منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط عمومی دانشگاه سوره_ این دانشگاه برای دومین سال در حال پذیرش دانشجوی دکتری در رشته علوم ارتباطات است. دانشجویان واجد شرایط در سالن جلسات دانشگاه سوره به نوبت وارد شده و مصاحبه‌ای باحضور استادان این دانشگاه انجام می‌شود. در یکی از روزهای برگزاری این جلسات با استادان این حوزه دکتر باقر ساروخانی، دکتر رحمان سعیدی، دکتر امیدعلی مسعودی و دکتر یوسف خجیر درباره نحوه برگزاری مصاحبه تخصصی و شرایط پذیرش دکتری دانشگاه سوره گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

دکتر باقر ساروخانی استاد تمام علوم ارتباطات دانشگاه سوره با بیان ویژگی‌های یک دانشجو برای تحصیل در دوره دکترا گفت: مهم‌ترین فاکتور برای کسی که قصد شرکت در این مقطع را دارد داشتن ظرفیت بالقوه بوده و شامل بیان قوی، ابتکار، پویایی، انگیزه قوی و تجربه قبلی می‌شود. از طرفی این دانشجویان باید تمام وقت در دسترس بوده و در جلسات مربوطه شرکت کنند. ما در هنگام مصاحبه با این دانشجویان تصویر کلاس را در نظر می‌گیریم که این فرد چه کاری در کلاس دکترا انجام خواهد داد. آیا منظم، مبتکر و اهل مشارکت خواهد بود یا خیر.

وی ادامه داد: دانشجویی که از چند جلسه فقط یکی از آن‌ها را شرکت کند، مسلماً برای این مقطع مناسب نبوده و دوام نمی‌آورد. حتی در صورت حاضر شدن در جلسه‌ها فقط گوش دادن شخص مورد نظر کافی نبوده بلکه باید بتواند دقت کامل را در کلاس داشته باشد. بنابراین علاوه بر حضور مستمر در کلاس، دانشجو باید به جزئیات توجه کرده و سپس در آن مشارکت کند.

عضو گروه ارتباطات دانشگاه سوره تصریح کرد: در این راستا مشارکت می‌تواند حتی نقد و انتقاد به استاد و شیوه درس دادن آن و یا نظرهای جدید باشد. مشارکت، حضور، انگیزه و دقت حداکثری در این دوره الزامی است و در واقع این افراد پرچمدار دانش فردا بوده و کسانی هستند که بایستی آن را مدیریت کرده و در نهایت ارتقا دهند.

احساس مسئولیت، لازمه دانشجویان دکترا

دکتر رحمان سعیدی دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات با اشاره به ظرفیت علمی دانشجویان در مصاحبه شرکت در دوره دکترا بیان کرد: در حال حاضر می‌توان گفت اشخاص متنوعی با وضعیت‌ها و استعدادهای مختلفی حضور داشتند و باید منتظر نتایج نهایی ماند تا بتوان ارزیابی کلی انجام داد. نکته مهم اما این است که دانشجویان دوره دکترا باید اهل فکر و اندیشه باشند یعنی کسانی که انگیزه‌ای برای تفکر و فعالیت دارند و به‌گونه‌ای به مسائل از همه جنبه‌ها نگاه می‌کنند در این راه موفق‌تر هستند.

عضو گروه ارتباطات دانشگاه سوره در خصوص لزوم اهمیت مسئولیت‌پذیری دانشجویان گفت: داوطلبان و دانشجویان دوره دکترا نباید هدف از ادامه تحصیل‌شان فقط نفع شخصی باشد؛ بلکه می‌بایست نسبت به کشور احساس مسئولیت داشته باشند و برای آینده دستاوردهای مهمی را کسب کنند. در این راستا دانشجویان باید بیشتر با این نگاه به تحقیق و پژوهش بپردازند، چراکه احساس مسئولیت انسان‌های تحصیل‌کرده همانند پیش‌قراولی بوده که اگر وظایف انسانی و میهنی خود را به‌درستی انجام دهد جامعه را به سمت پیشرفت و تعالی هدایت می‌کند.

 

لزوم اهمیت به رشته ارتباطات در کشور

امیدعلی مسعودی رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با اشاره به اهمیت رشته ارتباطات در این دانشگاه اظهار کرد: امسال دومین دوره برای مصاحبه دانشگاه سوره در مقطع دکترا بوده و مسئولان این دانشگاه درصدد آن هستند که از بین داوطلبان افراد نخبه را به تعداد مورد نیاز جذب کند. دلیل جذب دانشجوی دکترا در یکی دو سال اخیر، اهمیت ارتباطات و فناوری در این حوزه بوده و دانشگاه سوره بر اساس رسالت خود باید نیروهای متعهد، سخت کوش و قابل اعتماد را وارد جامعه کند. در واقع این دانشگاه با کمک و همت سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شده و هدف آن تربیت افراد محقق و فارغ‌التحصیلان شایسته در حوزه ارتباطات است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا رشته ارتباطات در دانشگاه سوره بیشتر در حوزه انقلاب اسلامی فعالیت داشته اظهار داشت: اولین رشته کارشناسی ارشد این دانشگاه رشته ارتباطات، فرهنگ و تبلیغ بود و در این بخش مباحثی مطرح می‌شد که در سایر دانشگاه‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. بنابراین در تلاش هستیم تا دانشجویان دکترا بتوانند بخشی از نیازهای سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان ارتباطات اسلامی را به خصوص در بخش رایزنی‌های فرهنگی برطرف کنند.

مسعودی با بیان حمایت از مبلغین و روحانیون در دانشگاه گفت: در حال حاضر دانشگاه سوره در تلاش بوده تا این رشته‌ها را برای مبلغین و روحانیون سراسر کشور در جهت پیشرفت و ترقی جامعه برگزار کند. همچنین وزارت علوم با بورسیه‌های روحانیون و کارشناسان نهاد‌های انقلابی برای برگزاری دوره‌ها موافقت کرده است. درنهایت به موازات این دوره‌ها دانشجویان در این زمینه علاقه‌مند شده و پیگیر آن خواهند شد.

دانشیار دانشگاه سوره در پاسخ به شرایط آینده کاری فارغ‌التحصیلان این دانشگاه گفت: در این راستا برخی افراد علاقه‌مند به کار در دولت بوده و برخی نیز عضو هیأت علمی می‌شوند که برای این افراد کلاس‌های آموزشی گذاشته می‌شود تا درنهایت جذب دانشگاه سوره و یا دانشگاه‌های دیگر شوند. در رابطه با مسائل پژوهشی نیز می‌توان گفت این دانشجویان قبل از به اتمام رساندن دوره دکتری می‌توانند با نهادهای مختلف قراردادهای پژوهشی ببندند.

 

 دانشگاه سوره سعی در تضمین آینده دانشجویان دکتری دارد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره با بیان اینکه دانشگاه سوره توانست از سال 1400 مجوز تدریس رشته دکتری را از وزارت علوم بگیرد افزود: در سال گذشته مصاحبه این مقطع فقط برای رشته ارتباطات با حدود 120 متقاضی صورت گرفت که از بین آنان 6 نفر انتخاب شدند.

دکتر یوسف خجیر گفت: در این زمینه تفاوت­‌هایی با دانشگاه تهران و دانشگاه علامه وجود دارد که برای دانشگاه سوره در کیفیت انتخاب دانشجوی دکترا حائز اهمیت است. می­‌توان گفت در دانشگاه­های دیگر هنگام مصاحبه، دانشجو را به‌عنوان یک همکار در نظر نمی­‌گیرند، درحالی‌که این دانشگاه آنان را به‌عنوان همکار آتی خود در نظر می­‌گیرد. درواقع این کار به دلیل ترمیم اعضای هیأت علمی و جایگزین کردن بازنشستگان در آینده صورت می­‌گیرد.

 

استادیار علوم ارتباطات دانشگاه سوره بابیان حمایت از دانشجویان دکتری اظهار داشت: درواقع دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دو حوزه هیأت علمی و مدرسین آتی مورد استفاده قرار می­‌گیرند. نگاه دیگری نیز در بخش پژوهشگران وجود دارد که دانشگاه از بین این افراد انتخاب می­‌کند. درواقع دانشگاه سوره ظرفیت­‌هایی را ایجاد کرده که دانشجویان مقطع دکترا امکان پژوهش داشته باشند و کارهای خود را به‌صورت کتاب، کرسی ترویجی و... ارائه دهند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهگزارش خبری: مصاحبه تخصصی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید