منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دانشگاه سوره در اولین سال اجرای قانون «پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مقام نخست را در بخش همانند جویی پایان‌نامه‌ها و نشریات کسب کرد. 

 

روابط عمومی دانشگاه سوره- از سال 1401 سیاست پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایرانداک) به‌طور سالیانه از بین تمام دانشگاه‌ها نمایندگان برتر کشور را از میان 1هزار و 500 مرکزی که عضو ایرانداک هستند انتخاب می‌کند. دانشگاه سوره در اولین سال اجرای این سیاست توانست این مقام را در بخش همانند جویی پایان‌نامه‌ها و نشریات کسب کند. به همین بهانه روابط عمومی دانشگاه سوره به همراه سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه به سراغ زهرا سلیمی مسئول کتابخانه دانشگاه رفته و ضمن تبریک و اعطای لوح تقدیر به او و تبریک به خانواده بزرگ سوره برای کسب این افتخار، بیشتر درباره جزئیات کار جویا شدیم.

به‌عنوان مسئول کتابخانه و کارشناس پایگاه‌های اطلاعاتی درباره چگونگی این موفقیت بیشتر توضیح دهید.

 با سلام و تشکر از شما همکار عزیز و پرتلاش. همان‌طور که اشاره کردید، پژوهشگاه علوم و فناوری ایران که نام آن (ایرانداک) است سالیانه از بین تمام دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، آزاد، علوم پزشکی و ...، نمایندگان برتر کشور را از میان 1هزار و 500 مرکزی که عضو ایرانداک هستند انتخاب می‌کند و دانشگاه سوره در اولین سال اجرای این سیاست توانست این مقام را در بخش همانند جویی پایان‌نامه‌ها و نشریات کسب کند. بنده هم کسب این افتخار را خدمت خانواده بزرگ دانشگاه سوره به‌ویژه خدمت ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر ساعی و سرپرست معاونت محترم پژوهش سرکار خانم دکتر طباطبایی تبریک عرض می‌کنم و از حمایت‌های ایشان کمال تشکر و قدردانی دارم چراکه تمام موفقیت‌هایی که دانشگاه سوره کسب می‌کند بدون شک مرهون زحمات این بزرگواران است.

سامانه ایرانداک چه بوده و چه‌کاری صورت می‌گیرد؟

می‌توان گفت که سه فعالیت مهم دانشگاه سوره در بخش‌های پیشینه پژوهش، همانندجویی و ثبت و پذیرش پایان‌نامه از طریق این سامانه انجام می‌شود. افتخار کسب‌شده در رابطه با بخش همانند جویی است. توضیح بیشتر اینکه در  تمام مراکز علمی کشور مطابق با "قانون پیشگیری و مقابله در تهیه آثار علمی" لازم است پایان‌نامه‌ها قبل از تشکیل جلسه دفاع برای تعیین درصد همانندی در سامانه همانند جویی توسط دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر در سامانه ایرانداک بارگذاری شده که گزارش آن برای نمایندگان علمی در هر دانشکده برای تصمیم‌گیری و صدور مجوز دفاع از طریق سامانه ایرانداک ارسال می‌شود و مسئولیت این امر مهم در دانشگاه سوره بر عهده کتابخانه مرکزی است.

نقش کتابخانه دانشگاه سوره در این حوزه چیست؟

 درواقع کتابخانه دانشگاه سوره نقش تسهیل گر و راهنمایی دانشجویان را در پیگیری‌های دریافت نام کاربری از ایرانداک و همگام بودن با تغییرات سامانه داشته است.  علاوه بر این، دانشجویان هر سه دانشکده برای استفاده از سامانه ایرانداک و شیوه همانند جویی نیاز به راهنمایی داشته و سؤالات متعددی دارند به همین خاطر برای تسهیل درروند کار همانند جویی،  راهنمایی‌های از طریق مکالمات حضوری و از راه دور به ایشان داده می‌شود و در این راستا اطلاع‌رسانی‌هایی هم در قالب‌های مختلف ازجمله موشن گرافی و ...  در کانال تلگرامی کتابخانه مرکزی و اقماری نیز قرار دارد که برای راهنمایی بیشتر مفید است.

آدرس کانال تلگرامی کتابخانه دانشگاه سوره:

 https://t.me/soore_Central_Library

نشانی پرتال کتابخانه:

http://library.soore.ac.ir/Dl/Search/default.aspx?Login=1

در مواردی هم پیش می‌آید که دانشجویان سؤالات بسیاری در مورد بارگذاری فایل پایان‌نامه دارند؛ در آن صورت چطور باید این مشکل را برطرف کنند؟

این مورد همیشه سؤال دانشجویان بوده که درروند بارگذاری فایل پایان‌نامه در سامانه ایرانداک یا دریافت گواهی گزارش همانند جویی دچار مشکل می‌شوند. در چنین مواردی با هماهنگی دانشجویان با کتابخانه و ارسال مشخصات ارسالی آنها اعم از نام و نام خانوادگی، عنوان پایان‌نامه، شماره دانشجویی، کد ملی، آدرس ایمیل ثبت‌شده در ایرانداک؛ به ایمیل کتابخانه به آدرس soorelibrary@gmail.com   به سامانه ایرانداک تیکت می‌زنیم و پس از رفع مشکل به اطلاع دانشجو می‌رسد.

چه پیشنهادی برای بهتر شدن این سامانه‌ها دارید؟

به نظر من اینکه در صورت صلاحدید مسئولین محترم در بخش ثبت و پذیرش ایرانداک هم بهتر است فایل‌های پروپوزال بارگذاری شود گر چه زحمت صدور گواهی پذیرش آن برای کتابخانه زحمتی مضاعف است، اما در صورت ایجاد مشکل سرقت علمی و ... پروپوزال با ارائه کد ره‌گیری باید بتوانیم از  پروپوزال ثبت‌شده دفاع کنیم. البته احتمال چنین اتفاقی ضعیف است و به‌ندرت رخ می‌دهد اما بنا به درخواست ایرانداک و همچنین برای پیشگیری از هر مشکلی در صورت موافقت انجام خواهد شد.

همه ما همکاران، شما را با کتاب همراه و همگام می‌بینیم و به‌نوعی وقتی شما را می‌بینیم یادمان می‌افتد که باید کتاب‌خوانی را در برنامه روزانه بگنجانیم. چه پیشنهادی برای افراد علاقه‌مند به کتاب دارید؟

ضمن تشکر و قدردانی از حوصله شما و عزیزان همراه، ضمن اینکه از خداوند متعال توفیق روزافزون خدمت به همه عزیزان را خواهانم، از همین‌جا از تمامی دانشجویان عزیز، استادان محترم و همچنین همکاران عزیز خواهش کنم که با عضویت در کتابخانه‌ها و با استفاده از دانش و خرد مدون، ساعاتی از شبانه روز را به خواندن کتاب اختصاص دهند و از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنند. با عجین شدن با کتاب می‌توان در جهت پیشبرد اهداف شخصی و سازمانی خود، آگاهانه گام برداشته و در پیشرفت و سربلندی کشور عزیزمان بیشتر تلاش کرده و در این راه نقشی داشته باشیم.

زمانی که داده‌ها به اطلاعات و سپس به دانش و خرد تبدیل می‌شود آن دانش تولیدشده، به‌صورت مستند در قفسه‌های کتابخانه نشسته و یا در پایگاه‌ها بارگذاری می‌شود. با این پردازش و سازماندهی، ارزش‌افزوده‌ای به دانش تولید شده داده می‌شود. بنابراین دانشجویان عزیز به این نکته واقف باشند که فعالیت‌های علمی آنها اگرچه شخصی و تک‌نفره است، اما درنهایت وارد دریای علم شده و در نگاه کلان، سطح دانش و فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا خواهد داد. 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهمقام نخست بخش همانندجویی به کتابخانه دانشگاه سوره تعلق گرفت

نظر خود را بنویسید