منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در ادامه سلسله نشست‌های هفته پژوهش دانشگاه سوره، نشست آنلاین «آزمایشگاه‌های رسانه اجتماعی؛ مفاهیم کارکردها و ابزارها» با حضور دکتر "سمیه لبافی" به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده فرهنگ و ارتباطات روز چهارشنبه 30 آذرماه 1401 از ساعت 8:30 تا 10 برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی دکتر "سمیه لبافی" درباره داده‌ رسانه‌های اجتماعی عنوان کرد: انقلاب رسانه اجتماعی، گذر از ساخت اجتماعی واقعیت زمان‌مند و مکان‌مند به ساخت اجتماعی واقعیت غیرزمان‌مند و غیرمکان‌مند است.

راهبر آزمایشگاه‌ رسانه اجتماعی و حکمرانی داده ادامه داد: شیوه‌های سنتی جمع‌آوری داده، محدودیت زمانی و هزینه‌هایی در گرفتن بازخوردهای مشارکت‌کنندگان داشت چراکه داده‌ها محدود بودند. ولی اینجا داده‌ها در لحظه و با کمترین هزینه در دسترس هستند.

این پژوهشگر اظهار کرد: امروزه با تحلیل رفتارهای تأثیرگذاران یا اینفلوئنسرها الگوهای تقریباً پایداری استخراج می‌شود.

وی با اشاره به انقلاب رسانه‌های اجتماعی افزود: «در حال حاضر داده‌ها در لحظه تولیدشده و قابل‌تجزیه و تحلیل و انتشار هستند. آزمایشگاه‌های رسانه اجتماعی در جستجوی رابطه میان رسانه‌های اجتماعی و زندگی عمومی مردم هستند. وی با ارائه تعریفی از آزمایشگاه‌ رسانه اجتماعی گفت: آزمایشگاه‌ رسانه اجتماعی فضایی برای کار بر روی داده رسانه‌های اجتماعی و استخراج دانش از درون این داده‌ها است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانداک خاطرنشان کرد: متخصصان میان‌رشته‌ای، فعال‌ترین کنشگران فضاهای آزمایشگاهی هستند.» او ضمن توضیح فعالیت و ماهیت آزمایشگاه‌های رسانه‌های اجتماعی افزود: «آزمایشگاه‌ رسانه‌های اجتماعی به چند پرسش پاسخ می‌دهد، ازجمله اینکه چگونه رسانه‌های اجتماعی زندگی شخصی و عمومی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند و رفتارهای اجتماعی چگونه توسط این فناوری‌ها، تغییر می‌کند. در دنیا آزمایشگاه‌‌های مختلفی وجود دارند که بر روی‌داده‌های رسانه‌های اجتماعی کار می‌کنند و این آزمایشگاه‌‌ها معمولاً توسط دانشگاه‌ها و ذیل دانشکده‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و رسانه شکل‌گرفته و بسط و توسعه‌یافته‌اند.» این آزمایشگاه‌‌ها بر روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کنند، مانند Cornell Social Media Lab که در مورد رابطه رسانه‌های اجتماعی با زندگی عمومی در حوزه‌های مختلف بهداشت، آموزش، سیاست و... فعالیت دارند و تأثیر این رسانه‌ها در حوزه عمومی زندگی افراد را بررسی می‌کنند. یا Social Media Lab در دانشگاه Northwestern که می‌توانید نتایج تحقیقات هرکدام از این مراکز را در اینترنت جستجو کنید.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: «نتایج این داده‌ها کاربست در سیاست‌گذاری‌ها، صنعت، اجتماع و دیگر حوزه‌ها دارد. دانشگاه‌ Cornell در این حوزه بسیار خوب کار می‌کند و به دنبال تحلیل رفتارهای اجتماعی و تأثیرگذاری بر جامعه، توانمندسازی صنعت و جامعه و... هستند.»

دکتر سمیه لبافی با تشریح دیگر کارکردهای آزمایشگاه‌های رسانه اجتماعی عنوان کرد: «آزمایشگاه‌های رسانه اجتماعی به دنبال ساخت ابزارهایی برای اجتماعی سازی سازمان‌ها و صنایع و توسعه ابزارهای مدیریتی و سیاستی با کاربست داده رسانه‌های اجتماعی هستند.»

‏‏‏‏این نویسنده و فعال رسانه‌ای تصریح کرد: «این آزمایشگاه‌ها در تلاش هستند تا با استفاده از داده‌های رسانه اجتماعی مفاهیم و مدل‌های مدیریتی و سیاستی را تبدیل به ابزاری کاربردی برای سازمان‌ها و صنایع کنند.

وی با اشاره به چشم‌انداز آزمایشگاه‌های رسانه اجتماعی گفت: چشم‌انداز پیش‌روی این مراکز پیشرو بودن در کاربست نظریه‌های حوزه مدیریت و سیاست‌گذاری برای تحلیل رسانه‌های اجتماعی با مأموریت ارائه ابزار تحلیل رسانه اجتماعی مبتنی بر نظریه‌های مدیریت و سیاست‌گذاری است. رسانه‌های اجتماعی به دنبال ابزار و به‌کارگیری آن‌ها در کار خود هستند؛ تولید این ابزارها جزء کارکرد آزمایشگاه رسانه‌های اجتماعی است.

گفتنی است نشست «آزمایشگاه‌های رسانه اجتماعی؛ مفاهیم، کارکردها و ابزارها» با حضور دکتر "سمیه لبافی" روز چهار‌شنبه 30 آذرماه 1401 به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و در ادامه سلسله نشست‌های هفته‌ پژوهش برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سوره«آزمایشگاه‌های رسانه اجتماعی؛ مفاهیم کارکردها و ابزارها»/ نشست آنلاین در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید