منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 

به مناسبت هفته ارتباطات، دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی، نشست‌ها و کارگاه‌هایی را با حضور استادان برتر حوزه ارتباطات برگزار می‌کند. در پنجمین روز از این سلسله جلسات در تاریخ  ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار شد.

روابط‌عمومی دانشگاه سوره- در این نشست دکتر سمیرا خطیب زاده به‌عنوان سخنران از تکنیک‌های ارتباط با مخاطب و اقناع آن سخن گفت.

خطیب زاده در آغاز گفت: اقناع به‌عنوان نقطه اوج مبحث ارتباطات در نظر گرفته می‌شود. مبدأ این کلمه قناعت است و قناعت به معنای بسندگی، سیری، اشباع، بی‌نیازی و به ثمر نشستن و کامل شدن است. این نشانه‌ها همگی نمادهایی از پیروزی و رضایت مندی هستند. اقناع هدف اساسی و غایی تمامی نوع رفتارهای ارتباطی است.

وی در افزود: ارتباط موفق و مؤثر، آن‌گونه ارتباطی است که به دنبال داشتن نتیجه‌ مطلوب یعنی اقناع باشد. در این صورت، می‌توانیم به آن ارتباط متعالی نیز اشاره‌کنیم. اقناع به‌عنوان‌یک فرایند ارتباطی تعریف می‌شود که در آن‌یک فرد یا یک منبع شواهد و نتایجی را بیان می‌کند و هدف او غالب آمدن بر دریافت‌کننده و ایجاد تغییری در وی است. اقناع به معنای تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطبان به پذیرش موضوع و خواسته‌ای است که توسط ارائه مناسب اطلاعات مربوط، صورت می‌گیرد.

خطیب زاده درباره اهداف ارتباط اذعان داشت: اقناع یکی از هدف‌های هر ارتباط، برای هر نوع ارتباط انسانی یا رسانه‌ای است. در دستگاه‌های عظیم رسانه‌ای، هزینه‌های زیادی برای اقناع صرف می‌شود و در پایان، نتیجه‌ نهایی با میزان اثرگذاری بر مخاطبان سنجیده می‌شود. زمانی که این فرآیند در حد اعلا تحقق می‌پذیرد، آن را اقناع صورت یافته می‌نامیم. اقناع در دسته‌ آثار زیرپوستی در حوزه‌ای ارتباطات قرار می‌گیرد که ورای ظاهر قدرت و اقتدار انجام می‌شود. با رسیدن به اقناع، مخاطبان انگیزه‌های درونی پیدا می‌کنند و خود را رسولان اندیشه یا هر پیام ارتباطی دیگر می‌بینند.

همچنین در ادامه گفت: اقناع یک فرایند است که در آن‌ یک منبع اقناع‌کننده از یک پیام استفاده می‌کند تا با خلق، تغییر یا تقویت نگرش‌های مخاطبان، به هدف مشخصی دست یابد. برای موفقیت در اقناع، شناخت نیازها و باورها، ارزش‌ها و انگیزه‌های مخاطبان بسیار مهم است. بدانید که مخاطب شما چه باورها و ارزش‌هایی دارد، کدام‌یک از آن‌ها به هدف شما کمک می‌کند و کدام باور یا ارزش می‌تواند به هدف شما آسیب برساند، به شما کمک می‌کند تا راه‌هایی برای اقناع او کشف کنید.

خطیب زاده در خصوص ویژگی‌های اقناع مخاطب اظهار داشت: اقناع دارای صفاتی است که شیوه‌های دیگر قدرت ارتباطی آن را ندارند. این ویژگی‌ها شامل صفات روان‌شناختی آزادی هستند که ترغیب شوندگان را به احساس اراده‌ای خودگردان می‌اندازند که موافق میل خود اهداف و رهنمودهای تعیین‌شده را انجام می‌دهند. در اقناع، به‌نوعی به دنبال ترغیب مخاطب هستیم. ترغیب به معنای ایجاد تمهید پردازی، آماده‌سازی، انگیزه سازی و برانگیختن مخاطبان در راستای تحقق اهداف عمدتاً تبلیغی است. ابزارهای ترغیب مثل شعر، موسیقی، آواز، دکوراسیون، آمار و ارقام و سایر عواملی که می‌توانند تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر مخاطبان داشته باشند.

خطیب زاده به بررسی تکنیک‌های اقناع و تأثیرگذاری بر مخاطب پرداخت و گفت: در این مبحث، تکنیک‌های مختلفی برای اقناع و تأثیرگذاری بر مخاطبان بررسی می‌شوند. برخی از این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

تکنیک طنز: استفاده از شوخ‌طبعی و طنز به‌منظور جذب توجه مخاطبان، سبک‌سازی موضوع و ارائه آن به‌صورت سرگرم‌کننده و جالب.

تکنیک تکرار: تکرار مفاهیم، عبارات یا ایده‌ها در طول پیام به‌منظور تثبیت آن‌ها در ذهن مخاطبان و ایجاد اثربخشی بیشتر.

تکنیک دروغ بزرگ: استفاده از توصیف‌ها و بیانات بزرگنماگرا و غیرواقعی به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان و جلب‌توجه آن‌ها.

تکنیک ادعای آشکار: ارائه ادعاها و تأکید بر ویژگی‌ها و مزایای یک محصول یا خدمت به‌طور آشکار و روشن به‌منظور متقاعد کردن مخاطبان.

تکنیک ارابه یا واگن: استفاده از شیوه‌ها و استراتژی‌های فراهم کردن واگن‌ها (حوادث، شواهد، مثال‌ها) برای تقویت دلایل و استدلال‌ها و درنهایت تأثیرگذاری بر مخاطبان.

وی برای تشریح بیشتر تکنیک‌های ذکرشده افزود: این تکنیک‌ها می‌توانند به همراه پخش فیلم‌های مرتبط به کار گرفته شوند تا تأثیرگذاری بر مخاطبان را بهبود بخشند. پخش فیلم‌های مرتبط با موضوع موردبحث، می‌تواند به واقعیت بیشتر پیام کمک کند و ارتباط بصری و شنیداری را با مخاطبان برقرارکند. فیلم‌ها می‌توانند احساسات را بهتر منتقل کرده و تجربه جذابی را برای مخاطبان فراهم کنند.

و در آخر دکتر خطیب زاده برای جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده تشریح کرد که تکنیک‌های اقناع می‌توانند در مختلف حوزه‌های ارتباطی مورداستفاده قرار بگیرند، ازجمله رسانه‌ها و تبلیغات، مذاکرات و فروش، سخنرانی‌ها و ارائه‌ها، روابط‌عمومی و همچنین در روابط انسانی در زندگی روزمره.

وی گفت : به‌طورکلی، اقناع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مباحث در ارتباطات، توانایی تأثیرگذاری بر مخاطبان را دارد و به‌عنوان ‌یک فرآیند تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطبان به پذیرش موضوع و خواسته‌ای به‌وسیله ارائه مناسب اطلاعات مربوط عمل می‌کند. با شناخت و بهره‌گیری از تکنیک‌ها و ویژگی‌های اقناع، می‌توان به ارتباط موفق و مؤثری با مخاطبان دست‌یافت و اهداف خود را به دست آورد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست تخصصی در دانشکده فرهنگ‌ ‎و ارتباطات/ تکنیک‌های ارتباط با مخاطب و اقناع آن

نظر خود را بنویسید