منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 

کتاب «تئاتر و اسلام» نوشته ماروین کارلسون به‌تازگی توسط مهدی چاوش ور دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه سوره ترجمه و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، مترجم این اثر بابیان اینکه، کتاب «تئاتر و اسلام» سال 2019 توسط انتشارات اسپرینگر به زبان انگلیسی چاپ‌شده است، گفت: ماروین کارلسون پژوهشگر شناخته‌شده درزمینهٔ مطالعات تئاتر از دانشگاه نیویورک است و بیشتر مطالعات خود را به تاریخ تئاتر در جهان به‌ویژه در اروپای قرن هجدهم تا بیستم اختصاص داده است.

چاوش ور با اشاره به محتوای این کتاب خاطرنشان کرد: کتاب «تئاتر و اسلام» ناظر بر رابطه متقابل تئاتر و اسلام در طول تاریخ کشورهای اسلامی و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این دو از هم و بر هم است. این کتاب به‌مرور انواع نمایش‌های رایج در کشورهای اسلامی ازجمله ایران می‌پردازد. در بخشی از این کتاب به سنت «تعزیه» اشاره‌شده و نویسنده نتیجه می‌گیرد که مذهب تشیع، برخلاف تصور عموم، همواره رابطه منعطف‌تری باهنر نمایش داشته است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه سوره که پیش‌ازاین کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی را از دانشگاه تهران دریافت کرده بود، درباره روند ترجمه این کتاب اظهار داشت: در صحبتی که با استاد عرفان ناظر از اساتید گروه نمایش داشتم ایشان از علاقه‌مندی من به ترجمه و سابقه‌ام در این زمینه مطلع و سه کتاب برای ترجمه به من پیشنهاد شد. درنهایت پس از مشورت و جمع‌بندی ترجمه کتاب «تئاتر و اسلام» را پذیرفتم. به‌طور حتم پیگیری و حمایت‌های استاد ناظر، تأثیر مثبتی بر روند ترجمه این کتاب داشت.

شایان‌ذکر است، ماروین کارلسون پژوهشگر و نویسندۀ برجسته و باسابقۀ آمریکایی در کتاب «تئاتر و اسلام» به‌عنوان یک آستانه نشین به رابطۀ تئاتر و اسلام نگاه نکرده بلکه سعی داشته با برشمردن و مطالعۀ آثار پژوهشگران مسلمان، این رابطه را از نزدیک بنگرد. وی رابطۀ اسلام با تصویر یا شمایل را به صورتی تاریخ‌مند در نقاط مختلف جغرافیایی و فرهنگی مطالعه کرده و تصویری فراگیر ولی موجز (متناسب با اقتضای دورۀ کتاب‌های تئاتر کاوی) ارائه می‌دهد. گزارش او از شیوه برخورد گروه‌های مختلف اسلامی با تئاتر، پژوهشی انتقادی نیز هست چراکه در تقابل با نگاه رایج به این مقوله در غرب که عمدتاً با مراجعه به کتاب تاریخ تئاتر جهان اسکار براکت دستگیر خواننده می‌شود، خود را معرفی می‌کند. با توجه به نقصان موجود در این کتاب مرجع در ارتباط با خاورمیانه و سنت‌های تئاتری منطقه، کارلسون کتاب مفصل بدیلی با تمرکز بر دوران استعمار و پسااستعمار در جهان عرب و دنیای اسلام به‌ویژه مغرب می‌نویسد: تئاتر در مراکش، الجزایر و تونس: سنت‌های اجرایی در مغرب. در کتاب حاضر از پژوهش او در منطقۀ مغرب استفاده‌شده با این تفاوت که رویکرد تطبیقی خود را در این جغرافیای فرهنگی به دیگر کشورها ازجمله ایران گسترش داده است.

او نگاهی ویژه به تعزیه دارد و اوج هنر نمایش در دنیای اسلام را با فاش‌ترین کلام به ایران نسبت می‌دهد که چطور راه را برای تأثیرپذیری متقابل میان درام و اسلام باز می‌کند.

لازم به یادآوری است، کتاب «تئاتر و اسلام» در 116 صفحه از سوی انتشارات نیماژ منتشرشده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهکتاب «تئاتر و اسلام» منتشر شد

نظر خود را بنویسید