منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نشست تخصصی با عنوان «ظهور امتداد ولایت» به کوشش معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی و با همکاری گروه معارف و عمومی دانشگاه سوره، با ارائه و سخنرانی دکتر محمود مطهرنیا مدرس دانشگاه سوره و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز دوشنبه مورخ ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ الی ۲۰ به صورت مجازی در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، محمود مطهرنیا ضمن خوش‌آمد گویی به ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع پرداخت و درباره هدف پیامبر گفت: هدف پیامبر این بود که موجودیت اسلام حفظ شده و سپس بر کیفیت آن افزوده شود. تغییر فرهنگ بسیار دشوار بود و البته پیامبر به این موضوع اشراف لازم داشت. پیامبر ۲۱ سال برای نشر و گسترش اسلام تلاش کرد. وی افزود: پیامبر در این مسیر کارگاه آموزشی برپا می‌کند که همان مراسم حجة‌الوداع است. همان‌طور که تحلیل این بود که پس از رحلت پیامبر با وجود آن که امام علی (ع) به جانشینی پیامبر نرسید، اما چشم‌اندازی در آینده برای ادامه این مسیر وجود داشت. در طول این سال‌ها بسیاری از احکام نیز تغییر پیدا کرد.
محمود مطهرنیا عنوان کرد: امام علی (ع) در دوران خلافت، بسیار فعال عمل کردند و مدتی مشغول گردآوری قرآن بوده‌اند و فقط برای این امر در خانه مانده. امام در مرحله بعد پیگیر مجموعه فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی مانند حفر چاه‌های آب و نخلستان‌ها و بعد ساخت خانه‌هایی نزدیک مکه بودند و فعالیت‌های ایشان بسیار ثروت‌زا بود. از جمله فعالیت‌های سیاسی ایشان این بود که هر زمان از حکومت‌های مختلف از امام کمک خواسته می‌شد، ایشان دریغ نکرد و کمک‌هایی که به نفع مسلمانان منتهی می‌شد را انجام می‌داد و هر جا که کمک نیاز بود، کمک می‌کرد.
مطهرنیا اضافه کرد: امام اجازه‌ی بیرون رفتن از مدینه را نداشت و فقط می‌توانست با صحابه خود به مکه برود. در یمن به خوبی نیرو تقویت کرده بود و ایشان جستجو می‌کرد و افراد مستعد را پرورش می‌داد و در این زمینه سلمان نیز با ایشان همکاری می‌کرد. همچنین امام در مدائن، کوفه، لبنان و مصر نیرو تربیت می‌کرد.
مدرس دانشگاه سوره در ادامه گفت: امام سجاد علیه‌السلام نیز به تربیت نیرو می‌پرداخت و همچنین در دوران امام باقر (ع) تشکیلاتی مانند برپایی دفترهای وکالت صورت می‌گرفت.
مطهرنیا درباره سیاست مأمون عباسی گفت: یکی از زیرکی‌هایی که مأمون برای ضربه زدن به امامت پیش گرفت، این بود که قصد داشت در دوران کودکی امام جواد (ع)، به امام رضا (ع) آسیب برساند که با به امامت رسیدن امام جواد (ع) در دوران کودکی، سیاست‌هایی که مأمون داشت خنثی شد.
وی خاطر نشان کرد: امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) حصر بسیار جدی را تجربه کردند و محدودیت‌های اجتماعی قابل توجهی در آن زمان وجود داشت و در دوران امام هادی (ع)، جریان سازمان وکالت به‌طور جدی میان شیعیان تثبیت شد و همچنین امام تعدادی آموزش پزشکی و آموزش‌های دیگر را ارائه کرد که توانست شرایط را کنترل کند تا سختی‌ها و مشکلات مردم کمتر شود.
محمود مطهرنیا اظهار کرد: دو نمونه زیارتنامه از امام هادی (ع) نقل شده که یکی زیارت جامعه کبیره و دیگری زیارت امیرالمومنین علیه السلام است که یکی در امامت عامه و دیگری در امامت خاصه بود. همچنین امام هادی (ع) در خصوص ازدواج امام حسن عسکری (ع) نقش مؤثری داشت.
سپس مطهرنیا نکاتی در خصوص امر غیبت امام زمان (عج) مطرح کرد و گفت: اگر این طی مسیر را نگاه کنیم، غیبت امام زمان (عج) یک فرایند طبیعی است؛ چون در ابتدا جان امام زمان (عج) بسیار در خطر بوده و اینکه گزینه دیگری جز غیبت وجود نداشت که جان امام حفظ شود. البته این غیبت یک غیبت زنده و فعال است و امام به طور کامل در متن جامعه حضور دارد. با این رویکرد غیبت امام زمان (عج) ادامه پیدا می‌کند اما نباید نگاه منفعل به این جریان داشته باشیم.
وی تصریح کرد: سردار سلیمانی نقش فوق‌العاده‌ای در ماجرای زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) داشت و زحماتی که سردار سلیمانی کشید در ۱۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین سردار سلیمانی، امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری از افرادی بودند که برای زمینه‌سازی و پذیرش ظهور امام زمان (عج) نقش بسزایی داشتند.
محمود مطهرنیا در پایان گفت: از لحاظ تاریخی، تمدنی و مهدوی این سه شخص، اتفاقات خوبی را رقم زدند. اگر غیبت امام زمان (عج) رخ نداده بود، ما نمی‌توانستیم شاهد پرورش چنین شخصیت‌های ارزشمند و تأثیرگذاری باشیم. این جریان ادامه پیدا می‌کند و به واسطه رشد اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی که اتفاق می‌افتد، این خط سیر به نقطه کمال خودش می‌رسد. یعنی آموزش‌ها و پرورش‌ها و فعالیت‌هایی که از زمان پیغمبر (ص) آغاز شد و اقدامات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که اوج آن و پربازده‌ترین آن دوره ظهور امام زمان (ع) خواهد بود.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست تخصصی «ظهور امتداد ولایت» در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید