منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین کانون‌های تولید علم محسوب می‌شوند. از سوی دیگر کمیت و کیفیت فعالیت‌های علمی به طور مستقیم و غیرمستقیم با پیشرفت و پویایی کشور در ارتباط است. این انتظار به واسطه انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی میسر می‌شود. بنابراین با استمرار آن پویایی دانشگاه‌ها بیشتر و رابطه معنی‌داری میان محیط‌های آکادمیک با سایر حوزه‌ها از جمله صنعت، خدمات، پزشکی و حوزه‌های جامعه محور برقرار می‌شود. دانشگاه سوره ازجمله دانشگاه‌هایی است که پژوهش را همواره در اولویت و بطن فعالیت‌های خود قرار داده و ثمره آن را در شاخه‌های گوناگون تجربه کرده است. به بهانه هفته پژوهش با زکیه السادات طباطبایی، دکترای معماری اسلامی و معاون‌ پژوهشی دانشگاه سوره گفت و گو کردیم. او در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرد: سوره در مسیر تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین قرار دارد.

 

چرا در تقویم رسمی کشور هفته‌ای با عنوان پژوهش ثبت و نامگذاری شد؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شورای فرهنگ عمومی کشور در راستای گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه، روز ۲۵ آذر را به نام روز پژوهش ثبت و نامگذاری کرد. در سال 1379 وزارت علوم تحقیقات و فناوری در اقدامی چهارمین هفته آذرماه را "هفته پژوهش" نامید و پس از سال 1384 این عنوان به "هفته پژوهش و فناوری" تغییر نام داد.

به طور کلی دانشگاه سوره هفته پژوهش را با چه رویکردهایی دنبال می‌کند؟

فعالیت‌های هفته پژوهش از یک سو ناظر به آگاه سازی، توانمندسازی و جهت‌دهی در حیطه پژوهش و تولید آثار پژوهشی است و  از سوی دیگر برگزاری نشست‌ها، وبینارها، سخنرانی‌ها، جلسات و میزگردهای علمی، تحلیلی و نقاداته در عرصه‌های مرتبط با رشته‌های دانشگاه را شامل می‌شود. در نهایت می‌کوشیم دستاوردها و فعالیت‌های پژوهشی یک سال گذشته و افق‌های پیش رو، و همچنین معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه در این مناسبت انجام شود.

مسئله آموزش و کیفیت برنامه‌های آموزشی چه تاثیری در رشد و پویایی فعالیت‌های پژوهشی دارد؟

آموزش و پژوهش از هم جدا نیستند. پژوهش، بازویی برای قوت و قوام بخشیدن به آموزش است و تداوم و استمرار آن به خصوص اگر در راستای تحولات روز باشد اثرات شگرفی ایجاد می‌کند. به اعتقاد من هر کدام از نشست‌های علمی هفته پژوهش که در دانشگاه سوره یا جاهای دیگر برگزار می‌شود خودشان یک کلاس درس هستند.

چند سال است که دانشگاه سوره رویداد هفته پژوهش را برگزار می‌کند؟

هفته پژوهش چندین سال است که به صورت برگزاری نشست‌های علمی در دانشگاه سوره برگزار می‌شود. این برنامه‌ها در سال‌های اخیر وسعت، تنوع و غنای بیشتری پیدا کرده و همچنین برنامه‌هایی مانند تجلیل از پژوهشگران برتر، با توجه به تدوین شیوه نامه انتخاب دانشجو و استاد پژوهشگر برتر امسال دومین سالی است که در سوره برگزار می‌شود.

آینده و اهداف پیش روی معاونت پژوهشی دانشگاه سوره چگونه ترسیم شده است؟

در قدم اول تسهیل و تکمیل فرایندها و زیرساخت‌های پژوهش در دانشگاه سوره، اعم از شیوه‌نامه‌ها، سامانه‌ها و نظایر آن است. قدم دوم، پیگیری ملزومات ایجاد دانشگاه نسل سوم و کارآفرین و هدایت تحقیق‌ها و پایان‌نامه‌ها به سمت موضوعات کاربردی و نیاز روز جامعه و متناسب با اهداف انقلاب اسلامی؛ تلاش برای کاهش فاصله دانشگاه با جامعه و صنعت با تقویت پیوندهای آموزش، پژوهش و کارآفرینی و همچنین گسترش روابط و افق پژوهش به سطح بین‌المللی در راستای تثبیت دانشگاه سوره به عنوان دانشگاه شاخص هنر، معماری و ارتباطات در سطح جهان اسلام تنها بخشی از هدف‌هایی است که این معاونت برنامه مدونی برای اجرای کامل آنها دارد.

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهسوره به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین تبدیل می‌شود/ گفتگوی اختصاصی با دکتر زکیه‌السادات طباطبایی

نظر خود را بنویسید