منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

معماری یک اشتیاق، حرفه، فراخوان و به‌نوعی یک کسب‌وکار  است. این رشته به‌عنوان هنر اجتماعی و یک علم هنری توصیف‌شده و شاخصه آن بالا بودن کیفیت طراحی است. در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره از استادان بنام و اهل‌فنی که در این رشته تجربه کسب کرده‌اند کم نیستند و یکی از آنان دکتر سید غلامرضا اسلامی استاد تمام رشته معماری و مدرس این رشته در دانشگاه سوره است. وی دارای دکترای معماری با گرایش توسعه (درون‌زا) از انگلستان است و سال‌ها در دانشگاه‌های تهران، دانشگاه سوره و دانشگاه‌های دیگر در حال انتقال تجربه و تدریس به معماران آینده بوده است. دکتر سید غلامرضا اسلامی دروس گوناگون معماری ازجمله مبانی نظری، روش تحقیق، فرآیند و روش‌های طراحی، هندسه  و ...  را تدریس کرده و در کنار آن راهنمایی و مشاوره گزارش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های متعدد دوره‌های  مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این رشته را به عهده داشته است.

وی با توجه به اینکه سه کتاب و تعدادی مقالات داخلی و خارجی را منتشر کرده است، درباره شناخت علم معماری با اشاره به نظر «مارکوس ویتروویوس» معمار و مورخ بزرگ رومی گفت: معماری حاصل پایداری، سودمندی و مسرت بخشی است. معماری یک‌رشته مادر است که انتظامات گوناگونی در آن نهفته؛ چراکه به ارتباط بین انسان و محیط می‌پردازد. ازاین‌رو تعاریف و توصیفات گسترده‌ای درباره آن وجود دارد که از فضا و کالبد معماری می‌توان به‌عنوان یکی از نازل‌ترین این تعاریف اسم برد.

دکتر اسلامی درباره گستردگی و وسعت دانش معماری گفت: برای شناخت هر چه بیشتر این رشته می‌بایست از تعاریفی که اگرچه آن را محدود، اما به شناخت راحت‌تر آن کمک می‌کند استفاده کرد. وی افزود: تعاریفی درباره رشته معماری وجود دارد که آن را شامل رشته‌های تخصصی فراوانی می‌کند. مانند فن ساختمان، هنر، ارتباط انسان و معماری، روانشناسی، جامعه‌شناسی، خودِ علم معماری به‌صورت مجزا و مسائلی که به‌طور گسترده و وسیع به معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی می‌پردازد.  

استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره درنهایت خاطرنشان کرد: معماری رشته بسیار جامع و پردامنه‌ای است و به همین دلیل قطعاً تحقیق و پژوهش در آن بسیار لازم است. وی افزود: من فکر می‌کنم اگر به دسته‌بندی کلی راجع به پژوهش‌ها توجه داشته باشیم، پژوهش‌های کیفی و کمی در آن جایگاه ویژه‌ای داشته و می‌توان در قالب پژوهش ترکیبی کیفی-کمی نیز از آن بهره‌برداری کرد. البته این موضوع خود دارای ابعاد گوناگونی است که مستلزم بحث مفصل دیگری در این حوزه است.

استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره با اشاره به نکاتی که در نشست هفته پژوهش درباره جایگاه و شأن این دانشگاه بیان کرده بود افزود: دانشگاه سوره در نظام جمهوری اسلامی می‌تواند چنان باشد که انتظار همگان را در تعریف و تبیین معماری اسلامی برآورده کند.ازاین‌رو، می‌توان انتظار داشت که دانشکده معماری و شهرسازی سوره در بستر آینده‌پژوهی و با توجه به چشم‌اندازهای ترسیم و تثبیت‌شده شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع را کنار موضوعات دیگر، یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های خود تلقی کرده و در آن راستا تلاش مضاعفی داشته باشد.

دکتر اسلامی دیگر مأموریت متصور برای دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره را با توجه جوان بودن آن دقت نظر بیشتر به مُد دو یا همان چند رشته‌ای بودن در کنار احترام به مُد یک یا شیخوخیت و اصیل بودن موضوعات عنوان کرد و افزود: این ضرورت در زمان گذار از دنیای صنعت به الکترونیک و آماده شدن برای دنیای چهارم یا دنیای مجازی بیش از موارد دیگر مطرح است. همان‌طور که بیان شد مطالب بسیاری پشتوانه برنامه‌ریزی در این دانشکده است که در این مجال نمی‌گنجد اما شاید بتوان در خاتمه به نسل‌های مختلف فعالیت‌های دانشگاهی اشاره کرد. با توجه به این موضوع، از بین نسل‌های اول (آموزش)، دوم (پژوهش)، سوم (پارک‌های فناوری) ضرورت دارد تا به نسل چهارم (دانش‌بنیان‌ها) یا همان استراتژی دانشگاه-صنعت توجه بیشتری داشته باشیم تا از این راه بتوان از فعالیت‌های قابل‌تحسین دانشجویان، استادان و کارکنان این دانشکده در پاسخ گوئی به نیازهای واقعی جامعه بهره‌مند شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدانش معماری به معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی می‌پردازد؛ گفت‌وگو با دکتر اسلامی استاد دانشکده معماری و شهرسازی سوره

نظر خود را بنویسید