسان به عزای جدا شدن از بهشت مشکی به تن می‌کند‌.

وی ادامه داد: روز یک‌شنبه، روز خورشید است که به رنگ طلایی جلوه می‌کند. نماد آگاهی و بینش است که لازمه‌ی رسیدن به سعادت است. یکشنبه روز مقدس دین مسیحیت و رنگ طلایی نیز رنگ مقدس مسیحیت است. در داستان روز دوشنبه با مهربانی آشنا می‌شویم. روز دوشنبه در هفت‌پیکر به نام مادر و زن نام‌گذاری شده است. سیاره و نماد آن ماه و رنگ دوشنبه سبز است که نشانی از طراوت، سرسبزی و مهر و پاکی زنانه است. در مذهب شیعه نیز بانو فاطمه زهرا (س) مادر امّت است و کسانی که نسبتی با ایشان دارند و از نوادگانشان شناخته می‌شوند از رنگ سبز استفاده می‌کنند. روز سه‌شنبه روز میانه‌ هست. روز سه‌شنبه روز ایستادگی تا پای جان برای آنچه به دست آورده‌ای و روز فداکاری است. رنگ این روز قرمز است که نشانه از عشق و ایثار است.

میثم حسنخانی در ادامه‌ی تشریح مبانی رنگ‌شناسی هفت‌پیکر به روز چهارشنبه پرداخت و گفت: روز چهارشنبه به رنگ فیروزه‌ای است و سیاره آن تیر یا عطارد است. روز چهارشنبه فرصتی برای نیکی و خیر است. این روز زمانی برای فرصتی دوباره و ذکر خداوند است. روز پنج‌شنبه با سیاره مشتری، تهی از رنگ است که نشان از عظمت و شکوه این روز دارد. در نگارگری، رنگ کاغذ مورد استفاده سفید نیست و رنگی نخودی و خاکی و ملایم است که خود نشانی از تواضع و فروتنی است.

حسنخانی در نهایت به شرح روز جمعه پرداخت و گفت: رنگ روز جمعه سفید و است این روز، روز سفیدی و پاکی است. انسانی که از تاریکی خارج شد و دوره‌های عشق، دین، مهر و تواضع را سپری کرده به سفیدی و پاکی می‌رسد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری وبینار پژوهشی «هفت روز هفته و مبانی رنگ‌شناسی ایران بر استناد هفت‌پیکر نظامی»

نظر خود را بنویسید