منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به‌مناسبت هفته پژوهش، نشست آنلاین با عنوان «روش‌های پیشرفته تحقیق در ارتباطات» با حضور دکتر "حمید عبداللهیان" به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و با همکاری دانشکده فرهنگ و ارتباطات، روز چهار‌شنبه 23 آذرماه 1401 از ساعت 16 تا 17:30 برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی دکتر "حمید عبداللهیان" با اشاره به تعریف مک‌لوهان از علم ارتباطات عنوان کرد:  ارتباط عبارت است از فرآیند انتقال و دریافت پیام که بیشتر رسانه‌محور است.

این استاد علوم ارتباطات با اشاره به انواع روش‌های پژوهش افزود: در حال حاضر روش‌های متعددی برای دست یافتن به معنا داریم، ازجمله روش‌های کمی و کیفی. یکی از مسائل مهم در تحقیق نمونه‌گیری است به‌گونه‌ای که سوگیری نداشته باشد چراکه سوگیری دسترسی به واقعیت جامعه را مخدوش کرده و نتایج کاذب به دست می‌آید که در سیاست‌گذاری‌ها اثرگذار است و جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بابیان اینکه انجام نمونه‌گیری به شیوه‌ درست مسئله‌ مهمی است، اظهار کرد: «باید گفت که این موضوع در رشته ارتباطات بیش از سایر رشته‌ها اهمیت دارد، چراکه در ارتباطات به دنبال فهم تولید و درک معنا توسط جوامع انسانی هستیم. انجام تحقیق در حوزه رسانه و ارتباطات انسانی ویژگی‌های خاص خود را دارد که در هرکدام نیز نمونه‌گیری بسیار مهم است.

عبداللهیان افزود: تعیین حجم نمونه یک مسئله و دسترسی به نمونه‌ها مسئله دیگری است اما آنچه برای ما اهمیت دارد تعیین حجم نمونه است.

وی بابیان اینکه در جوامع آماری کلان باید از متغیرهای کمی استفاده کنیم، تکنیک‌هایی برای کاهش خطا در نتایج پژوهش را تشریح کرد.

این پژوهشگر همچنین درباره طراحی پرسش‌ها و ایجاد پرسشنامه، چگونگی تعیین حجم نمونه‌ داده‌ها و فرمول محاسبه‌ حجم نمونه در مطالعات پژوهشی توضیحاتی ارائه کرد.

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: در روش‌های کیفی، نرم‌افزارهای زیادی برای سامان بخشیدن و نظم دادن به داده‌ها وجود دارد، ضمن اینکه این نرم‌افزارها امکان نمایش فیلم را نیز دارند. فرمول کوکران خطای خیلی زیادی دارد، و متأسفانه نتایج پژوهش‌هایی که می‌بینیم چندان قابل‌اعتماد و اتکا نیستند. بنابراین به پژوهشگران توصیه می‌کنم به دنبال شیوه‌های جدید تعیین حجم نمونه باشند و از روش‌های نوین که دقیق‌تر و قابل‌اعتمادتر هستند استفاده کنند.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری نشست «روش‌های پیشرفته تحقیق در ارتباطات» در دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید