منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ وبینار تخصصی با عنوان «اجرا و گویندگی» به مناسبت گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی، به کوشش دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، با ارائه و سخنرانی دکتر محمدحسین سروش‌فرد، مدرس دانشگاه صداوسیما؛ روز یکشنبه مورخ 25 اردیبهشت‌ماه 1401 ساعت 15 الی 17 به صورت مجازی در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمدحسین سروش‌فرد ضمن ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع، تعریفی در خصوص ارتباطات و شخص گوینده مطرح کرد و گفت: ارتباطات به معنای انتقال مفهوم به واسطه روش‌های مختلف بوده و گوینده نیز کسی است که بتواند یک معنا و مفهوم را منتقل کند.

محمدحسین سروش‌فرد، درباره اینکه چه کنیم تا گوینده خوبی شویم، گفت: با بهره‌گیری از ارتباطات، آشنایی با کلمات و کاربرد صحیح کلمات؛ می‌توانیم گوینده خوبی شویم. همچنین، در این زمینه ظاهرداری پذیرفته نیست و فرد باید در اصل به فنون سخنوری و اجرا آگاهی کامل داشته باشد.

سروش‌فرد در ادامه با اشاره به رفتارهای سلبی انسان در طی اجرا و گویندگی مطرح کرد که چگونه می‌توانیم سخنور، مجری و ارتباط‌گر مقبولی باشیم. وی در این باره افزود: اصل نخست این است که امکان ندارد مردم مجری و سخنور اهل تظاهر و اهل نمایش حالت‌های تصنعی معنوی، دینی و عرفانی را دوست داشته باشند؛ یعنی در اینجا اهمیت دارد که مجری بتواند عادی رفتار کند. برخی از نواقص ارتباطی ما کاهلی در برخی امور است. همچنین تعارفات نیز نباید وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: مورد دیگر این است که امکان ندارد مردم مجری و گوینده فانتزی‌گو و با لحن مصنوعی را دوست داشته باشند. فانتزی‌گو به این معنا که آن شخص غیر واقعی صحبت می‌کند و از واقعیات جامعه و نیازهای مردم اطلاعی ندارد. مجری باید عادی و متعادل باشد. همین عادی بودن باعث آشکار شدن ایرادات می‌شود و یک کارشناس نیز می‌تواند آن شخص را نقد کند. البته هر شخصی که نقد گریز است، رشد کردن برای او میسر نخواهد بود.

محمدحسین سروش‌فرد در توضیح مورد سوم گفت: امکان ندارد مردم مجری و سخنور پرحرف و زیاده‌گو را بپسندند و همچنین امکان ندارد مردم مجری و سخنور ریاکار را که در حین صحبت کردن تظاهر می‌کند‌ و بسیار متأثر از عقاید مذهبی است بپسندند. در توضیح اصل پنجم می‌توان گفت که امکان ندارد مردم، مجری و گوینده‌ای را که کلام، ظاهر و رفتار تقلیدی دارد دوست داشته باشند. چراکه مخاطبان تقلید را تشخیص می‌دهند.

وی در خصوص اصل ششم عنوان کرد: امکان ندارد مردم، گوینده بدخلق و محروم از شادی و مزاح را بپذیرند. اگر شوخ‌طبع نباشید، مجری و سخنور خوبی نخواهید شد. البته جدی بودن با بدخلق بودن متفاوت است. جدی بودن فضیلت و بدخلقی رذیلت است. وی در بیان هفتمین اصل گفت: مردم، مجری و سخنور و گوینده بی‌سواد را دوست ندارند. شخص مجری باید یک دیرینه و عقبه‌ی مطالعاتی داشته باشد. همچنین متون معتبر ایرانی و خارجی را مطالعه کرده باشد و بتواند به موقع به آن‌ها استناد کند.

مدرس دانشگاه صداوسیما با اشاره به اصل هشتم، خاطرنشان کرد: مردم، مجری و سخنور سبک‌رفتار را دوست ندارند و شاد کردن مردم امر مهمی است که نباید با سبک‌رفتاری آمیخته شود. وی به عنوان آخرین اصل اظهار داشت: امکان ندارد مردم، مجری و گوینده و سخنور لجوج، مسخره‌کن، بی‌ادب و زبان‌باز را دوست داشته باشند. البته مردم مجری‌ای که ادعا دارد را نیز نمی‌پسندند‌.

در بخش پایانی این نشست نیز، محمدحسین سروش‌فرد از دانشجویان حاضر در جلسه، تست گویندگی گرفت و نکاتی را جهت نقد و رفع اشکال مطرح کرد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست تخصصی «اجرا و گویندگی» در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید