منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در ادامه سلسله نشست‌های هفته پژوهش دانشگاه سوره، نشست آنلاین «شیوه نگارش در رسانه‌ها» با حضور دکتر "محمدجعفر محمّدزاده" به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده فرهنگ و ارتباطات، روز دو‌شنبه 28 آذرماه 1401 از ساعت 16 تا 18 برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی دکتر "محمدجعفر محمّدزاده" در این نشست در خصوص ساده‌نویسی، رعایت زبان معیار، رعایت نکات دستوری، اصول نشانه‌گذاری و عددنویسی، کاربردهای استفاده از ویرگول و سایر نشانه‌ها و علائم نگارشی توضیح داد.

وی  با تعریف جملات خبری عنوان کرد: زبان فارسی، از تاریخ، فرهنگ و تمدن ارزشمند و کم‌نظیری نشأت گرفته و باتوجه به اهمیت و فرهنگ‌ساز بودن رسانه‌ها، زبان و ادبیات نیز تحت تسلط و سیطره آن‌ها قرار می‌گیرد.

معاون اسبق امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد عنوان کرد: با توجه به آنچه گفته شد انتخاب کلمات، عبارات و جملات توسط افراد و برای انتقال ایده و تفکر، بیش از هر چیز انعکاسی از رسانه‌های پیرامون ما است.

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی با اشاره به شیوه و اصول اولیه نگارش در رسانه‌ها گفت: «اصول نگارش فارسی در مطبوعات و رسانه‌ها باید از دو جهت مراقبت شود، یکی محتوای پیام و دیگری شکل پیام. محتوای پیام ازاین‌رو که پیام‌رسان‌ها اعم از خبری و غیر خبری در بخش محتوایی باید شفاف، به‌دوراز هیجان‌سازی‌های کاذب، دروغ‌پردازی و به‌طور خلاصه منطبق با واقعیت باشد. همچنین باید به باورهای عمومی و اعقادی جامعه احترام بگذارد، حریم خصوصی افراد را پاس داشته و اخلاق را رعایت کنند نه اینکه به خاطر تیراژ بیشتر اخلاق را قربانی کنند.

مؤلف کتاب‌های بیداری در باغ مومیائی و رسانه شناخت افزود: شیوه نگارش باید بر اساس رعایت اصول درست‌گویی و درست‌نویسی از منظر ادبیات باشد. بنابراین برای پاسداری از زبان فارسی، برای نوشتن در رسانه‌ها رعایت برخی از نکات الزامی است.

دکتر محمّدزاده بیان کرد: توجه به ارزش‌های خبری به‌ویژه ارزش‌هایی مانند شهرت، درگیری، تضاد، بزرگی و فراوانی و جذاب‌سازی‌های تکنیکی که ضرورت روزنامه‌نگاری هوشمندانه است نباید منجر به سوءاستفاده‌های اهالی رسانه برای دستیابی به مخاطب و فروش بیشتر شود. برای مثال تمسخر باورهای معنوی و اعتقادات مردم غیراخلاقی و خلاف اصول نگارش پیام است، علاوه بر این شخصیت‌سازی‌های کاذب، مبالغه، استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای برای بزرگنمایی کاذب تضادها و درگیری‌ها اخلاق رسانه‌ای را زیر سؤال می‌برد. متأسفانه برخی رسانه‌های زرد از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند.»

وی اظهار کرد: یک خبرنگار فعال در رسانه‌ها باید بداند که حق گول زدن مخاطب را ندارد، ورود به زندگی و حریم خصوصی افراد مشهور و شخصیت‌های معروف سیاسی، هنری، ورزشی، علمی و... برای جذب مخاطب صحیح نیست. تیترهای غیرواقعی و دوپهلو که معانی متفاوتی را به ذهن مخاطب متبادر می‌کنند، به‌کارگیری صفات و کلماتی که خبر را از عینیت دور می‌کند، جهت‌گیری خبرنگار در متن و بدنه خبر و گزارش و القاء برداشت‌های خبرنگار یا گزارشگر از وقایع به مخاطب در متن خبر که با اصول خبرنویسی و روزنامه‌نگاری و شیوه نگارش رسانه‌ای منافات دارد نیز پذیرفته نیست.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر لزوم ساده‌نویسی و دوری از گرایش‌ها سیاسی، قومی و... خاطرنشان کرد: بایستی از به کار بردن برخی ضمایر و صفت‌های ملکی پرهیز شود، مانند وزیر امور خارجه کشورمان که تعلق رسانه و خبرنگار را به مسئول مربوطه یا نهاد نشان می‌دهد و اثر منفی هم دارد.

وی ادامه داد: «متون‌ روزنامه‌نگارانه به لحاظ ماهیت، باید حداقل شش ویژگی ساده‌نویسی، رعایت زبان معیار، رعایت دستور زبان، پرهیز از غلط نویسی، رعایت اصول نشانه‌گذاری، رعایت اصول عددنویسی را داشته باشند.»

محمدزاده تصریح کرد: خبر باید طوری نوشته شود که در ساده‌ترین شکل ممکن درک درستی از موضوع به مخاطب بدهد. ابهام در نوشته باعث فاصله گرفتن مخاطب از پیام می‌شود. او بابیان اینکه جمله‌ کوتاه بهتر ازجمله‌ بلند است، یادآور شد: «استفاده از کلمات ساده و جملات کوتاه، خودداری از پرداختن به کلیشه‌ها، تعارف و تشریفات، رعایت اصل کوتاه‌نویسی و پرهیز از تکرار مهم است. که همه این‌ها برای گسترش دایره مخاطبان و نزدیک شدن به درک مخاطب است.

نشست آنلاین «شیوه نگارش در رسانه‌ها» با حضور دکتر "محمدجعفر محمّدزاده" ‌دوشنبه 28 آذرماه 1401 به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و در ادامه سلسله نشست‌های هفته‌ پژوهش برگزار شد.

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری نشست آنلاین «شیوه نگارش در رسانه‌ها» در دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید