منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

نشست تخصصی برای تبیین اهداف و محتوای موضوع همایش در دانشگاه سوره با حضور اعضای هیأت علمی اصلی همایش در تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه 1402 از ساعت 9 الی 11 به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به مناسبت آغاز دومین همایش بزرگ آیند‌ه‌پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار در دانشگاه سوره که به پشتوانه استادان و متخصصان دانشگاهی و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی-پژوهشی معتبر کشور برگزار خواهد شد؛ نشست تخصصی برای تبیین اهداف و محتوای موضوع همایش در دانشگاه سوره با حضور اعضای هیأت علمی اصلی همایش در تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه 1402 از ساعت 9 الی 11 به‌صورت مجازی برگزار شد.

دکتر مهران هوشیار به‌عنوان دبیر کل همایش آغازگر این نشست بود. پس از قرائت آیاتی از کلام­الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی دکتر هوشیار ضمن معرفی هدف برگزاری نشست  از حاضرین که از شهرها و دانشگاه‌های مختلف در داخل و خارج از تهران حضور یافته بودند تقدیر و تشکر کرد. سپس به‌طور مجمل به پیشینه‌ همایش پرداخت و متذکر شد که اولین دور از همایش آینده‌پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار در سه حوزه هنر، معماری، شهرسازی، فرهنگ، ارتباطات و رسانه در آذرماه سال ۱۴00 با حمایت جمع کثیری از دانشگاه‌های معتبر و مادر، مراکز عملی- پژوهشی و بنیادهای علمی کشور برگزار و کتاب مجموعه مقالات همایش مذکور به‌عنوان منبعی مستند و مرجع در اختیار نویسندگان محترم و علاقه‌مندان قرار داده شد.

دکتر هوشیار در ادامه افزود: با تائید رئیس دانشگاه سوره؛ دکتر محمدحسین ساعی و تصویب اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش پیشین تصمیم بر آن شد که دبیرخانه دائمی همایش در دانشگاه سوره برقرار و همایش هر دو سال یک‌بار با محورها و اهداف مشخص برگزار شود. به توفیق الهی و همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، همایش دوم را این بار با رویکردی تخصصی آغاز خواهیم کرد. برای تحقق بهتر اهداف، سه تن از استادان برتر دانشکده‌های هنر، معماری، شهرسازی، فرهنگ، ارتباطات و رسانه به‌عنوان نمایندگان تخصصی این همایش منصوب‌شده‌اند که رابط ما با اعضای هیأت علمی همایش خواهند بود.

وی همچنین به معرفی دبیران هیأت‌علمی همایش پرداخت و تصریح کرد: سرکار خانم دکتر سمیه رمضان ماهی، دبیر علمی و تخصصی بخش هنر هستند. جناب آقای دکتر امیر مسعود دباغ دبیر تخصصی و عملی بخش معماری و شهرسازی و همچنین جناب آقای دکتر امید علی مسعودی در جایگاه دبیر علمی و تخصصی بخش فرهنگ، ارتباطات و رسانه حضور دارند. هر یک از این سه تن به فراخور تخصص و رشته از عزیزان حاضر به‌عنوان اعضای هیأت‌علمی همایش دعوت کرده‌اند تا به تبیین اهداف و موضوع همایش بپردازیم.

هوشیار در ادامه با تقدیر از همکاری بی‌دریغ معاونت پژوهشی دانشگاه سوره از سرکار خانم دکتر زکیه سادات طباطبایی درخواست کرد تا با سخنان خود همراهی‌کننده‌ همایش باشند. پس‌ازآن دبیران همایش به معرفی اهداف خود و اعضای هیأت‌علمی گروه خود بپردازند.

دکتر طباطبایی ضمن سلام و خوش‌آمد به استادان بزرگوار از قبول دعوت این عزیزان تشکر کرد و گفت: امیدوارم این همایش قدم کوچکی در مسیر رشد علم در کشور باشد. همچنین از دبیران محترم دانشگاه سوره به خاطر تلاش و کوشش همه‌جانبه تشکر می‌کنم.

دکتر امیر مسعود دباغ ضمن سلام و خیرمقدم به معرفی اعضای هیأت‌علمی بخش معماری و شهرسازی پرداخت و گفت: اعضای هیأت‌علمی همایش در بخش معماری و شهرسازی متشکل از استادانی چون دکتر مظاهریان استاد دانشکدگان هنرهای زیبای تهران، دکتر اسلامی استاد دانشگاه تهران و دانشگاه سوره،  دکتر پیر بابایی استاد دانشگاه تبریز، دکتر رازقی دانشیار هنر، دکتر عمرانی پور دانشیار و رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه کاشان  و دکتر فرح حبیب استاد دانشگاه آزاد اسلامی هستند. سعی شده است تا چینش تمامی حوزه‌ها و رشته‌های زیرمجموعه معماری و شهرسازی در این انتخاب دخیل باشد.

دکتر سمیه رمضان ماهی به‌عنوان دبیر تخصصی در بخش هنر به معرفی اعضای هیأت‌علمی هنر پرداخت و تصریح کرد که  هیأت‌علمی همایش  در بخش هنر به این شرح است: دکتر عادل استاد دانشگاه سوره، دکتر آژند استاد دانشگاه سوره، دکتر هوشیار دانشیار دانشگاه سوره، دکتر معین‌الدینی استاد دانشگاه سوره، دکتر زندی استادیار دانشگاه سوره، و همچنین از اعضای خارجی دکتر حاکم قاسمی دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، دکتر محمودی بختیاری دانشیار دانشگاه تهران، دکتر نظام‌الدین امامی فر دانشیار دانشگاه شاهد، دکتر زهرا حسین‌آبادی دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر قیاسیان دانشیار دانشگاه کاشان، دکتر فتانه محمودی دانشیار دانشگاه مازندران، دکتر عطاری دانشیار دانشگاه اصفهان و دکتر خزایی استاد دانشگاه تربیت مدرس‌.

دکتر امید علی مسعودی ضمن سلام و خیرمقدم به حاضرین در نشست به معرفی اعضای هیأت علمی پرداخت و از استادانی چون دکتر ساروخانی، دکتر سلیمی، دکتر خجسته و دو تن از استادان خارج از تهران نام برد و آینده روشنی را برای همایش متصور شد.

در ادامه نشست هوشیار به تشریح محورهای اصلی همایش پرداخت و ۱۲ محور اصلی را این‌گونه برشمرد:

1.ویژگی‌ها و بایدهای یک دانشگاه کارآفرین در جهان اسلام

۲.آینده‌پژوهی و رابطه آن با کارآفرینی در نظام‌های نوین آموزش عالی

۳.احیاء هویت در نظام آموزش عالی و تحقق آموزش پایدار

۴.فناوری نوین در چشم‌انداز نظام‌های آموزشی

۵.هنر و رهیافت‌های نوین آموزش از منظر آینده‌پژوهی

۶.توسعه آموزش‌های میان‌رشته‌ای هنر در پاسخ به نیازهای فردا

۷.توسعه سواد رسانه‌ای در بستر آینده‌پژوهی و زیست‌بوم جدید

۸.نقش سناریونویسی در ارتقا و توسعه علوم ارتباطات

۹.مناسبات و ضروریات آینده نگارانه در آموزش علوم اجتماعی و مدیریت فرهنگی

۱۰. معماری آینده و آموزش عالی: مبانی نظری و تحلیل ساختارهای علمی

۱۱. اندیشه انتقادی؟ آموزش عالی و استراتژی توسعه پایدار در شهرهای خلاق

۱۲.آینده‌پژوهی؟ شهرسازی و چالش نظام‌های دانشگاهی

هوشیار توضیح داد که سعی شده تا محورهای همایش علاوه بر اصول کلی، شامل اصولِ موردتوجه و تخصص دانشکده‌های سه‌گانه باشد و تمام سلایق علمی پژوهشگران را در خود جای دهد.

وی همچنین با آشنایی بیشتر و ابهام‌زدایی بهتر از اعضای هیأت‌علمی خواست تا با سخنان خود روشن‌کننده‌ مسیر همایش و تدقیق محورهای موضوعی باشند.

دکتر باقر ساروخانی به‌عنوان عضو هیأت علمی بخش فرهنگ و ارتباطات سخن گفت و اظهار داشت: آینده‌نگری مبحثی است که از سال ۱۳۴۸به آن پرداخته‌ام. آینده جایی است که ما باید به احتمالات برسیم. باید بررسی کنیم که کدام گزاره‌های پیش‌بینی‌شده در آینده به واقعیت تبدیل خواهد شد. در آینده‌نگری چند حالت وجود دارد‌. اول زمانی است که آینده‌ای را متصور می‌شویم و جهت حرکت خود را برای رسیدن به آن تنظیم می‌کنیم.

ساروخانی ادامه داد: دوم زمانی است که ما بررسی می‌کنیم که به‌طور مثال نظام آموزشی ما اگر به همین شکل حرکت کند به کجا خواهد رسید و عیوب و نقاط قوت آن را پیدا کنیم. در این همایش و با توجه به محورهای اصلی همایش این تصمیم با ما خواهد بود که آینده‌نگری به چه شکل خواهد بود و به کدام سمت تمایل خواهد داشت.

دکتر حسینی مقدم با عرض سلام و درود به حاضرین نکاتی را با جمع حاضر اذعان داشت که توفیق همکاری در همایش نخست برای بنده بسیار ارزشمند بود. اینکه از منظر هنر به آموزش عالی و دانشگاه نگاه کنیم بسیار مهم است. آنچه برای پیشبرد یک  برنامه گروهی و تیمی مهم است، هدف نهایی و بیگ پیکچر آن است. حال باید بررسی کنیم که تصویر کلی ما از انجام یک کار چه چیزی است. هدف نهایی ما در این همایش می‌تواند به شکل دیگری نیز ترسیم شود. اگر هدف نهایی ما دانشگاه کارآفرین است پس بهتر از نام همایش نیز با همین عنوان ذکر شود. اما محوری به‌عنوان تبیین راهکارهایی برای همراهی و حضور دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی هنر در ساختار دانشگاه‌های آینده جهان اسلام یک مفهوم انتزاعی است. با بررسی کشورهایی مثل قطر، امارات، مالزی و ترکیه می‌توان به تفاوت این ساختار با نظام آموزشی در ایران پی برد. به نظر بنده بهتر است موضوعات کاربردی‌تر و جهان‌شمول باشند.

دکتر اسلامی به تقدیر و تشکر از برگزاری همایش پرداخت و با اشاره به سخنان دکتر حسینی مقدم گفت: اینکه کاری انجام شود و جایگاه و قدر آن را به‌خوبی بدانیم و نتایج‌ آن در نظام آموزش عالی مشخص باشد بسیار مهم است. باید توجه داشت که نقش دانشگاه‌ها در تولید علم در حال افول است و مراکز دانش‌بنیان جایگزین آن‌ها شده‌اند. حاصلِ کار  و اهداف  کارآفرینی دانشگاه‌ها و حتی مراکز دانش‌بنیان بیشتر  در صنعت نمود دارد و هنر و فرهنگ در این میان محجور مانده است.

دکتر فتانه محمودی با ابراز خرسندی از حضور در نشست به بررسی محورهای همایش پرداخت و گفت: آنچه از محورهای همایش برداشت می‌شود حضور پررنگ هنر است درحالی‌که در عنوان همایش از کارآفرینی دانشگاه‌ها سخن گفته‌شده است. سؤال اساسی این است که مخاطب این همایش چه کسانی هستند؟ اگر مخاطب دانشجویان و استادان هستند بهتر است محورها جزئی‌تر باشد تا افراد بیشتری امکان حضورداشته باشند.

دکتر قاسمی بعد از سلام و تقدیر از حاضرین به‌عنوان نشست اشاره کرد و آن را مقوله‌ای مهم دانست و گفت: زمانی که عنوان و محورهای همایش را مرور کردم نکاتی به نظرم رسید که اینجا مطرح خواهم کرد. عنوان شامل سه موضوع هست اما محورهای همایش عمدتاً تمرکز بر روی راهکار هست. هر یک از محورها با توجه به جامع و کلی بودن به‌تنهایی قابلیت این را دارند که به‌عنوان یک همایش جداگانه از آنها استفاده کرد. شاید انسجامی که هدایت‌کننده‌ موضوع مقالات به یک سمت باشد در این موضوعات کم باشد. وی در انتها برگزاری چنین همایش‌هایی را مهم و سودمند تلقی کرد.

در آخر دکتر هوشیار ضمن جمع­بندی و پاسخ به برخی موارد طرح‌شده، پس از تجمیع نظرات تخصصی استادان با استفاده از واژگان کلیدی و بیان محتوایی موردنظر در اهداف اصلی همایش به‌عنوان محورهای پیشنهادی و همچنین اخذ تأییدیه در ارتباط با متن فراخوان پیشنهادی، از حضور تمامی عزیزان تشکر کرد و با آرزوی توفیق و سلامتی برای حاضرین، نسبت به اقدامات در حال انجام ابراز امیدواری کرد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری نشست هم‌اندیشی دومین دوره «همایش آینده‌پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار»

نظر خود را بنویسید