منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

سعید درانی برنده تندیس و جایزه نقدی جشنواره فیلم کوتاه سایه کارشناسی فناوری اطلاعات از دانشگاه سیستان و بلوچستان و همچنین مقطع ارشد را در دانشگاه سوره در رشته سینما گذرانده است.  سعید درانی درباره پروسه ساخت فیلمش به روابط عمومی دانشگاه سوره می‌گوید: من با فیلم «برو و ببین» در بخش تجربی جشنواره فیلم کوتاه سایه حضور داشتم که به‌عنوان بهترین فیلم این بخش انتخاب شد. ساخت این فیلم در پاییز 1400 وقتی هنوز دانشجو بودم به پایان رسید.

«برو و ببین» یک فیلم یک نفره است. فیلمی که با تصاویر آرشیوی ساخته‌شده و این تصاویر به کمک تدوین، طراحی صدا و جلوه‌های ویژه بصری به همدیگر متصل شده و داستانی مستقل را شکل داده‌اند.

از درانی درباره ایده فیلم پرسیدیم وی گفت: در کلاس تدوین که در دانشگاه سوره با آقای نصیری داشتیم این ایده به ذهنم رسید. از ما خواسته شد تا یک سکانس مونتاژی بسازیم. کاری که من انجام دادم این بود که از بخشی از فیلم طناب ساخته هیچکاک استفاده کردم. در این صحنه جیمز استوارت صندوقی را که یک جنازه در آن قرار دارد را باز می‌کند. دوربین در این صحنه به پشت صندوق می‌چسبد و در سیاهی فرو می‌رود و سپس از سیاهی بیرون
آمده و واکنش استوارت را  نشان می‌دهد و ادامه ماجرا.

 

دلیل این حرکت دوربین آن بود که فیلم چون قرار بوده پیوسته به نظر آید و حلقه‌های فیلم نیز بیشتر از ده دقیقه نبوده، باید فرصتی برای رفتن به سیاهی و کات زدن در آن ایجاد می‌شد. کاری که من کردم این بود که این سیاهی وسط را قیچی کرده، به تأخیر انداخته و گسترش دادم. انگار سفری به درون صندوق می‌رویم. کاری که سر کلاس نصیری انجام شد یک اتود شش‌دقیقه‌ای خام و اولیه بود اما خود آقای نصیری از این ایده اسقبال کردند. این ایده در ذهن من ماند تا اینکه در تابستان گذشته به شکل جدی شروع به گسترش آن کردم.

سعید درانی درخصوص ایده اولیه فیلم برو و ببین گفت: در آغاز فیلم‌نامه‌ای نداشتم و به‌صورت بداهه و غریزی و با تحقیق به ایده‌های مختلف می‌رسیدم؛ نوعی آزمون‌وخطا. اما درنهایت سعی کردم به یک ساختار نهایی برسم که قرص و محکم باشد. درون فیلم هم شما با یک ساختار سه لایه روبرو هستید که با آن سه مرحله به درون صندوق سفر می‌کنید و برمی‌گردید.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه هدف‌های جدی و مهمی درخصوص فیلم‌سازی دارد اظهار داشت: چند فیلم‌نامه داستانی آماده ساخت دارم که در تلاشم تا فرصتی برای ساخت یکی از آنها پیدا کنم. همچنین یک ایده فیلم تجربی دارم که کار زمان‌بری است ولی با تعداد عوامل بسیار کمی قابل ساخت خواهد بود.

 

سعید درانی برنده تندیس فیلم کوتاه جشنواره سایه

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهایده فیلم برنده از کلاس تدوین شروع شد

نظر خود را بنویسید