منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دکتر رامتین شهبازی، منتقد و مدرس سینما، دانش‌آموخته دکترای فلسفه هنر و پژوهشگر و مدیر گروه سینما دانشکده هنر دانشگاه سوره، ضمن گفت‌وگو با واحد روابط عمومی دانشگاه سوره، به موضوعیت و هدف برگزاری جشنواره سایه اشاره کرد و گفت: جشنواره فیلم سایه، یک جشنواره فیلم دانشجویی بوده که هدف آن نیز نمایش و ارائه آثار فیلم‌سازان دانشجو است. فیلم‌سازانی که شاید در امکانات دیگری که برای نمایش فیلم وجود دارد، فرصتی برای حضور نداشته باشند. وی افزود: جشنواره فیلم دانشجویی سایه مانند جشنواره نهال سعی می‌کند این هدف را انجام دهد که حاصل کار آموزشی بوده و زمانی که تبدیل به محصول و فیلم می‌شود، ما مشاهده خواهیم کرد که دانشجویان در عرصه محصول چه کرده‌اند و به این واسطه می‌توانیم امر آموزش را نیز آسیب‌شناسی کنیم. به طور کلی هدف جشنواره فیلم سایه از این منظر، عرضه فیلم‌های دانشجویی است.

شهبازی در توضیح روند جشنواره گفت: این جشنواره سیزدهمین دوره جشنواره فیلم سایه است که پس از سه سال وقفه برگزار می‌شود و ما در دوازدهمین دوره توانستیم جشنواره را از برگزاری داخل دانشگاه خارج کنیم و به سالن بیرون از دانشگاه منتقل کنیم. همچنین امسال نیز خوشبختانه اتفاقات خوبی حاصل شد و توانستیم جشنواره را در ابعاد گسترده‌تری برگزار کنیم. وی ادامه داد: برنامه‌های جشنواره منتشر خواهد شد و علاقه‌مندان به سینما می‌توانند در آن شرکت و فیلم‌ها را تماشا کنند. همچنین کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که می‌توانند در آن کارگاه‌ها شرکت کند و آیین بزرگداشت نیز خواهیم داشت.

رامتین شهبازی در خصوص نحوه بررسی آثار ارسال‌شده خاطرنشان کرد: آثاری که ارسال شده بود در اختیار اعضای شورای انتخاب قرار گرفت که اعضای انتخاب جشنواره بنده، آقای فرشاد عسگری‌کیا، آقای دکتر کاظم نظری، خانم آزاده موسوی و آقای حسین عیدی‌زاده بودند. فیلم‌ها توسط این عزیزان دیده و بررسی شد و در بخش‌های داستانی، مستند و انیمیشن آثاری انتخاب شد و آثار در یک تعداد مشخصی در جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

شهبازی در مورد وضعیت جشنواره در مدت زمان همه‌گیری کرونا عنوان کرد: در سه سال‌ اخیر جشنواره به دلیل بیماری کرونا برگزار نشد؛ به این خاطر که برنامه‌هایی را برای جشنواره در نظر گرفته بودیم و با وجود کرونا امکان برگزاری جشنواره فراهم نبود. چراکه این جشنواره به طور کامل حضوری است و به همین دلیل به تعویق افتاد. البته در این مدت‌زمان و به همین واسطه برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفت و دبیر جشنواره نیز جوانی‌ست کوشا به نام محمدحسین یاوری که به همراه دوستان خود توانستند بخش‌های مختلفی را تدارک ببینند.

وی همچنین یادآور شد: امسال ما برای نخستین‌بار کارگاه تولید داریم که در واقع تعدادی از سینماگران به‌نام ایران به عنوان منتور یا مربی در کنار دانشجویان خواهند بود و دانشجویان نیز طرح‌های خود را ارسال کردند و در یک مرحله بررسی شد و سپس در اختیار مربیان قرار گرفت و توسط آن‌ها انتخاب شد و قرار است که یک مراسم ارائه دیگری نیز برگزار شود که اگر تهیه‌کننده‌ای تمایل پیدا کرد، بتواند فیلم‌ها را تهیه کند و بسازد.

رامتین شهبازی با بیان این‌که امسال برای نخستین بار توانستیم مجوز رسمی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کنیم، گفت: به همین منظور شایسته است از آقای محمدحسین ساعی ریاست محترم دانشگاه سوره و آقای کاظم نظری ریاست محترم دانشکده هنر دانشگاه سوره و آقای دکتر جوادی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تشکر کنم و از همکاری دوستان در سازمان سینمایی، آقای محمد خزایی و همکارانشان آقای صادق موسوی، آقای حبیب بیگی و روح‌الله سهرابی که با دانشگاه سوره همکاری کردند و مجوز جشنواره صادر و فیلم‌ها بازبینی شد.

وی در پایان مطرح کرد: به هر حال جشنواره سایه در تاریخ جشنواره‌های کشور ثبت شده و در این تاریخ می‌تواند همیشه جشنواره برگزار شود و این اتفاق خوبی است. به این جهت که اعتبار جشنواره دوچندان شده و این فیلم‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شوند و همچنین ثبت و ضبط شده و رسمیت بیشتری پیدا می‌کنند. کما اینکه یک نهاد دولتی نیز متولی امر سینماست و فیلم‌ها را می‌بینند و حاشیه‌هایی که ممکن است برای نمایش فیلم‌ها در هر جشنواره‌ای پیش آید، به این شکل به کم‌ترین حد خود می‌رسد؛ چراکه تمام فیلم‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش گرفته‌اند و فیلم‌هایی که به نمایش درمی‌آیند، فیلم‌هایی است که به صورت رسمی تأیید شده است. وی افزود: از این بابت افتخار بزرگی برای دانشگاه سوره است و امیدوارم که بتوانیم این اتفاق را پاس بداریم و از برکات آن بهره‌مند شویم.

 

تهیه و تنظیم: محدثه جواداصفهانی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهرامتین شهبازی: در جشنواره فیلم دانشجویی سایه، امسال برای نخستین بار کارگاه تولید داریم

نظر خود را بنویسید