منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دکتر کوروش پارسانژاد، مدیر هنری، طراح گرافیک و مدرس دانشکده هنر دانشگاه سوره در گفت‌وگو با واحد روابط عمومی دانشگاه سوره، به سابقه تدریس خود اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۷۸ تاکنون در دانشگاه‌ سوره مشغول به تدریس هستم و در طی این سال‌ها واحدهای تخصصی گرافیک را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس کرده‌ام. وی افزود: در کارگاه‌های تخصصی طراحی نشانه، طراحی پوستر، طراحی گرافیک نشر و به‌طور مفصل طرح عملی جامع فعالیت کرده‌ام. همچنین در سال‌های اخیر در مقطع کارشناسی ارشد، به تدریس دروسی مانند گرافیک رسانه‌های چاپی و اصول دیزاین در کارگاه‌های تخصصی گرافیک پرداخته‌ام.

کوروش پارسانژاد خاطرنشان کرد: کسانی که سال‌ها تجربه حرفه‌ای، سابقه تدریس، اشتیاق برای حضور در کنار دانشجویان و انتقال دانسته‌های خود را دارند؛ باعث رشد دانشجویان شدند و این موضوع دلیل اصلی حضور مدرسان مدعو در دانشگاه است.

پارسانژاد در بررسی وضعیت دانشجویان دانشگاه سوره گفت: رشته‌های هنری عموماً رشته‌هایی هستند که دانشجویان نمی‌توانند صرفاً با مطالعه‌ی مباحث تئوریک و حفظ کردن مطالب، در آزمون به نحو احسن حاضر شوند و نمره خوبی دریافت کنند و پس از گذشت مدت کوتاهی تمام آموخته‌های ذهنی خود را از یاد ببرند. بلکه دانشجویان هنری در اصل باید دارای خصوصیات دیگر نیز باشند که ممکن است عوام به استعداد از این مقوله یاد کنند. وی ادامه داد: در هر صورت دانشجو باید آن ویژگی‌های تکمیلی و همچنین فهم و شناخت درستی از رشته تحصیلی خود داشته باشد. به همین خاطر معمولاً در کلاس‌های رشته‌های مختلف هنری، تعداد بسیار کمی از دانشجویان دارای جمیع خواص مثبت یک دانشجوی هنری هستند و استاد نیز متوجه می‌شود که از تعداد کل دانشجویان، تعداد اندکی از آنان در آینده توانایی رسیدن به موفقیت‌های بزرگ را دارند.

وی در این باره عنوان کرد: به نظر می‌رسد که سال‌های گذشته تعداد دانشجویان مستعد در رشته‌های هنری و رشته گرافیک نسبت به سال‌های اخیر بیشتر بوده و شاید دانشجویان امروز نسبت به گذشته حساسیت کمتری نسبت به دروس داشته و از طرفی انگیزه کمتری دارند.

سپس، کوروش پارسانژاد در خصوص تفاوت دانشگاه سوره با دانشگاه‌های مادر کشور اظهار کرد: تفاوت چندانی میان دانشگاه سوره و دانشگاه‌های هنری و دانشگاه‌های مادر کشور نمی‌بینم. عموماً رشته‌های هنری در دانشگاه‌ها، استاد محور است. به این معنا که هر استادی به فراخور تبحر، تجربه و علمی که آموخته می‌تواند در فضاهای مختلفی به خوبی مباحث و موضوعات درسی را به دانشجویان خود منتقل کند؛ بنابراین دانشگاه باید در جذب استادانی کوشش کند که حرفه‌ای و نام‌آشنای آن رشته بوده و توانایی انتقال علم و دانش خود را داشته باشد. اگر چنین استادی گزینش و جذب شود؛ قطعاً سطح علمی دانشگاه نیز پیشرفت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: دانشگاه ‌سوره نیز در این سال‌ها از استادان خوبی استفاده کرده و توانسته گروه استادان را در سطح خوبی حفظ کند. در مجموع امتیاز خوبی به دانشگاه سوره اختصاص می‌دهم. طبیعتاً دانشگاه‌هایی مانند دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه هنر؛ به دلیل اینکه دولتی هستند، رتبه کنکور متقاضیان باید بالا باشد و به همین سبب ممکن است دانشجویان بهتری در آن دانشگاه قبول شوند؛ اما این موضوع به آن مفهوم نیست که دانشجویان دانشگاه سوره سطح پایینی داشته باشند. حتی می‌توان گفت که در حال حاضر طراحان گرافیک بسیار موفقی داریم که تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه سوره گذرانده‌اند.

کوروش پارسانژاد در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برای دانشگاه سوره لفظ مکتب را به کار برد، گفت: اگر منظورتان از سبک چیزی شبیه به مکتب باهاوس است، از دیدگاه من چنین لفظی را نمی‌توان برای دانشگاه‌ سوره به کار برد و دانشگاه سوره هنوز به چنین جایگاهی نرسیده است. اگرچه تلاش خود را کرده و به دلیل استفاده از استادان خوب و ماهر شاید یک روشی را پیدا کرده باشد، اما اطلاق واژه مکتب هنوز برای دانشگاه ‌سوره ممکن نیست. نه تنها دانشگاه سوره بلکه برای دانشگاه‌های دیگر نیز هنوز نمی‌توان این لفظ را به کار برد‌ و فقط شاید وجود استادانی باعث شود که دانشگاه به یک شیوه و روش خاصی دست پیدا کند.

وی در رابطه با شیوه خاص خود در طراحی و ارائه آثار هنری توضیح داد: طبیعتاً هر طراحی که سال‌ها فعالیت کرده، به یک شیوه و لحنی که به آن علاقه دارد و برای بهتر و کامل شدن آن کوشش و ممارست داشته است، می‌رسد. من نیز دل‌مشغولی‌های تصویری خاص، مدل فکری خاص، رسیدن یک ایده به اجرا، پالت رنگی و تکنیک‌های به‌خصوصی دارم که این موارد طی سی و سه سال کار طراحی گرافیک به تدریج به وجود آمده است.

پارسانژاد به منشأ سبک فکری و هنری خود پرداخت و افزود: این مقوله از یک حس درونی انسان‌ نسبت به یک مدلی از زیباشناسی هنری سرچشمه می‌گیرد که بخشی از آن با علایق و سلایق و بخش دیگر آن با انسان متولد می‌شود و سپس در مسیر زندگی متبلور شده و به جهت باثبات شدن آن کامل‌تر می‌شود.

مدرس دانشکده هنر دانشگاه سوره به فرآیند کاری خود اشاره کرد و گفت: فرآیند کاری من زمانی آغاز می‌شود که یک سفارش را دریافت می‌کنم. آن سفارش محتوایی دارد که ذهن من در راستای آن قرار گرفته و به خلق یک اثری به موازات آن سفارش با ویژگی‌های خاص خود که از فیلتر ذهن من عبور داده‌شده، می‌انجامد.

در پایان نیز، کوروش پارسانژاد درباره دغدغه اصلی خود در خصوص آینده دانشجویان گفت: در ابتدا توصیه‌ای به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارم که متصدی تمام امور دانشگاهی است. معمولاً رشته‌های دانشگاهی باید یک تناسبی با بازار کار و نیاز جامعه به آن رشته داشته باشند؛ اما در حال حاضر در رشته‌های هنری و به‌خصوص در رشته گرافیک، تعداد فارغ‌التحصیلان گرافیک در دوره کارشناسی بسیار زیاد بوده که شاید بتوان گفت مازاد بر نیاز فعلی جامعه است.

وی در این باره تصریح کرد: باید در این زمینه به نوعی بازنگری صورت بگیرد. چراکه دانشجوی فارغ‌التحصیل گرافیک باید در زمینه رشته‌ای که در آن تحصیل کرده است، امرارمعاش کند. گفتنی‌ست، موفق شدن در رشته‌های هنری به‌خصوص طراحی گرافیک در گرو این است که دانشجو به‌طور مفصل دانش تئوریک داشته و همچنین دست روان طراحی و ذهن خلاق داشته باشد. علاوه بر آن، دروس پایه و مبانی را باید به خوبی فرا گرفته باشد و با تاریخ گرافیک جهان و ایران و سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آن آشنایی داشته باشد.

 

تهیه و تنظیم: محدثه جواداصفهانی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهکوروش پارسانژاد: تفاوت چندانی میان دانشگاه سوره و دانشگاه‌های مادر کشور نمی‌بینم

نظر خود را بنویسید