منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

آیین رونمایی از کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» به نویسندگی زنده‌یاد دکتر عبدالکریم عطار زاده (دانشیار دانشکده هنر سوره) در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.  

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی، آیین رونمایی از کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» روز یکشنبه ۷ خردادماه از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در موزه‌ هنرهای معاصر با حضور استادان دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار شد.  

در این نشست اعضای هیات علمی دانشگاه سوره: دکتر مهران هوشیار مدیر گروه مطالعات عالی هنر، دکتر مهدی محمدی مدیر گروه صنایع‌دستی به‌عنوان سخنران و فرزاد معافی  به‌عنوان مدیر جلسه حضور داشتند.

در آغاز این نشست معافی با  اشاره به فقدان یکی از استادان برجسته دانشکده هنر دانشگاه سوره، به خانواده غم‌دیده‌ دکتر عطار زاده عضو هیات علمی دانشکده هنر عرض تسلیت کرد و گفت: کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» به نویسندگی زنده‌یاد دکتر عبدالکریم عطار زاده سبکی متفاوت در حوزه ساختارهای چوبی در معماری ایرانی یا جهان اسلام دارد و در جلسه حاضر قرار است پیرامون آن گفتگو کنیم. 

دکتر هوشیار بابیان اینکه فقدان تأثیر حضور دکتر عطارزاده هرلحظه با ما است گفت: افسوس که استاد عطارزاده از نهالی که کاشتند و اکنون به ثمر رسیده، نتوانستند بهره‌مند شوند اما یادگار ارزشمندی را برای آیندگان به‌جا گذاشتند. وی در ادامه افزود: مرحوم عطارزاده کتاب‌های زیادی داشتند اما آخرین تألیف ایشان از اعتبار علمی و تجمیع مفاهیم بسیار زیادی در حوزه‌ تزئینات چوبی برخوردار است. ازطرفی منبع مدون برای این حوزه کارها کم بوده و صرفاً کتاب‌های مصداقی وجود دارد و مستلزم کار میدانی انجام دادن است.

هوشیار افزود: با مشاهده مستقیم و مطالعه اصل آثار می‌تواند این اتفاق رخ دهد که در حوزه‌ جهان اسلام بسیار گسترده است. بخش اعظم این کتاب حاصل تجربیاتی است که مرحوم عطارزاده در دایره المعارف جهان اسلام انجام داده و اجماعی است از فعالیت‌هایی که در دوران حیات خو‌دشان با توجه به پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها و سایر منابع انجام داده‌اند.

دکتر محمدی دیگر سخنران این مراسم درباره کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» به نویسندگی زنده‌یاد دکتر عبدالکریم عطار زاده گفت: این اثر در اوج پختگی و اوج کار مرحوم دکتر عطارزاده تالیف شده و این یادداشت‌ها حاصل سالیان پژوهش‌های علمی ایشان است.

وی افزود: وجه تمایز این اثر جامعیت و کامل بودن این کتاب است و اطلاعات موجود در آن دایره المعارفی در مورد هنرها بوده و وسعت گستردگی اثر دارد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این کتاب که در حوزه مطالعات چوب بسیار کاربردی است واژه‌نامه‌ انتهایی کتاب است. محمدی در پایان اشاره کرد: ویژگی مهم و ارزشمند دیگر این کتاب در این است که مرحوم عطارزاده در کتاب خود از پایان‌نامه‌های دانشجویان خودشان نیز استفاده کردند.

دکتر هوشیار نیز در پایان خاطرنشان کرد: ما منابع مشابه در این حوزه نداشتیم و این کتاب در نوع خود بی‌نظیر است؛ قدم اول قدم بسیار مهم و مستلزم جسارت است که دکتر عطارزاده شروع‌کننده این راه بودند و این کتاب مقدمه‌ای برای این موضوع است .

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهآیین رونمایی از کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» برگزار شد

نظر خود را بنویسید