منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط عمومی دانشگاه سوره_ صنایع‌دستی مجموعه ای فاخر از آثار، ذوق وهنر افرادی است که با ذات پاک هنری‌شان خلق می‌کنند، به تصویر می‌کشند یا می‌سازند. جهان این مقوله را برای شناخت بهتر، توسعه بیشتر و آموزش به نسل‌های بعدی به‌صورت آکادمیک درآورده است.  به بهانه هفته صنایع‌دستی در بخشی دیگر از مجموعه گفتگوهای روابط‌عمومی دانشگاه سوره با مسئولان و استادان دانشکده هنر دانشگاه سوره، به سراغ دکتر مجتبی قربانی شاه‌کوچکی رفتیم و نظرات او را در خصوص صنایع‌دستی جویا شدیم.

دکتر مجتبی قربانی شاه‌کوچکی، مدرس صنایع‌دستی دانشگاه سوره، در خصوص صنایع‌دستی و رابطه آن با دانشگاه سوره بیان کرد: رشته صنایع‌دستی یکی از منابع عظیم و غنی فرهنگی در کشور ما محسوب می‌شود. رشته صنایع‌دستی در سال ۶۲ طرح درس آن نوشته شد؛که البته تا پانزده سال پیش دانشگاه رابطه خوبی با این هنر نداشت. دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل شدند عموماً به‌عنوان کارشناس و کارمند صنایع‌دستی، در سازمان میراث فرهنگی مشغول به کار شدند.

پس‌ازآن اواسط دهه هشتاد به بعد، رشته صنایع‌دستی در دانشگاه‌های هنر رشد پیدا کرد و فضای جدیدی بین دانشگاه و صنایع‌دستی ایجاد شد؛ زیرا استادان دانشگاه دائماً در حال تغییر هستند تا فضای تازه‌ای در دانشگاه حاکم شود. به‌عنوان‌مثال، ما دو سال گذشته اولین دوسالانه دانشجویی سرامیک دستان را برگزار کردیم که دانشجویان رشته صنایع‌دستی از سراسر کشور آثار خود را فرستادند.

هنرهای صناعی (صنایع‌دستی) بخشی از هنرهای سنتی است که اگرچه با صنایع‌دستی تداخل دارند اما لزوماً خود صنایع‌دستی نیستند و حقیقت متعالی هنر را با فنون و مهارت‌های صنعتی متناسب، آمیخته و باقابلیت تکثیر در متن زندگی فردی و جمعی عرضه کرده است.

مدرس صنایع‌دستی دانشگاه سوره همچنین گفت: کارگاه‌های زیادی در شهرهای بزرگ ازجمله تهران (باغ ایرو) به‌صورت جدی در حوزه هنر صنایع‌دستی مشغول به کار هستند. فارغ‌التحصیلان زیادی از دانشگاه سوره کارگاه‌های بزرگی دارند که به‌صورت گسترده در این رشته مشغول به کار هستند که بسیار بر هویت و فرهنگ ایرانی تأثیر مثبت می‌گذارند. دانشجویان دیگری هم در حال حاضر مشغول به تدریس رشته صنایع‌دستی در دانشگاه‌های بنام هستند. دانشگاه سوره فضای جدیدی را در صنایع‌دستی ایجاد کرده که نه به هنر سنتی شباهت دارد و نه فرهنگ متفاوتی را تحت تأثیر غرب ایجاد کرده است.

چرا دانشگاه سوره؟

دکتر مجتبی قربانی شاه‌کوچکی در خصوص انتخاب دانشگاه سوره توسط دانشجویان برای ادامه تحصیل، پاسخ داد: دانشگاه سوره فعال و پویا است؛ سوره اساتید بسیار حاذقی دارد و دلیل انتخاب سوره، فارغ‌التحصیلان حرفه‌ای این دانشگاه و کادر آموزشی ماهر است که نتیجه و خروجی این دانشگاه بوده است.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته صنایع‌دستی دانشگاه سوره اظهار داشت: امکانات و فضای دانشگاه را دانشجو و کادر علمی دانشگاه می‌سازد. چه بسیار آموزشگاه‌هایی که امکانات بی‌نظیری دارند اما اساتید فعال و پویایی ندارند و خوشبختانه دانشگاه سوره ضمن دارا بودن اساتید مجرب، کاربلد و باتجربه، راه درستی را برای رسیدن به موفقیت و دستاوردهای بیشتر انتخاب کرده است.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورههنر دانشگاه سوره به اوج رساندن جوانان بااستعداد

نظر خود را بنویسید