منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 

در ادامه سلسله نشست‌های هفته پژوهش دانشگاه سوره، نشست آنلاین «سنجش و اندازه‌گیری:تأملی در طیف لیکرت» به همّت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و با همکاری دانشکده فرهنگ و ارتباطات، روز چهارشنبه 30 آذرماه 1401 از ساعت 13:30 تا 15 برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی در این نشست دکتر مجید رضائیان، مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، به‌عنوان سخنران حضور داشت.

در ابتدای جلسه دکتر مجید رضائیان ضمن تبریک هفته پژوهش، سخنان خود را بابیان تعریفی علمی از طیف لیکرت به‌عنوان ابزار سنجش پژوهشی آغاز کرد و گفت: اندازه‌گیری تمایلات، نگرش‌ها، تعهدها و رضایت‌مندی‌ها جزء درونیات انسان است و بر اساس ملاحظات انسانی نمی‌توان این موارد را به‌راحتی موردپژوهش قرارداد.

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره ادامه داد: برای بررسی برخی از پرسش‌ها می‌توان از پرسشنامه‌های شفاهی و کتبی استفاده کرد اما در علوم انسانی مواردی وجود دارد که نمی‌توان با طرح یک یا چند سؤال به پاسخ آن‌ها دست‌یافت. در این زمان  است که ابزارهای اندازه‌گیری نوین به کمک پژوهشگر می‌آید.

این پژوهشگر در ادامه جلسه با طرح نمونه‌ای از تست اندازه‌گیری باستان‌گرایی با استفاده از طیف لیکرت چنین ادامه داد: برای تهیه این تست از طیف لیکرت استفاده‌شده است. بدین منظور ابتدا برای هر مؤلفه از مؤلفه‌‌های ده‌گانه باستان‌گرایی 3 شاخص (مجموعاً 30 شاخص) در نظر گرفته‌شده است و برای هر شاخص یک گویه مطرح شد  )مجموعاً 30 گویه( و برای تعیین روایی از روش اعتبار صوری استفاده‌شده است.

مجید رضائیان درنهایت به مزایا و معایب این نوع از سنجش و اندازه‌گیری پرداخت و با تحلیل نمونه‌های انجام‌شده با استفاده از طیف لیکرت نحوه استفاده صحیح از این روش را برای دانشجویان تشریح کرد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری نشست «سنجش و اندازه‌گیری: تأملی در طیف لیکرت» در دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید