منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

هنر تذهیب، هنری غنی، اصیل و با قدمتی بسیار طولانی است که بیشتر در خدمت هنر کتاب‌آرایی قرارگرفته و آثاری پدید آورد که زینت‌بخش موزه‌های ایران و جهان است. بتول ثابتی کارشناس گروه صنایع‌دستی دانشکده هنر سوره باذوق و قریحه‌ای که طی سال‌ها تحصیل و تدریس در این هنر کسب و تقویت کرده، در یازدهمین دوسالانه نگارگری ایران رتبه نخست در رشته تذهیب را به خود اختصاص داد. او فارغ‌التحصیل رشته «کتابت و نگارگری» در مقطع کارشناسی و رشته صنایع‌دستی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه سوره است.

در ادامه، گفتگوی صمیمانه روابط‌عمومی دانشگاه سوره با «بتول ثابتی» پیرامون مقامی که در دوسالانه نگارگری ایران کسب کرده و همچنین درباره هنر تذهیب می‌خوانید.

 

 

خانم ثابتی برای ورود به دنیای تذهیب ابتدا از خودتان بگویید که در حال حاضر به چه‌کاری مشغول هستید؟

من در حال حاضر به‌صورت تخصصی در حوزه تذهیب فعال هستم و در کنار فعالیتم در دانشگاه سوره به‌عنوان کارشناس گروه کتابت و نگارگری، دروسی مانند هندسه نقوش، کارگاه تذهیب، کارگاه طراحی سنتی، هنر در تمدن اسلامی، تاریخچه و مکاتب تذهیب و ... را تدریس می‌کنم. افتخارم این است که دانشجوی دانشگاه سوره بودم و هر چه دارم از آموزه‌های استادان گران‌قدرم کسب کرده‌ام.

مطلع شدیم که در یازدهمین دوسالانه نگارگری ایران مقام اول را کسب کردید. لطفاً درباره این رویداد توضیح دهید.

دوسالانه‌ها از مهم‌ترین رویدادهای هنری محسوب می‌شوند که در آن هنرمندان از سراسر کشور می‌توانند آثار خودشان را ارسال کرده و به رقابت بگذارند. یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، امسال در حالی برگزار شد که پس از وقفه ای دوساله _ به دلیل شیوع بیماری کرونا_ برگزاری آن به تعویق افتاده بود. در حال حاضر این دوسالانه به‌عنوان اولین دوسالانه در قرن جدید در ایران شناخته می‌شود و از این حیث دارای اهمیت است. این رویداد مهم هنری می‌تواند در جهت پیشرفت و معرفی هرچه بیشتر هنر ایرانی تأثیرات مثبت و قابل‌توجهی بگذارد و چه‌بسا هنرمندان جوان نیز با حضور در این مسابقات می‌توانند خود را محک زده و ان‌شاالله مسیر پیشرفت خود را پیدا کنند.

دوسالانه نگارگری، روند آشنایی با این رویداد، ارسال آثار و نحوه داوری چگونه بود؟

این رویداد بزرگ و ارزشمند در حوزه نگارگری از طریق وب‌سایت مربوط به دوسالانه نگارگری و همچنین پیام‌رسان‌هایی همچون اینستاگرام به هنرمندان اطلاع‌رسانی را انجام داده و همه عزیزان از سراسر کشور امکان ارسال اثر را به‌طور مساوی و برابر داشته‌اند.

چقدر طول کشید تا اثرتان آماده شد؟

اثر بنده یک کار ترصیع هست که تکنیک آن طلا، گواش و آبرنگ بوده و حدود دو الی سه ماه زمان برای طراحی و اجرای آن صرف شده است.

هنر نگارگری را از چه زمانی آغاز کردید؟

بنده با توجه به علاقه زیادی که به تذهیب داشتم، درزمانی که در کنکور کارشناسی شرکت کردم رشته کتابت و نگارگری را انتخاب و پس از ورود به دانشگاه سوره گرایش تذهیب را برگزیدم و به لطف آموزش‌های دلسوزانه استاد گران‌قدرم جناب آقای سلیمان سعیدآبادی؛ توانستم تذهیب را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهم و با عنایت خداوند به این رتبه در یازدهمین دوسالانه نگارگری دست پیدا کنم.

چه توصیه‌هایی برای علاقه‌مندان این هنر دارید؟ چطور می‌شود علاقه و استعداد را به اراده و عمل تبدیل کرد؟

این هنر صبوری و آرامش بسیاری می‌طلبد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب اصلاً عجله نکنیم و به‌طور پیوسته با تمرین و تکرار و طراحی و اجرای آثار متعدد به مهارت لازم به دست می‌آید. به علاقه‌مندان هنر تذهیب و نگارگری توصیه می‌کنم آثار دوره‌های مختلف تاریخی را حتماً مطالعه کنند و با توجه به پشتوانه حکمی و فلسفی که این‌ هنر دارد، بهتر هست مطالعاتی نیز در این زمینه داشته باشیم که ان شاالله به نتایج مطلوب و شایسته‌ای  برسیم. 

به‌عنوان سؤال پایانی از شما می‌خواهم اگر کتاب، فیلم‌های آموزشی و.... خاصی را می‌شناسید که به کیفیت یادگیری دانشجویان کمک کند لطفاً معرفی کنید.

بهترین منبعی که می‌توان به هنرجویان عزیز معرفی کرد نسخه‌های خطی دوره‌های مختلف تاریخی است که با تذهیب‌های فاخر آراسته‌شده‌اند و بهترین و تأثیرگذارترین آثار را در خوددارند. خوشبختانه در حال حاضر در موزه‌های مختلف ایران و سایر کشورها در دسترس هستند. همچنین کتاب‌هایی نیز از این نسخه‌ها به چاپ رسیده که به سهولت در دسترس همگان قرار دارد. کتابخانه دانشگاه سوره نیز گنجینه‌ای غنی از آثار ارزشمند هنرمندان دوره‌های مختلف را دارد که دانشجویان دانشگاه سوره می‌توانند از این ظرفیت نیز استفاده کنند.

در پایان نیز لازم می‌دانم سپاسگزار زحمات بی‌دریغ استاد ارجمند و بزرگوارم، جناب آقای سلیمان سعیدآبادی باشم، که همواره راهنمایی‌های سازنده ایشان در پیشبرد اهداف هنری‌ام درزمینه تذهیب، موجبات پیشرفت روزافزون من را فراهم آورده و سهم این حقیر در تذهیب هرچه بوده بعد از الطاف خداوند متعال از لطف و محبت‌های این استاد ارزنده عرصه فرهنگ و هنر ایران است. همچنین دکتر مهران هوشیار بزرگوار و محترم که معنی خالص معلم را در شاگردی ایشان یافتم. همچنین تشکر می‌کنم از استاد عزیز و مهربانم دکتر محمد علی رجبی؛ که رهنمودهای عالمانه ایشان مسیر را بر من هموار کرد. از لطف و محبت شما برای ایجاد این فضای صمیمی تشکر می‌کنم.

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهرتبه نخست تذهیب در دوسالانه ملی نگارگری از آنِ سوره‌ای‌ها شد/ گفتگو با بتول ثابتی کارشناس رشته صنایع دستی

نظر خود را بنویسید