منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دکتر حبیب‌الله صادقی، طراح، نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست، منتقد هنری و یکی از پیشگامان هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی؛ در گفت‌وگو با واحد روابط عمومی دانشگاه، ضمن ارائه توضیحاتی در باب هنر انقلاب اسلامی، به بررسی ویژگی‌های هنر انقلابی پرداخت و گفت: نخستین کاری که باید در این زمینه در نظر گرفته شود؛ باورمندی است. به گونه‌ای که باوری که برای خودمان در نظر گرفته‌ایم، انقلابی بودن است. در عرصه هنر انقلاب باید خردمند، تعالی‌خواه، اهل سنجش و نوگرا بود. از طرفی آسیب‌شناسی و تحلیل تاریخی از مسائلی که در دوران معاصر اتفاق افتاده بسیار اهمیت دارد. وی افزود: یک فرد انقلابی فقط پرچم انقلابی بودن را در اختیار ندارد، بلکه او باید تعالی‌خواه، اهل تحلیل، ابتکار عمل، پیشگام و هوشیار باشد و همچنین زبان و بیان جریانات جدید فرهنگی را بشناسد. همچنین ما باید بازآفرینی و نوآوری کنیم و ارزش‌های متعالی و ناگفته مانده‌ی انقلاب و اسلام را به شکل‌های گوناگون مطرح کنیم.

حبیب‌الله صادقی با اشاره به مفهوم هنرمند انقلابی، خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی کردن و تحلیل شگرف و نوگرا از فرامین انقلاب اسلامی مدنظر است و باید بتوانیم با بیان و زبان نوگرا و متعالی هنر خود را ارائه دهیم. هنرمند انقلاب یعنی یک هنرمندی که به بحث نوگرایی توجه می‌کند. در این زمینه ما باید داستان تاریخی جنگ را روایت کنیم. تاریخ فرهنگ‌ ما در دوران انقلاب پر از معصومیت و مظلومیت بوده است؛ بنابراین ما باید بتوانیم آثار هنری نسل انقلاب را به دنیا و به مجامع فرهنگی دنیا معرفی کنیم.

صادقی با بیان این نکته که انقلاب اسلامی نوعی نگاه چند زاویه و چندوجهی دارد گفت: انقلاب ما در بخش‌های فرهنگ، هنر، احترام به پیشکسوتان و نیاکان و تاریخ سرزمین بزرگ و عاشقان اندیشه تشیع؛ نگاه چندوجهی در رابطه با حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست داشت که در دوران انقلاب آن را دنبال کردیم.

وی در این خصوص اظهار داشت: بنده در حوزه مطبوعات نیز کار کرده‌ام. یک بخش حوزه سیاست و بخش دیگر حوزه فرهنگ بود. در این بخش‌ها کاریکاتورهایی که خلق کرده‌ام قابل‌ملاحظه است. تصویرسازی‌های روزنامه‌ها و نشریات و پوسترهایی که در دوران انقلاب کار کردم. تابلوهایی که با موضوع واژگان کلیدی که برای انقلاب عظیم اسلامی می‌توان به آن توجه کرد. همچنین کاری از هجده ماه گذشته آغاز کرده‌ام که درباره تاریخ انقلاب است و یکی از پرونده‌های کاری بنده است که ان‌شاءالله به عنوان خادم، یار و عاشق ارزش‌های انقلاب اسلامی بتوانم فعالیت کنم.

حبیب‌الله صادقی با اشاره به اثر هنری خود، نکاتی درباره آن مطرح کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که در نهایت بتوانیم یاران و همراهان جدی برای فرهنگ این کشور باشیم. همواره انقلاب مظلوم و بزرگ ما، جریان‌سازی فرهنگ را در دستور کار خود داشته است. همچنین در اثری به نام در قلمرو خورشید، اثبات عشق‌ورزی و باوری که ما نسبت به پدیدآورندگان و یاران فداکار انقلاب داشته و نقشی که برای تجلی یافتن مقام شاعر، شهید و فداکاران انقلاب دنبال کردیم را پدید آوردیم. این یاران انقلاب کنار یکدیگر جمع شدند و در حوزه هنری در زمینه‌های مختلفی چون گرافیک، نقاشی، فیلم، تئاتر و... دیدگاه‌های انقلاب اسلامی را تجلی بخشیدند.

وی در پایان یادآور شد: بنده آثاری در دوران انقلاب خلق کرده‌ام و در هجده ماه گذشته نیز توفیق این را پیدا کردم که پس از شهادت سردار سلیمانی، تابلوی نقاشی یک‌صد متری خلق کنم که ان‌شاءالله تا چند روز آینده به پایان می‌رسد و مقابل نظر مقام معظم رهبری و آزاده‌ها قرار گرفته و به تحلیل و بررسی گذاشته می‌شود. بیان و زبان انقلاب اسلامی یک بیان و زبان شگرفی است که بر پهنه فرهنگ جهانی نقش‌آفرینی کرده است.

 

تنظیم: محدثه جواداصفهانی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهانعکاس هنر انقلاب اسلامی در تابلوی نقاشی

نظر خود را بنویسید