منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

«سه هفته قبل» ساخته امیرحسین دیباج در بخش فارغ‌التحصیلان سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سایه خوش درخشید و جایزه اصلی و تندیس جشنواره را کسب کرد. او فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی دانشگاه سوره است و از سال 89 به‌عنوان فیلم‌بردار به عرصه سینما و تلویزیون وارد شد. از نگاه سازنده این فیلم، جشنواره سیزدهم فراتر از حد انتظار برگزار شد. به بهانه روز ملی سینما گفتگویی با امیرحسین دیباج فارغ‌التحصیل دانشگاه سوره داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانیم.

دیباج که نویسندگی، کارگردانی، فیلم‌برداری و انتخاب بازیگران فیلم کوتاه «سه هفته قبل» را بر عهده داشته است درباره ساخت این اثر گفت: در ایام پاندمی کرونا فرصتی دست داد تا روی فیلم‌نامه کارکنم. مقدمات از سال 99 آغاز شد و در تابستان 1400 پس از 18 نوبت بازنویسی به فیلم‌نامه نهایی رسیدم. فیلم‌برداری مهر سال گذشته کلید خورد و درنهایت با سپری شدن مراحل پس‌تولید، صداگذاری و اصلاح رنگ نسخه نهایی برای نمایش در فروردین 1401 آماده شد.  

او در ادامه به نحوه حضورش در جشنواره فیلم کوتاه سایه اشاره کرد و افزود: یک روز با آقای برزگر که از منتورهای جشنواره بودند ملاقات کردم و یک نسخه از فیلم را به ایشان دادم. سایر مسئولان اجرایی جشنواره که متوجه ساخت فیلم شدند با من تماس گرفتند و اعلام کردند جشنواره بخشی با عنوان فارغ‌التحصیلان دارد و پیشنهاد دادند در این بخش شرکت کنم.

دیباج بابیان اینکه در ابتدا مایل به حضور فیلم خود در این جشنواره نبود اظهار داشت: خیلی روال نیست که حضور جشنواره‌ای یک فیلم با رویدادهای دانشجویی باشد بلکه افراد تلاش می‌کنند تجربه نخست را با جشنواره‌های رسمی‌تر و بین‌المللی‌تر ازجمله فیلم کوتاه تهران به دست آورد و سپس وارد جشنواره‌های دانشجویی شوند. دلیل این نگاه آن است که در جشنواره‌ای مانند فیلم کوتاه تهران رقابت بین 3 هزار فیلم است و این موضوع عرصه رقابت را به نسبت یک جشنواره دانشجویی جدی‌تر می‌کند. به هر ترتیب با پیشنهاد آقای برزگر و سایر دوستان تصمیم گرفتم فیلم را کاندید بخش فارغ‌التحصیلان جشنواره دانشجویی سایه کنم.

وی بابیان اینکه فیلم «سه هفته قبل» در بین 5 فیلم اول بخش فارغ‌التحصیلان قرار گرفت، گفت: این جشنواره باوجود دانشجویی بودن رقیبان قدرتمندی داشت به‌طوری‌که باعث شد بر جذابیت آن افزوده شود. ازجمله اتفاقات مهم جشنواره این بود که هیات‌داوران بسیار حرفه‌ای و کاربلد بودند به‌نحوی‌که با همان ترکیب می‌توانند داوری جشنواره مهمی چون فیلم فجر را بر عهده بگیرند. خوشبختانه فیلم سه هفته قبل در بیشتر بخش‌ها موردتوجه هیات‌داوران قرار گرفت و درنهایت جایزه اصلی بخش فارغ‌التحصیلان را به دست آورد.

کارگردان فیلم کوتاه سه هفته قبل کیفیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سایه را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: کیفیت جشنواره‌ای مانند سایه که در مقیاس دانشجویی برگزار می‌شود و بودجه کمی دارد فراتر از حد انتظار من بود. علاوه بر آن ترکیب هیئت‌داوران، طراحی پوستر و لوگو و نیز محل برگزاری جشنواره که موزه هنرهای معاصر تهران بود ارزش و جایگاه حرفه‌ای جشنواره سایه را چندین برابر بالا برد. به هر صورت موزه هنرهای معاصر محیط، معماری و اتمسفر کاملاً هنری دارد و ازاین‌رو با اهداف و زبان جشنواره هماهنگی خوبی برقرار کرد. همچنین اختصاص بخشی به آثار فارغ‌التحصیلان ایده خیلی خوبی بود که امیدوارم در دوره‌های بعد نیز به قوت خود باقی بماند.

دیباج در ادامه تأکید کرد: چالش مهم مراکز آموزشی آن است که ارتباط آنها بعد از فارغ‌التحصیلی هنرجو یا دانشجو قطع و افراد رها می‌شوند. این مسئله به دلیل عدم وجود بانک اطلاعاتی اتفاق می‌افتد یعنی سیستمی نیست که بعد از فارغ‌التحصیلی پیگیری کند این افراد کجا هستند و چه‌کار می‌کنند. این‌که در یک جشنواره دانشجویی بخشی به فارغ‌التحصیلان اختصاص داده‌شده خیلی ارزش دارد. من تصور می‌کنم اگر جشنواره در مقیاس وسیع‌تری برگزار شود می‌توان فارغ‌التحصیلان سه یا 5 ساله دانشگاه‌های دیگر را شرکت داد و به این طریق شاهد افزایش کمی و کیفی جشنواره سایه بود.

او در پایان خاطرنشان کرد: در فضای جشنواره‌های دانشجویی معمولاً فعالیت‌های آماتوری صورت می‌گیرد. ولی درجایی مانند بخش فارغ‌التحصیلان رقابت با فیلم‌های دانشجویی نیست بلکه رقابت با خودش است زیرا افراد در این بخش تجربه بیشتری دارند و از تجهیزات و عوامل حرفه‌ای استفاده می‌کنند. دانشجویان حال حاضر با مشاهده چنین شرایطی می‌توانند آینده خودشان را به‌وضوح ببینند و مسیر درست را انتخاب کنند.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنویسنده و کارگردان «سه هفته قبل»: جشنواره فیلم کوتاه سایه فراتر از حد انتظار برگزار شد

نظر خود را بنویسید