منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دکتر عبدالکریم خیامی پژوهشگر، مدرس حوزه فرهنگ و رسانه و مدرس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در گفت‌وگو با واحد روابط عمومی دانشگاه سوره، به سابقه تدریس خود اشاره کرد و گفت: نزدیک به پانزده سال است که در دانشگاه‌ تهران و دانشگاه سوره تدریس می‌کنم و این سابقه تدریس در دانشگاه سوره، حدود یازده سال است. وی افزود: دروسی که در دانشگاه سوره سابق بر این به آموزش و تدریس آن مشغول بودم، نظریه‌های انتقادی بود که این درس مدتی‌ست که از دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مقطع ارشد حذف شده و همچنین درس نظریه‌های ارتباطات و آشنایی با ابزارهای ارتباطی نوین را در دانشگاه سوره تدریس می‌کنم.

وی در خصوص حضور و فعالیت در دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: بسیار خوشحال و خرسندم که در این دانشگاه تدریس می‌کنم. نظام آموزشی کشور پس از انقلاب اسلامی خاطرات خوشی از دانشگاه سوره دارد و دانش‌آموختگان برجسته‌ای را به کشور تقدیم کرده است. همچنین مبتنی بر اهداف و چارچوب‌های خاصی این دانشگاه ایجاد شده است. البته فراز و فرودهایی داشته اما حضور در کنار معلمان این دانشگاه برای من اسباب خرسندی است.

عبدالکریم خیامی در ارزیابی سطح دانشجویان دانشگاه سوره گفت: سطح دانشجویان دانشگاه سوره در طی این سال‌ها یکسان نبوده است. در برخی سال‌ها دانشجویان ممتازتری داشتیم و در برخی سال‌ها این‌گونه نبود. به نظر می‌رسد که به دلایلی از نظر علمی با سطح پایین‌تری مواجه بودیم. منتها در ترم‌های اخیری که گاهی اوقات برای پایان‌نامه‌ها یا برای تدریس همکاری داشتم، احساس می‌کنم که دانشگاه سوره یک خیز جدیدی را انتخاب کرده و مجموعاً آن را موفق می‌دانم.

خیامی در قیاس دانشگاه سوره با دانشگاه‌های دیگر عنوان کرد: دانشگاه سوره نسبتاً به تعداد زیادی استاد مدعو دارد و ظرفیت جذب هیأت علمی مستقر محدود است و قاعدتاً مدیران دانشگاه از استادان مدعو استفاده می‌کنند و این موضوع ممکن است از یک جهت محدودیت‌هایی برای دانشگاه به وجود آورد، اما از سوی دیگر یک مزیت نسبت به دانشگاه‌های مادر کشور محسوب می‌شود. در دانشگاه‌های مادر اکثریت دروس را استادان مستقر تدریس می‌کنند، اما دانشگاه سوره به صورت ترکیبی از استادان مستقر یا اعضای هیأت علمی و از استادان دانشگاه‌های دیگر استفاده می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: امتیاز و فرصت چنین روشی این است که دانشجویان دانشگاه سوره با طیف متنوعی از استادان با دیدگاه‌های مختلف و با رشته‌های تحصیلی مختلفی آشنا می‌شوند. همچنین این موضوع باعث می‌شود که دانشجویان فرصت آشنایی با اندیشه‌ها، رویکردها و رهیافت‌های گوناگون را داشته باشند. در ضمن ارتباطات دانشجویان دانشگاه سوره با استادان مختلف دانشگاه‌های تهران بیشتر است. این ویژگی را در دانشگاه‌هایی که با آن‌ها مرتبط بوده‌ام مانند دانشگاه‌ علوم‌ تحقیقات نیز دیده‌ام. در آن دانشگاه نیز به همین دلیل دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه، ارتباطات متنوع و وسیعی با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و علمی کشور می‌گیرند که به دلیل رفت‌وآمدهایی است که استادان مختلف به این دانشگاه دارند.

عبدالکریم خیامی به ساختار و سبک آموزش در دانشگاه سوره اشاره کرد و افزود: ساختار و سبک آموزش در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره نسبت به دانشگاه‌های دیگری که در آن تدریس می‌کنم تا حدودی منعطف‌تر بوده و تکیه بیشتری بر استاد و دانشجو دارد. احساس می‌کنم در این دانشگاه استادان می‌توانند برنامه‌ریزی ویژه خودشان را داشته باشند و متناسب با سطح دانشجویان و نیازها و علایق آنان و توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند برنامه‌ریزی کنند. وی اضافه کرد: در دانشگاه سوره می‌دانیم که در کنار ابعاد علمی کار، بایستی برخی ابعاد دیگر که مربوط به تعهد اجتماعی، دینی و انقلابی دانشگاه است را رعایت کنیم. از این جهت هم انعطاف‌پذیری در سبک آموزش این دانشگاه وجود دارد و هم در عین حال نوعی تعهد جمعی استادان و دانشجویان وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ی توفیقات دانشگاه را فراهم کند.

خیامی در ارتباط با روزآمدی دانشگاه سوره مطرح کرد: دانشگاه سوره برخی دروس را که ممکن است در سایر دانشگاه‌ها نباشد باید در دستور کار خود قرار دهد که داده است. گاهی اوقات سرفصل‌هایی می‌بینم که ویژه این دانشگاه است، اما میزان روزآمدی آن را وابسته به درس، رشته و استادانی که دعوت شده‌اند می‌دانم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برای دانشگاه سوره لفظ مکتب را به کار برد، گفت: فکر نمی‌کنم که ما هنوز در مقامی باشیم که از مکتب سوره نام ببریم. اگر دانشگاه‌ سوره به اصطلاح قصد داشته باشد که این الزامات را فراهم کند، باید تلاش بیشتری در این راستا انجام دهد. همچنین، فعالیت‌های اخیری که در دانشگاه سوره انجام می‌شود، مانند فصلنامه‌های جدیدی که تعریف شده و برخی نشست‌ها و همایش‌های علمی جدیدی که برگزار شده، به این امر کمک می‌کند و در مجموع دانشگاه سوره را در این مسیر می‌بینم، اما در حال حاضر واقعیت این است که ما نمی‌توانیم از مکتب فکری دانشگاه‌ سوره نام ببریم.

خیامی در خصوص جایگاه دانشگاه سوره در پرورش دانشجوی متعهد و متبحر اظهار کرد: نوعاً مشاهده کرده‌ام که دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه سوره و حتی مقطع کارشناسی، شاغل هستند و به این دلیل که این دانشگاه ناچار است هزینه‌های خود را از طریق شهریه‌های دانشجویی فراهم کند؛ گاهی اوقات در جذب دانشجو در برخی مقاطع و در برخی از سال‌ها به نوعی آسان‌گیری داشته است. این امر باعث شده که سطح دانشجویان آن مطلوبیت لازم را نداشته باشد. همچنین، باید تدبیری بیندیشیم که از یک‌سو منابع مالی دانشگاه تأمین شود و در عین حال کیفیت دانشجویانی که گزینش می‌شوند کاهش پیدا نکند. لذا در این سال‌ها دانشگاه ‌سوره برای پرورش دانشجویان متعهد و متبحر بسیار موفق بوده و در برخی سال‌ها این توفیق را نداشته است. وی ادامه داد: در ترم جاری از دانشجویان خود راضی هستم و از سطح لازم برای این‌که دانشجوی دانشگاه مبارکی مانند سوره باشند، برخوردار هستند.

سپس، عبدالکریم خیامی در زمینه آموزش مجازی و نوآوری در آن گفت: تمام استادان تجربه‌های نو و تازه‌ای در آموزش مجازی داشته‌اند و در آموزش مجازی من نیز ناچار شدم تنوع کلامی و گفتاری و ارتباطات چندگانه بیشتری داشته باشم تا بتوانم کلاس را کنترل کنم و آن ملال و خستگی را تا حدی از کلاس دور کنم. به‌طور مثال، شیوه‌هایی که به صورت غیرمستقیم حضور و غیاب انجام می‌شد یا شیوه‌هایی که به‌شکل غیرمستقیم تلاش می‌شد که از جداشدن‌های موقتی دانشجویان از کلاس جلوگیری کند را به کار بردم. همچنین ارائه‌ی دانشجویان، پرسش و پاسخ و حتی گاهی اوقات شوخی‌ها و احوالپرسی‌هایی که به کمک می‌آمد تا کلاس مجازی از آن احساس بی‌تعلقی خارج شود. این‌ها مواردی بود که انسان به تدریج تجربه می‌کند، ضمن اینکه استفاده از پیام‌ها و نوشته‌ها علاوه بر استفاده از بلندگو، شیوه‌ای بود که من تلاش می‌کردم دانشجویان کمتر دچار بی‌ تمرکزی و بی‌توجهی شوند.

خیامی در ادامه با بیان این‌که نگرانی من برای امروز این است که شرایط معیشتی و اقتصادی کشور اثر بسیار جدی در سطح علمی دانشجویان می‌گذارد، گفت: بسیاری از دانشجویان ما چه شاغل و چه غیر شاغل درگیری‌های فکری و معیشتی پیدا کرده‌اند و گاهی اوقات شغل‌های پاره‌وقت پیدا کرده‌اند و گاهی ناچار هستند به خانواده نیز کمک کنند. این موضوع می‌تواند به نوعی آسیب‌زننده باشد.

وی اذعان کرد: به نظر می‌رسد برای آینده نیز برخی از رشته‌های تحصیلی قدرت عملیاتی شدن در میدان اجرایی را نداشته باشند. رشته‌هایی مثل روابط عمومی بیش از این باید نو به نو شوند و ارتباطشان با میدان‌های واقعی ارتباطات، رسانه، روابط عمومی، تبلیغ، مدیریت فرهنگی و امثال آن بیشتر شود. در این حیطه من یک دوگانگی احساس می‌کنم. دانشجویانی که هم‌زمان با تحصیل تجربه‌های این قبیل کارهای فرهنگی و رسانه‌ای را دارند، درک متفاوتی از سایر دانشجویان دارند. مجموع این دو دغدغه چنین می‌شود که ما باید بتوانیم به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که اشتغالات دانشجویان با رشته تحصیلی و تخصصی‌شان تا حد زیادی سازگار باشد.

خیامی در جهت توصیه به دانشجویان دانشگاه سوره بیان کرد: دانشجویان باید علایق و توانایی‌ها و ظرفیت‌های خودشان را در صدر انتخاب رشته خود قرار دهند. گاهی اوقات دیده می‌شود که دانشجویانی به صرف گرفتن مدرک تحصیلی در حال تحصیل هستند که مدت‌هاست این موضوع در کشور ما نتیجه‌بخش نیست. نکته دیگر اینکه در روزگاران ما مهارت‌های زندگی در عصری که آن را جامعه پلتفرمی و یا جامعه شبکه‌ای می‌نامند و در جامعه‌ای که واقعیت به شکل‌های گوناگون در حال عرضه شدن است و سبک زندگی جدیدی در پیش داریم، مهارت‌های خاص خود را می‌طلبد. این مهارت‌ها ممکن است گاهی در دانشگاه ارائه شود و بسیاری از اوقات این مهارت‌ها در دانشگاه ارائه نمی‌شود.

خیامی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویانی که قرار است در سال‌های آینده پژوهشگران و استادان و کارمندان و مدیران ما در کشور باشد، اصلاً به شرایط کنونی نگاه نکنند و خودشان را برای زندگی در آن جهان جدید که دارای فناوری‌های دیگری بوده و سبک ارتباطات تغییر کرده و بسیاری از دانسته‌های امروز کاربرد ندارد و به دانسته‌ها و مهارت‌های دیگر نیاز است آماده کنند. همچنین، امروز از مهارت‌ها و سوادهایی یاد می‌شود که برای زندگی در قرن ۲۲ یا در قرن جدید خودمان نیاز است و دانشجویان نیز باید خودشان را به آن مهارت‌ها برسانند.

 

تهیه و تنظیم: محدثه جواداصفهانی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنظام آموزشی کشور پس از انقلاب اسلامی خاطرات خوشی از دانشگاه سوره دارد

نظر خود را بنویسید