منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دکتر محمدمهدی هراتی عضو سابق هیأت علمی دانشگاه سوره و استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی در 81 سالگی درگذشت.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره دکتر محمدمهدی هراتی عضو سابق هیأت علمی دانشگاه سوره که سابقاً مدیریت گروه‌های هنرهای تجسمی و نقاشی دانشگاه سوره را بر عهده داشت درگذشت. وی مدتی پیش در فرهنگستان هنر «گروه‌ هنرهای سنتی» و در گروه‌های برنامه‌ریزی هنرهای ایرانی دانشگاه‌ها عضویت داشت.

برخی از تألیفات ایشان نظیر کتاب‌های «تجلّی هنر در کتابت بسم‌الله، قرآن محلی، آیه نگاری در قرآن کریم، خط معقلی و کاربرد خط در هنرهای ترسیمی» حاوی نکات بسیاری است که برای اولین بار به آن‌ها پرداخته‌شده است. همه آثاری که دکتر هراتی با قلم‌مو یا قلم نی و یا قلم مکتوب پدید آورده، سرشار از نوجویی و نوگرایی حاکی از بیان مفاهیم و یافته‌های جدیدی از ابداع و ابتکار در هنرهای قرآنی و ایرانی است.

مرحوم هراتی از بزرگان هنرمندی بود که نتایج زندگی‌اش در طول تاریخ فرهنگ و هنر ایران ثبت‌شده است. کار این استاد فقید در نظام آموزشی، تألیف کتب درسی و آموزش هنر برجسته است. استاد هراتی، ضمن احیای فرهنگ و هنر کشور، بر آموزش سنتی تأکید می‌کرد و در کتاب‌های درسی نیز بر آشنایی با هنرهای اصیل ایرانی تأکید شده بود.

زنده‌یاد هراتی یک معلم به مفهوم وسیع کلمه بود

حسین یاوری، عضو گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر، نیز در مراسم تشییع این هنرمند فقید بیان کرد: او از خادمان قرآن کریم بود. زنده‌یاد هراتی یک معلم به مفهوم وسیع کلمه بود. این استاد فقید سهم بسزایی در تربیت معلمان هنر در وزارت آموزش‌وپرورش داشت. زنده‌یاد هراتی بیش از ۶۰ جلد کتاب درباره آموزش هنر نوشته است که بسیار ارزشمندند.

زنده‌یاد هراتی تعصب عاشقانه و آگاهانه‌ای به هنرهای سنتی داشت

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نیز در همین مراسم بیان کرد: زنده‌یاد هراتی تعصب عاشقانه و آگاهانه‌ای به هنرهای سنتی داشت و تا پایان عمر همچنان در حوزه پژوهش و آگاهی‌بخشی و آموزش فعالیت می‌کرد. در پایه‌گذاری دانشگاه سوره همکاری داشت و در این دانشگاه کوشید که جریان استادشاگردی را در آموزش هنر احیا کند. نقش استاد هراتی در تألیف کتاب‌های درسی هنر و احیای هنر لایه‌چینی بسیار چشمگیر است.

تشییع پیکر مرحوم هراتی در فرهنگستان هنر با حضور هنرمندان و دوستان او انجام گرفت و پس از قرائت فاتحه و نماز، پیکر زنده‌یاد محمدمهدی هراتی در رواق هنر تشییع شد و سپس برای تدفین به قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا منتقل شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدکتر محمد مهدی هراتی درگذشت

نظر خود را بنویسید