منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

لیلا اخباری فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات نمایشی و دانشجوی ارشد سینما در دانشگاه سوره  به‌عنوان کارگردان فیلم «عوارض جانبی» شناخته‌شده که در جشنواره فیلم سایه چندین جایزه را از آن خود کرد.

وی در خصوص روند ساخت این فیلم بیان کرد: «عوارض جانبی» که درواقع می‌توان گفت دومین فیلم کوتاه من بود، در جشنواره سایه در ۵ رشته بهترین فیلم، فیلم‌نامه، تدوین، کارگردانی و بازیگر نقش اول زن کاندید شد که در تمامی این رشته‌ها به‌جز بهترین کارگردانی جایزه گرفت. در این فیلم بیشتر به آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌شده و دغدغه‌های روابط یک خانواده مذهبی در یک برهه زمانی به تصویر کشیده شده است. ساخت آن نیز در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به اتمام رسید که اولین جایزه آن تصویر سال بود و این در حالی اتفاق افتاد که فیلم هنوز از برخی جهات مانند تیزر و پوستر کامل نشده بود.

 

اخباری با اشاره به اهمیت جایگاه بازیگر در فیلم گفت: با توجه به اینکه درگذشته در پروژه‌های مختلفی حضور و تجربه داشتم، می‌توان گفت ساخت این فیلم نسبت به تجربه‌های قبلی سخت‌تر بود. چراکه مکان آن در شهرستان بوده، تعداد بازیگرها بیشتر و از طرفی اکثر آنها تجربه زیادی در این حوزه نداشتند. درواقع کار کردن باکسانی که تسلط زیادی درزمینهٔ بازیگری نداشتند، بسیار سخت بود و در این راستا تمرین‌هایی زیادی با آنها شد چراکه بازیگری مهم‌ترین بخش تأثیرگذار در فیلم است. من معتقدم بیشتر از طراحی صحنه و کارگردانی، بازیگری در یک فیلم باید در اولویت قرار بگیرد.

دانشجوی ارشد سینما در ادامه اضافه کرد: درواقع می‌توان گفت بازیگری در یک فیلم بسیار مهم‌تر و تأثیرگذارتر از فرم روایت، کارگردانی، تدوین و… است. از طرفی امروزه در فیلم‌های کوتاه از بازیگران چهره و شناخته‌شده استفاده می‌شود که در این مورد من ترجیح می‌دهم از بازیگران مختلف و حتی کم‌تجربه استفاده کنم. مضاف بر اینکه این فیلم در شهر کاشان ساخته‌شده و به همین دلیل نیازمند لهجه و گویش خاصی بود که در این راستا از اشخاص محلی به‌خصوص تئاترهای شهرستان کمک گرفتم.

 

وی در خصوص شرایط سخت ساخت فیلم کوتاه مطرح کرد: فاصله بین اولین و دومین فیلم کوتاهی که ساختم در حدود یک سال و نیم بود که در این بازه زمانی میزان سرمایه‌ها دو برابر شد. البته به دلیل اینکه مکان فیلم‌برداری در شهرستان انجام‌شده، می‌توان دریافت با استفاده از ابزار سنگین‌تر، بازیگران زیاد و هزینه‌های بیشتر این کار به‌صورت حرفه‌ای‌تر دنبال شده است. ضمن اینکه این فیلم کوتاه با بودجه کمی ساخته شد؛ اما کسانی هستند که فیلم خود را با ۵ الی ۶ برابر این هزینه درست می‌کنند، که حال می‌تواند بودجه شخصی بوده و یا از طریق تهیه‌کننده به دست بیاید. دراین‌بین لازم به ذکر بوده در فیلم‌های کوتاه بازگشت سرمایه‌ در کار نیست و بنابراین تهیه‌کنندگان کمتری در این حوزه وجود دارد. درواقع بسیاری از جشنواره‌ها جایزه نقدی نداشته و صرفاً برنده‌شده در آنها امتیاز مخصوص خود را به همراه خواهد داشت.

 

اخباری با اشاره به روند تبلیغات این فیلم بیان کرد: برای تبلیغات اقدامات زیادی صورت نگرفت؛ اما شخصاً معتقد هستم «عوارض جانبی» می‌تواند به‌خوبی دیده شود. البته فیلم بلند با کوتاه تفاوت زیادی داشته و در آن باید تبلیغات گسترده‌ای شود تا عامه مردم با موضوع آن آشنا شوند؛ اما در فیلم کوتاه این‌طور نیست. درواقع مخاطب این فیلم‌ها اکثراً دانشجوها بوده و برخلاف مخاطبین فیلم بلند، به دنبال فیلم موردنظر خود می‌روند. البته پوستر تبلیغاتی فیلم آماده‌شده و همچنان به دنبال افزایش بهره‌وری فیلم هستیم.

 

این دانشجو از دغدغه فعلی خود گفت: ازنظر شخصی من جامعه سینما هدف بزرگ‌تری نسبت به جامعه تئاتر دارد. یعنی تعداد آدم‌های بیشتری را درگیر خود می‌کند. در این راستا می‌توان اضافه کرد کیفیت کار کردن در سینما مهم‌تر از سایر عوامل مانند زودتر به سرانجام رسیدن آن بوده و زمان طول کشیدن آن اهمیت خاصی ندارد.

 

لیلا اخباری با اشاره به شرایط دانشگاه سوره در حمایت از دانشجویان خود این‌طور گفت: سوره توانسته دانشگاه خوبی در هنر باشد اما همچنان در حوزه جذب حمایتی جای پیشرفت دارد. در طی ۴ سالی که در این دانشگاه درس خواندم، امکانات لازم و حمایت مالی انجام نشد. البته حمایت مالی شاید در سایر دانشگاه‌ها نیز صورت نگیرد. اما دراین‌بین باید اضافه کرد که در سال‌های گذشته استادان خوبی در این دانشگاه تدریس کردند که درنتیجه آن دانشجویان با رضایت‌مندی کامل فارغ‌التحصیل شدند.

وی افزود: ناگفته نماند حمایت دانشگاه در جشنواره سایه نکته قابل‌توجهی بوده که نمی‌توان آن را کتمان کرد و با حمایت از دانشجویان نیز می‌تواند موفقیت‌های بیشتری در این زمینه به‌عنوان مجری طرح دانشجویان کسب کند. همچنین یکی از نکات منفی که در خصوص جشنواره سایه امسال وجود دارد، زمان برگزاری آن بوده که به دلیل کرونا پس از چهار سال اتفاق افتاد. درحالی‌که این جشنواره می‌تواند پویاتر و فعال‌تر باشد که البته نمی‌توان منشأ این کم‌کاری را از دانشگاه و یا دانشجو تشخیص داد.  

اخباری در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مثبت این دوره از جشنواره پیچینگ بود که می‌توان گفت تأثیرات خوبی در آینده دانشجویان خواهد داشت. پیچینگ به معنی شرکت در جشنواره به‌عنوان تماشاچی بوده و نیازی به ارائه کار برای حضور در آن وجود ندارد. پیچینگ حتی می‌تواند در جذب تهیه‌کننده به دانشجویان هنری کمک کند که در این راستا در این جشنواره نمایندگانی از انجمن سینمای جوان، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان حضور داشتند. درنهایت می‌توان گفت عدم بودجه کافی و تهیه‌کننده در این زمینه مشکل تمام هنرمندان بوده و همچنین دسته‌بندی فیلم کوتاه با فیلم بلند متفاوت بوده و درواقع استفاده از تدوین حرفه‌ای سینمایی، بازیگران سرشناس و... در این حوزه رقابت ناعادلانه‌ای به وجود می‌آورد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهگفتگو با لیلا اخباری کارگردان فیلم عوارض جانبی/ «عوارض جانبی» چهار جایزه از جشنواره سایه درو کرد

نظر خود را بنویسید