منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در نشست تخصصی مجله سوره و سینما با حضور دکتر رامتین شهبازی به بررسی جایگاه شهید آوینی پرداخته شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره نشست تخصصی مجله سوره و سینما، عصر پنجشنبه ۲۴ فروردین با حضور دکتر رامتین شهبازی استاد دانشکده هنر سوره، اکبر نبوی (پژوهشگر و مستندساز) و سید باقر نبوی (مجری) در گالری شماره ۲ خانه عکاسان حوزه هنری برگزار شد.

دکتر رامتین شهبازی مدیر گروه سینمای دانشکده هنر سوره گفت: از ابتدای دهه شصت نشریات مختلف چاپ شدند اما با آمدن سوره به‌ویژه از زمانی که آوینی در آن فعال شد گفتمان انقلاب شکلی دقیق و رسانه‌ای‌تر پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: آوینی نسبت به جریان شبه روشنفکری نقد داشت؛ او همچنین گفتمان جدیدی در حوزه دفاع مقدس به وجود آورد.

معاون دانشکده هنر سوره گفت: آوینی هیچ‌گاه جنگ را تقدیس نکرد بلکه نگاهش نسبت به آدم‌های جنگ (رزمندگان) خوب بود. او همچنین در این نشست با اشاره به این‌که تصویرسازی در کارهای شهید آوینی، کاملاً منطبق بر واقعیت است، ذهنیت بصری او را مورد کنکاش قرار داد.

اکبر نبوی (پژوهشگر و مستندساز) در سخنان خود گفت: دو جریان در آغاز انقلاب وجود داشت. اول جریان چپ مارکسیستی که ریشه‌هایش از قبل انقلاب بود و همین‌طور جریان اسلامی. جریان اسلامی با راه‌اندازی نشریه سوره شکل قوی‌تری به خود گرفت بدون اینکه هیچ شعاری دهد.

وی افزود: ویژگی بارز آوینی ایمان به انقلاب بود. برای مثال وقتی مستند «خان گزیده‌ها» را می‌ساخت از فقر حرف می‌زد اما نگاه انقلابی نیز در آن جاری بود. آوینی هیچ‌گاه نگاه قدیس گونه به فردی نداشت و همیشه وجه انتقادی خود را حفظ می‌کرد. برای همین نباید نسبت به آوینی، نگاهی قدیس‌وار داشته باشیم بلکه باید در جاهایی او را نقد کنیم.
این پژوهشگر سینما تأکید کرد: نقدی به شهید آوینی دارم. وی در نقدی به یکی از فیلم‌های عباس کیارستمی عنوان «زندگی سگی» را انتخاب کرد. من این واژگان را نمی‌پسندم اما این نقد به معنای زیر سؤال بردن آوینی نیست بلکه هر پژوهشگر یا متفکری را می‌توان نقد کرد. از نگاه من آوینی، شبیه جلال آل احمد است جالب است هر دو این دو اندیشمند ۴۶ سال عمر کردند.

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدر نشست تخصصی هفته هنر انقلاب مطرح شد: آوینی گفتمان جدیدی در حوزه دفاع مقدس به وجود آورد

نظر خود را بنویسید