منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نشست تخصصی بازگشت با محوریت «بررسی حیات و مسیر انسان پس از مرگ» به همت گروه معارف و عمومی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره، با ارائه و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان، استاد فلسفه و کلام و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در روز شنبه 31 اردیبهشت‌ماه 1401 ساعت 18 الی 20 به صورت مجازی در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمدمهدی گرجیان ضمن ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع، به بررسی معنای حیات پرداخت و گفت: حیات مراتب متعددی دارد و حیات به معنای آثار و عکس‌العمل‌هایی است که یک موجودی در خود داشته باشد. اگر حیات نباتی باشد یک آثار و نتایج خاصی دارد و اگر حیوان باشد به گونه‌ای دیگر آثار و نتایج دارد و اگر حیات انسانی باشد به نحوی دیگر. وی به اختصار در توضیح مرگ گفت: صرفاً مرگ به معنای نیستی و نابودی نبوده و در آموزه‌های فلسفی و دینی مرگ را انتقال از یک منزل به منزل دیگر می‌دانند و حتی چه بسا منتقل شدن از منزل کم‌ارزش و کم‌بها به منزل برتر و بالاتر می‌دانند.

محمدمهدی گرجیان عنوان کرد: انسان در مسیر بازگشت خود نه تنها به مراحل بالاتر و والاتر راه پیدا می‌کند، بلکه انسان از ملک نیز بالاتر می‌رود و این فرشته است که توان دریافت وجود او را ندارد. حیات اخروی در واقع حیات حقیقی است و حیات بشر بستگی به سعه‌ی وجودی او دارد. به عبارتی دیگر اگر وجودی برتر باشد حیات نیز برتر است. وی افزود: انسان می‌تواند انتخاب کند که چگونه مرگی داشته باشد و مرتبه وجودی را تصاحب کند. انسان در جهان دیگر می‌تواند به شکل حیوان پست ظاهر شود و یا به شکل انسان برتر و والاتر و حتی از ملک نیز بالاتر ظاهر شود.

گرجیان درباره معاد اظهار داشت: ما نباید از مرگ بترسیم و هر زمان که به جهان دیگر وارد شویم، نه تنها مشکلی وجود نخواهد داشت بلکه بعضی از افراد بسیار راضی و خوشحال هستند که قرار است از این جهان به جهان دیگر منتقل شوند. وی همچنین در خصوص بازگشت خاطرنشان کرد: معاد هم‌معنای واژه بازگشت است؛ یعنی ما در گذشته جایی بوده‌ایم که قرار است مجدد به آن مکان برگردیم. به عبارتی برگشت به جای اصلی است.

گرجیان اذعان کرد: انسان هرچه انسان‌تر و هرچه بهتر عمل کند، درجات وجودی‌اش بالاتر است. عالم برزخ عالم بسیار فراخی است و از برزخ نباید بترسیم. بلکه باید از عملکرد خودمان بترسیم. لذا ما از نظر وجودی به سوی خداوند بازگشت می‌کنیم، اما نوع بازگشت متفاوت است. ما در واقع معمار و سازنده‌ی بهشت و جهنم خودمان هستیم. اگر انسان در این جهان نورانی باشد مقدار پل صراط عظیم است و مقدار نورانیت پل صراط به اندازه‌ای است که انسان به آن نورانیت می‌بخشد. هر چیزی در بهشت برای انسان تازگی دارد و تمام شدنی نیست و نعمت‌های بهشتی هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسند.

وی در ادامه گفت: روح یک امر مجرد است و امر مجرد مادی نیست. همچنین معرفت در جهان آخرت صرفاً دانایی و به معنای مجموعه اطلاعات نیست، بلکه انسان توسعه‌ی وجودی پیدا می‌کند و وجودش عظیم و ارزشمند می‌شود.

سپس، محمدمهدی گرجیان در خصوص بهشت و جهنم بیان کرد: انسان بخشی از مکافات عمل خود را در این دنيا می‌بیند و عذاب در جهنم نیز به گونه‌ای است که عذاب روحی و جسمانی بر فرد گناهکار وارد می‌شود. در صورتی که در بهشت فراخی وجود دارد و انسان هرچه اراده کند برایش فراهم می‌شود. بهشت هشت درجه دارد و هر درجه‌ای که انسان به آن دست پیدا کند می‌تواند بالاتر رود. بهشت بر اساس اندیشه‌ها، اعتقادات و عملکرد انسان طبقه‌بندی می‌شود؛ زیرا عملکرد انسان از اندیشه‌ها و اعتقاداتش نشأت می‌گیرد. گفتنی‌ست روح انسان پس از مرگ حیات اصلی خود را آغاز می‌کند.

در بخش پایانی جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهوبینار تخصصی «بازگشت» در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید