منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی به مناسبت هفته ارتباطات نشست‌ها و کارگاه‌هایی را با حضور استادان برتر حوزه ارتباطات برگزار می‌کند.

به ‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی، وبینار «تأثیر شیوه نشر اخبار بر مخاطب» از سلسله نشست‌های هفته ارتباطات، در روز دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت 14 الی ۱7 در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر "فرید صادقی"، مدیر باشگاه تولیدات جوان دانشگاه سوره همراه بود و در خصوص تأثیر شیوه نشر اخبار بر مخاطب سخن گفته شد.

در ابتدای این کارگاه با اشاره به پروتکل نشر اخبار، مطالعه موردی مرگ مرحوم پوراحمد (کارگردان سینمای ایران) انجام شد. 

مدیر باشگاه تولیدات جوان دانشگاه سوره در این خصوص عنوان کرد: «متأسفانه رسانه‌ها به‌اشتباه خودکشی را نوعی مرگ خودخواسته دانسته و آن را تطهیر کرده و گریم نمودند. البته آمار رسمی دراین‌باره در دست نیست ولی انتشار خبر، کتاب و یا حتی یک آهنگ می‌تواند بر جامعه و اقشار مختلف تأثیر گذاشته و آنان را تشویق و یا تحریک کند.»

سپس با طرح آسیب‌های اخبار برای جامعه، در مورد ضرورت شناخت جامعه هدف و لزوم دقت در نشر اخبار میان استاد و حاضران در کارگاه بحث و بررسی صورت گرفت.

وی با اشاره به فقدان پروتکل انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌ها خاطرنشان کرد: «وقتی یک خودکشی اتفاق می‌افتد، یا زلزله و دیگر حوادث طبیعی یا غیرطبیعی و هر نوع بحران دیگری رخ می‌دهد و رسانه‌ها می‌خواهند به آن بپردازند و پیامدهای وقوع آن بحران را بررسی کنند این‌یک آدابی دارد که باید حتماً رعایت شود.»

دکتر صادقی یادآور شد: «ارزش‌های خبری بسیار اهمیت دارد، و توجه به اخبار حوادث بیشتر است، چرا؟» در ادامه‌ این بحث دلایل توجه بیشتر جامعه و افراد به اخبار بد و منفی ازجمله ذائقه مخاطبان یا شرایط کشور و دنیا مطرح شد و با اشاره به دیگر موارد مهم از قبیل ترور سردار سلیمانی، قتل میترا استاد، سقوط هواپیمای اوکراینی، فوت مرحومه آزاده نامداری، زلزله‌ اخیر مشهد ابعاد مختلف انتشار این اخبار توسط رسانه‌ها بررسی شد.

مدیر سابق باشگاه رادیویی با اشاره به تأثیرات رسانه و جامعه بر یکدیگر تأکید کرد: «رسانه جو جامعه را کنترل می‌کند و می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. چراکه رسانه قادر به جریان سازی است و هرگز منفعل نیست.»

مدرس کارگاه شیوه نشر اخبار بر مخاطب تصریح کرد: «ما در برابر اخبار، حوادث و جریانات جامعه دو رویکرد داریم؛ یکی پیش خبر که در آن سرعت بسیار مهم است و دیگری پس خبر که دقت در آن اهمیت بالایی دارد.»

دکتر فرید صادقی افزود: «پس از انتشار خبر اولیه و پیش خبر که در آن سرعت اهمیت دارد و باید بلافاصله و یا با تأخیر کمی نسبت به وقوع یک رویداد منتشر شود، می‌توانیم با دقت، حساسیت، صرف زمان بیشتر و رعایت اصول حرفه‌ای، ملاحظات و دستورالعمل‌های رسانه‌ای، به ماجرا پرداخته، اطلاعات صحیح و تکمیلی را جمع‌آوری کرده و دست به تولید و انتشار خبر، مصاحبه، و یا گزارش بزنیم.»

گفتنی است وبینار «تأثیر شیوه نشر اخبار بر مخاطب» به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی به مناسبت هفته ارتباطات و با حضور استاد "فرید صادقی"، دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه‌ ۱۴۰۲ برگزار شد.

این گزارش به کوشش زهره عرب تهیه شده است.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبه مناسبت هفته ارتباطات برگزار شد: وبینار تأثیر شیوه نشر اخبار بر مخاطب

نظر خود را بنویسید