منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

این روزها گالری آیه دانشگاه سوره میزبان نمایشگاه آثار طراحی دانشجویان گرافیک است. نمایشگاهی که با عنوان «ایده و اجرا، طراحی و رنگ» نام‌گذاری شده و حاصل دو ترم آموزش فشرده و تکنیک محور است. به این بهانه با «طاهره صمدی طاری» استاد درس طراحی و دبیر این نمایشگاه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

 

خانم صمدی طاری شما سابقه درخشانی در عرصه هنر دارید. مایلم برای شروع مصاحبه مختصری از فعالیت‌های خودتان بگویید.

هنر از کودکی با من همراه بود و به این دلیل تصمیم گرفتم پس از پایان آموزش‌های کلاسیک در هنرستان هنرهای تجسمی وزارت ارشاد تحصیلاتم را در این زمینه ادامه دهم. مقطع لیسانس را در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد سپری کردم و در ادامه وارد دانشگاه هنر تهران شدم تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دادم. اکنون به مدت 20 سال در زمینه نقاشی فعالیت می‌کنم و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی در ایران و خارج از کشور شامل انگلستان، ایالات‌متحده و سوئیس  و غیره داشتم و در اکشن‌های بین‌المللی متعددی هم شرکت داشتم. در سال 2008 هم با همکاری یک گالری فرانسوی به «آرت فر ولتا» در  نیویورک راه یافتم و تنها زن ایرانی بودم که آنجا غرفه داشتم. در کنار فعالیت حرفه‌ای تدریس را دنبال می‌کنم و در دانشگاه سوره درس طراحی یک، طراحی دو و مبانی رنگ را در خدمت دانشجویان رشته نقاشی و گرافیک هستم.

چه شد که تصمیم گرفتید نمایشگاهی از آثار طراحی دانشجویان را در گالری آیه برپا کنید؟

ایده برپایی این نمایشگاه یک سال قبل شکل گرفت و بهانه آن کارهای خوبی بود که دانشجویان گرافیک انجام داده بودند. موضوع را با گروه و دانشجویانی که در طول‌ترم با آنها کلاس داشتم در میان گذاشتم. قرار شد اگر آثار آنها به نتیجه دلخواه رسید نمایشگاهی خارج از ژوژمان برگزار کنیم که خوشبختانه این امر محقق شد. مسئله بعدی رزومه کاری دانشجویان است. بیشتر دانشجویان ما وقتی‌که فارغ‌التحصیل می‌شوند نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. این نمایشگاه می‌تواند شروع خوبی برای آنان باشد و اولین رزومه حرفه‌ای آنها محسوب شود.

آثار نمایشگاه اغلب رنگی هستند. چرا هر زمان صحبت از طراحی می‌شود ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت کارهای سیاه‌وسفید می‌رود؟

این موضوع از چالش‌های رشته طراحی است. من تلاش کردم این ذهنیت را تغییر دهم؛ به این دلیل ترم اول را با مبنای کلاسیک و پایه شروع می‌کنیم. بعد آرام‌آرام وارد فضاسازی با تکنیک سیاه‌وسفید و ماژیک می‌شویم و به همین ترتیب تا یادگیری تکنیک‌های رنگی با ابزارهای مختلف  ادامه می‌دهیم. مسئله‌ای که وجود دارد این است که دانشجویان رشته گرافیک طراحی را در دو ترم می‌گذرانند و معمولاً بعدازاینکه فارغ‌التحصیل شدند تازه متوجه می‌شوند مهارت کافی ندارند و به همین سبب به آموزشگاه‌های خصوصی مراجعه می‌کنند. بنابراین سعی کردم در این دو ترم با استفاده از تجربیات خودم در سالیان گذشته تکنیک‌های مختلفی را به دانشجویان آموزش دهم. ازنظر من اینکه فقط در طول  16 جلسه به آموزش فیگور یا طبیعت بی‌جان پرداخته بشود با توجه به اینکه این دانشجویان فقط دو ترم طراحی دارند، خیلی جالب نیست. من سعی کردم به‌صورت فشرده بچه‌ها را با تکنیک‌های مختلف آشنا کنم و آنها را به سمت تکنیک‌های رنگی، ایده سازی و فضاسازی سوق دهم. در این آموزش‌ها وارد فضاسازی با کلاژ رنگی و آکرلیک هم شدیم زیرا دانشجویان گرافیک در آینده باید پوستر طراحی کنند و این موضوع به آنان کمک زیادی خواهد کرد. دانشجویان باید با رنگ  هم کار کنند تا احساس نشود که طراحی کردن یعنی فقط کار سیاه‌وسفید انجام دادن. به عقیده من طراحی یعنی خلاقیت پس مهم است که یاد بگیریم چگونه ببینیم و اجرا کنیم.

به‌عنوان سؤال پایانی دلیل خاصی دارد که ابعاد آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه از حد معمول بزرگ‌تر است؟

از اول ترم به دانشجویان می‌گویم بزرگ و در قطع A2 کار کنند. هیچ‌وقت نمی‌گذارم روی A3 یا A4 کار کنند. البته که قبول دارم سطح کار بزرگ‌تر برای دانشجویان فوق‌العاده سخت است و آموزش و یادگیری آن زمان بیشتری می‌طلبد ولی در اواسط ترم وقتی آنها با تکنیک‌ها آشنا شدند می‌بینند که طراحی کردن بر روی سطوح بزرگ‌تر چقدر هنرمندانه و حرفه‌ای است. این باعث می‌شود وقتی دانشجویان ما در آینده خواستند کارهای محیطی مثل نقاشی دیواری انجام دهند با مشکلی مواجه نشوند.

برای فرصتی که به این مصاحبه اختصاص دادید از شما سپاسگزارم.

من هم از شما ممنونم و امیدوارم علاقه‌مندان تا هفتم تیر از ساعت 9 تا 16 از نمایشگاه ما دیدن کنند.

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنمایشگاه طراحی اولین رزومه کاری و حرفه‌ای دانشجویان گرافیک است/ گفت‌وگو با طاهره صمدی، مدرس طراحی

نظر خود را بنویسید