منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

آیین رونمایی از کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» به نویسندگی دکتر مهران هوشیار (دانشیار دانشکده هنر سوره) در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی،آیین رونمایی از کتاب روز یکشنبه ۷ خرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در موزه‌ هنرهای معاصر با حضور استادان دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار شد.

در این رویداد دکتر مهران هوشیار دانشیار دانشکده هنر سوره به‌عنوان نویسنده‌ کتاب، دکتر مهدی خانکه به‌عنوان سخنران و دکتر رامتین شهبازی استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به‌عنوان مدیر جلسه حضور داشتند.

دکتر شهبازی در آغاز، ضمن تشکر از حضار و استادان محترم در معرفی کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» بیان کرد: این کتاب ده فصل اصلی دارد فصل اول صنایع‌دستی آمیزه‌ای از خلاقیت مهارت و باور فصل دوم صنایع‌دستی هنر و صنعت. فصل سوم کاربرد یا زیبایی فصل چهارم جادوی تمدن‌های باستان فصل پنجم حکمت، عرفان و شهود، فصل ششم اقتصاد هنر و صنایع‌دستی، فصل هفتم صنایع‌دستی امروزی فصل هشتم صنایع‌دستی معاصر فصل نهم صنایع‌دستی و آموزش عالی فصل دهم صنایع‌دستی فردا کتاب یک کتاب پژوهشی است. و

دکتر مهران هوشیار نویسنده کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» درباره کتاب اینطور توضیح داد: نگارش کتاب هم می‌تواند خیلی سهل و آسان باشد هم می‌تواند بسیار سخت باشد. در حوزه‌های علمی و پژوهشی و حدود ۲۷ الی ۲۸ سال است که وارد فضای صنایع‌دستی شدم و هرچه که در این سال‌ها تجربه کردم داخل این کتاب قرار دارد. تفاوت یک متن علمی زمانی مشخص می‌شود که ما اعتبار سنجی کنیم و کتاب نیز مستلزم ویرایش و نقد و اصلاح تغییرات روزآمد است. وی خاطرنشان کرد: کتاب نیاز دارد که توسط مخاطبش خوانده شود توسط متخصصانش نقد شود و به میزان ارجاعاتی که به آن داده می‌شود می‌توانیم کتاب را به‌عنوان یک منبع معتبر در زمینه‌های پژوهشی قرار دهیم. این کتاب تازه اول راه است و بی‌صبرانه منتظر نگاه‌های تخصصی مخاطبان به این کتاب هستم و به‌زودی در جلسات نقد کتابی که در سوره برگزار می‌شود این کتاب نیز نقد شود.  

 

دکتر شهبازی با ضمن تشکر از سخنان دکتر هوشیار از دکتر خانکه دعوت به سخنرانی کرد: حوزه صنایع‌دستی حوزه‌ای است که در تاریخ ما به‌صورت شفاهی از طریق استادان انتقال پیدا می‌کرده و علتش هم این است که کتاب نوشتن مثل خشت نهادن است و زمانی که در دانشگاه این خشت بنا می‌شود خشت محکمی است که بر پایه‌ آن خشت‌های دیگری بنا می‌شود. قدمت مکتوبات در صنایع‌دستی قدمت زیادی نیست به‌خصوص در دانشگاه‌ها و رویکردهای سنتی و سنتی گرایانه در مقطعی در کشور ما نادیده گرفته می‌شد. به این کتاب‌ها نقدهای زیادی وارد می‌شود و مهم‌ترین علتش این است که این کتاب قدم اول در این حوزه است.

دکتر شهبازی بیان کرد علت اینکه ناشران چرا بیشتر به حوزه ترجمه علاقه‌مند هستند گرایش دارند تا تألیف و ترجمه خوش فروش‌تر است ولی مؤلف بسیار سختی می‌کشد تا خط به خط کتاب کامل شود و جز ارزش معنوی هیچ دستاورد دیگه ای برای مؤلف ندارد و در حقیقیت ارزش معنوی می‌ماند.

دکتر هوشیار پاسخ داد: به خاطر اینکه در این حوزه منابع مکتوب زیادی وجود ندارد و مفاهیم تکنیکال و صنایع‌دستی کهن ایران است که یکی از ویژگی‌های مهمی که باعث شد این کتاب تألیف شود تنوع و تعدد صنایع‌دستی است همه این‌ها باعث می‌شود که نگارش متناسب باهدف گذاری نویسنده پدید آید.

در پایان دکتر خانکه گفت: صنایع‌دستی تزئین نقش‌های ماست و پرداختن به‌تمامی وجوه صنایع‌دستی بسیار کار سختی ست و یک مفهوم کلی در صنایع‌دستی داریم و دکتر هوشیار و هر کس دیگری که بخواهد منبع مکتوبی برای این‌چنین آثار بنویسد مجبور است که به کثرت مفاهیم بپردازد .

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهآیین رونمایی از کتاب صنایع‌دستی خواستگاه‌، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها برگزار شد

نظر خود را بنویسید