منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ پانزدهمین کرسی ترویجی دانشگاه سوره با عنوان «بررسی تطبیقی نظام‌های آموزشی سینمای ایران و جهان» به کوشش دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و با همکاری دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سامانه مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست دکتر فرشاد عسگری‌کیا، استادیار دانشگاه سوره، به عنوان سخنران؛ دکتر مسعود نقاش زاده، دانشیار دانشگاه صداوسیما و دکتر یوسف خجیر، استادیار دانشگاه سوره، به عنوان منتقدین نشست و همچنین دکتر امیررضا نوری‌پرتو، به عنوان مدیر جلسه حضور داشتند.

در ابتدای نشست دکتر نوری‌پرتو به معرفی موضوع جلسه و افراد حاضر در آن و مدت‌زمان مورد نیاز برای ارائه نظرات هر فرد در جلسه پرداخت.

دکتر عسگری‌کیا سخنان خود را با بیان مقدمه‌ای درباره موضوع جلسه آغاز کرد و گفت: قرار است در این نشست به موضوع مهم اما مغفول مانده سرفصل‌های رشته سینما بپردازیم و سعی داریم به ضرورت بازنگری در سرفصل‌های دانشگاهی که الزام جهانی دارد اشاره کنیم.

وی فرضیه‌های موجود درباره رشته سینما را این‌گونه بیان کرد:

  • وضعیت موجود آموزش در دانشکده‌های سینمایی ایران نقاط ضعف قابل ملاحظه‌ای دارد.
  • الگوی آموزش سینما در دانشگاه‌های معتبر جهان مختصات در خور توجهی به منظور بهره‌برداری و اقتباس در ایران دارد.
  • با توجه به مختصات فرهنگی و اهداف عالی نظام آموزشی ایران بر اساس ویژگی‌‌های بومی می‌توان به بازنگری جدی در وضعیت فعلی آموزش سینما در ایران پرداخت.
  • امکان اعمال اهداف برنامه‌های پنج‌گانه مدون و ششم پیشنهادی توسعه کشور در بازنگری و تجدید حیات سرفصل‌های رشته سینما برای تمام مقاطع وجود دارد.

عسگری‌کیا به نقد و بررسی سرفصل‌های فعلی رشته سینما اشاره کرد و گفت:

برنامه‌های موجود نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دانشجویان را محقق نمی‌کند و فارغ‌التحصیلان در یافتن یک شغل برای خود یا پذیرفته شدن در حوزه‌های تحصیلات تکمیلی موفق نیستند. همچنین برنامه‌های درسی با استاندارهای اعتباربخشی انطباق ندارد و برنامه‌های درسی تاریخ گذشته است و نسبت به نیازهای در حال تغییر در حوزه با رشته ذی‌ربط حساس نیست.

 

وی با توجه به مباحث کلی مطرح‌شده در نقد وضع موجود این رشته، اقدامات عملیاتی درباره این موضوع را تشریح و بیان کرد: مقایسه سرفصل‌های دانشکده‌های سینمایی در یک مقطع رشته خاص، انتخاب اصلح بین عناوین و موضوعات، ترکیب موضوعات، بومی‌سازی موضوعات و عناوین در حد ممکن، دستیابی به کفایت آموزشی برای هر رشته خاص (تخصص گرایی)، رعایت موازین و قوانین آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، توجه به اهداف برنامه‌های شش‌گانه مدون و پیشنهادی هفتم توسعه کشور از اقدامات مهم در این راستا هستند.

همچنین عسگری کیا به تشریح تحلیل‌های خود درباره مفاد آموزشی دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت و در ادامه سرفصل‌های پیشنهادی رشته‌های مقاطع مختلف آموزشی را در قالب زیر عنوان کرد:

  • سرفصل‌های پیشنهادی رشته‌های کارشناسی:

فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی سینما، فیلم‌برداری، تدوین، تولید، فیلم‌سازی، فیلم مستند، مطالعات سینما

  • سرفصل‌های پیشنهادی رشته‌های کارشناسی ارشد:

فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی سینما، فیلم‌برداری، تدوین، تولید، فیلم‌سازی، فیلم مستند، مطالعات سینما

  • سرفصل‌های پیشنهادی رشته‌های مقطع دکتری:

مطالعات سینما، مطالعات رسانه

 

 وی اذعان داشت: باید برای پذیرش دانشجو حتماً مصاحبه ورودی داشته باشیم و تنها به رتبه کنکور توجه نکنیم. بعد از مصاحبه نیاز به مشاوره تحصیلی پیوسته برای دانشجو است تا بتواند رشته همسو با استعداد و علاقه خود را انتخاب کرده و بیاموزد.

 

عسگری کیا در ادامه افزود: از نظر بنده بهتر است برای تمام مقاطع تحصیلی مصاحبه ورودی برگزار شود‌. باید مشاوره‌های تحصیلی به معنای ارزیابی اینکه دانشجو رشته درستی را انتخاب کرده است یا خیر برگزار شود‌.

در ادامه نشست دکتر نقاش‌زاده به عنوان ناقد اول به لزوم بازنگری رویکرد‌های مراکزی که به تدریس هنرهای نمایشی به خصوص سینما می‌پردازند تأکید کرد و گفت: باید از خود بپرسیم که جوانان ما با چه هدفی وارد دانشگاه می‌شوند. برخی با اهداف حرفه‌ای، برخی با اجتماعی و برخی با اهدافی نه چندان واقعی به دانشگاه ورود پیدا می‌کنند. اگر بخواهیم بخش واقع‌بینانه‌ی آن را بررسی کنیم، در هر حال علاقه‌مندان رشته سینما نیز برای ورود به دنیای سینما، این رشته را انتخاب می‌کنند. در نتیجه باید برای سیاست‌گذاران دانشگاه‌ها، نسل‌هایی از دانشگاه که کارآفرینی می‌کنند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

نقاش‌زاده اظهار داشت: ما باید در آموزش عالی سینما مطالعات فیلم و تولید فیلم را در برنامه‌ریزی آموزشی، در طراحی رشته و در بازنگری رشته‌ها از یکدیگر تفکیک کنیم. در دانشگاه‌های مطرح دنیا ما دو مجموعه متفاوت با عنوان مطالعات فیلم و تولید فیلم داریم و از همان ابتدا برای یک هنرجو همه چیز شفاف و روشن است.

مسعود نقاش‌زاده در نهایت تشریح کرد که بسیاری از هنرجویان برای ورود سریع‌تر به سینما و یا بدنه سینما به آموزشگاه‌های خصوصی که اکثر آن‌ها توسط سینماگران اداره می‌شوند روی آورده‌اند. این نیز یکی دیگر از نقاط ضعف دانشگاه‌‌ها است زیرا آموزشگا‌ه‌های حرفه‌ای به طور خاص و مستقیم افراد را به سوی علایق و مسیر رسیدن به آن در سینما هدایت می‌کنند در صورتی که دانشگاه در پیوند دادن افراد با سینما ضعیف عمل کرده است.

در بخش دوم دکتر یوسف خجیر به بررسی و تفسیر مقاله دکتر عسگری‌کیا پرداخت و گفت: در مواجه اولیه با عنوان مقاله که بررسی دانشگاه‌های ایران و جهان است، بسیار با اشتیاق شروع به مطالعه کردم تا شرایط دانشگاهی کشورمان را با مقیاس بزرگ‌تری بررسی کنم و بدانم که دانشگاه‌های مطرح دنیا چه کاری انجام داده‌اند که ما به آن توجه نکرده‌ایم اما متأسفانه این موارد به بحث سرفصل‌ها و بازنگری سرفصل‌ها تقلیل داده‌ شده است.

خجیر در ادامه گفت: آنچه در خاطر من از نظام‌های آموزشی وجود دارد، نه تنها شامل مراکز آموزش عالی و دانشگاهی است بلکه یک نظام گسترده‌تر از فرآیند آموزش در مقاطع پایین‌تر، سنجش و ارزیابی در کنکور، سرفصل‌های وزارت علوم برای دانشگاه، چگونگی اجرای سرفصل‌ها در دانشگاه و سپس ارتباط بین دانشگاه و سرفصل‌ها با بازار کار، است. امیدوارم در آینده و در مقالات تکمیل‌کننده دکتر عسگری کیا به این مورد توجه کنند.

در انتها نوری‌پرتو از حضور تمامی شرکت‌کنندگان و استادان حاضر در جلسه تقدیر و تشکر کرد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری کرسی ترویجی «بررسی تطبیقی نظام‌های آموزشی سینمای ایران و جهان» در دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید