منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

مهدی دواچی از ورودی‌های سال ۹۹ کارشناسی ارشد در دانشگاه سوره به‌عنوان کارگردان فیلم «رهن کامل» شناخته‌شده که در جشنواره فیلم سایه به‌عنوان بهترین فیلم برگزیده و انتخاب شد.

 

وی در خصوص ایده اولیه  فیلم خود بیان کرد: برای پروژه پایانی بخش سینمای جوان باید فیلمی آماده می‌کردم و برنامه داشتم با بودجه کم و در فضای رفاقتی این فیلم را بسازم. در این زمینه پیدا کردن مکان فیلم‌برداری سخت‌ترین چالش‌ها را برای تولید به وجود آورد که درنهایت در خانه یکی از دوستان این کار به پایان رسید. درواقع فیلم «رهن کامل» رابطه دو دختر را در جامعه امروزی به تصویر کشیده است. از طرفی نسخه اول فیلم‌نامه توسط چند شخص باتجربه در این زمینه خوانده شد و نظر بر این بود که فیلم‌نامه می‌تواند همچنان پیشرفت کند که درنهایت خیلی سریع بازنویسی و مرتب شد.

 

دواچی بابیان اینکه سخت‌ترین چالش پیدا کردن مکان بود، گفت: در این راستا با بازنویسی فیلم‌نامه نیز مجبور به تعویض یکی از بازیگران شدیم که البته با اتفاقات ناگهانی که به وجود آمد، بازیگر دیگر نیز تغییر پیدا کرد. همان‌طور که گفته شد، بزرگ‌ترین دردسر در ساخت این فیلم پیدا کردن لوکیشن مناسب بود که پس از جستجوی بسیار به دلیل عدم هزینه‌ برای فراهم کردن آن، تصمیم بر این شد فیلم‌برداری در شیراز در خانه یکی از دوستان انجام شود. البته این اتفاق بار مالی نیز بر دوش داشت که در برابر پیدا کردن مکان، به نفع ما و ارزان‌تر تمام شد.

 

این دانشجوی ممتاز سینمایی در خصوص روند تولید فیلم اظهار کرد: این ایده مربوط به شهریورماه سال۱۴۰۰ بود و شروع فیلم‌برداری در آبان ماه صورت گرفت. درواقع تمامی کارها در حدود دو ماه به‌صورت فشرده انجام شد که می‌توان گفت خروجی رضایت بخشی را نیز به دنبال داشت. دراین‌بین لارم به ذکر بوده عوامل این فیلم تماماً جوان و کم سن و سال بودند که می‌توان آینده روشنی برای آنها پیش‌بینی کرد، چراکه عطش یادگیری در تلاش و رفتار آنان کاملاً مشهود بود.

 

دواچی در اشاره به کمک استادان دانشگاه در این فیلم گفت: در مرحله فیلم‌نامه به دلیل شیوع ویروس کرونا عملاً کمکی صورت نگرفت و درواقع تمامی کلاس‌ها به‌صورت مجازی بود. البته باوجوداینکه کلاس‌ها حضوری شد؛ اما به دلیل شاغل بودن، درس را به شکل مجازی ادامه دادم. پس از ساخته‌شدن فیلم نیز با بازخوردهای خیلی خوبی از استادان روبه‌رو شدیم که در ادامه کارها به ما کمک کرد.

 

وی در پایان با تشکر از عوامل تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال بازسازی مجدد فیلم‌نامه بوده و قصد دارم آن را مجدداً تغییر دهم. ناگفته نماند که مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در این رشته  سرمایه بوده و درواقع باید گفت حتی بالاترین استعداد در سینما بدون سرمایه نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. جشنواره سایه باعث شده جوانان دغدغه مالی کمتری را در این زمینه حس کنند. از سوی دیگر، با توجه به شرایط می‌توان گفت تأمین مالی کارهای هنری نسبت به دو سال گذشته افزایش زیادی را به همراه داشته و با شرایط فعلی در آینده نیز سخت‌تر خواهد شد. در پایان نیز از عوامل متصدیان و تمام کسانی که در این ۳ شب فیلم‌برداری همراه ما بودند، تشکر ویژه‌ای دارم. چراکه بدون کمک عوامل و دوستان تولید فیلم ۱۳ دقیقه‌ای «رهن کامل» به سرانجام نمی‌رسید.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدر گفتگو با دواچی کارگردان فیلم رهن کامل/ سرمایه، مهم‌ترین چالش پیش‌روی هنرمندان تازه‌کار

نظر خود را بنویسید