منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

عضو هیات علمی دانشگاه سوره گفت: باوجود هجمه سنگین دشمنان روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در حد توانشان توانستند موضوعات پیرامون را پوشش بدهند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیدعلی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه سوره با تبریک روز خبرنگار درباره نقش اطلاع‌رسانی در جامعه گفت: اگرچه نمی‌توان رسالت پیامبران را به خبرنگاران تشبیه کرد، ولی به لحاظ پیام‌رسانی هر خبرنگاری می‌تواند رسالت پیامبرگونه خود را انجام دهد.

مسعودی ادامه داد: در جامعه‌ای که آگاهی و دانش خبری وجود نداشته باشد، آسیب‌پذیری بیشتری وجود دارد و آن جامعه هزینه‌های بسیار سنگینی خواهد داد. چراکه اگر شهروندان به حقوق خود و جامعه آگاهی داشته باشند و مدام با مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ارتباط باشند، جامعه پویا و زنده‌ای خواهیم داشت. در هر جامعه‌ای که مردم برای دریافت اطلاعات و اخبار دچار مشکل باشند، گمراه می‌شوند.

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه سوره با بیان اینکه اولین قانونی که باید خبرنگار بداند، قانون مطبوعات است، افزود: گرچه انتقاداتی به این قانون از لحاظ ایجاد محدودیت‌ها و فقدان فصل حقوق خبرنگاران وارد است، ولی باید به قانون احترام گذاشت و اگر اشکالاتی هست، این نکات را به قانون‌گذار گفت، تا اصلاحات آن صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رسانه‌های داخل کشور در مقابل جنگ ترکیبی اخیر توانستند روایت میدان را به عهده بگیرند و در عین حال هجمه‌های اخیر را خنثی کنند، گفت: باوجود هجمه سنگینی که در سال گذشته داشتیم و الان همچنان ادامه دارد، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در حد توانشان توانستند موضوعات پیرامون را پوشش دهند. امیدواریم مسائل پیش‌رو بخصوص مسائل اقتصادی را با کمک خبرنگاران زبده و مسئولین حل کنیم.

مسعودی درباره انتشار اخبار درستی که در تضاد با منافع ملی است، توضیح داد: در انتشار اخبار باید دقت کنیم، که آیا آن خبر در تضاد با منافع ملی ماست؟ در جا‌هایی که ممکن است امنیت جامعه با انتشار یک خبر درست و واقعی دچار هزینه شود، باید دست نگه داشت، تا با دقت بیشتر و در فرصت مناسب آن را منتشر کرد؛ چراکه اساس جامعه امنیت آن است. گاهی یک خبر به خودی خود اشکال ندارد، ولی در قالب گزارش یا مصاحبه برای جامعه هزینه دربر خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران با بیان اینکه مهم این است که مطلبمان را با چه سبکی و در چه زمانی منتشر می‌کنیم، بیان کرد: جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت. باید دید زمان، مکان و جو جامعه چگونه است.

وی درباره اقدام اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که با هدف چابک‌سازی رسانه‌های کشور در حال انجام است، توضیح داد: در پاسخ به این سوال دو نظریه وجود دارد. یک نظریه می‌گوید که هر رسانه‌ای حرفی دارد، بیان کند. چه اشکالی دارد تعداد خبرگزاری‌هایمان زیاد باشد؟ ما باید زمینه رقابت سالم را برای آن‌ها فراهم کنیم. ما از تعداد زیاد خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و شبکه‌های اجتماعی ضرر نمی‌کنیم. ما از رقابت ناسالمی که هست، ضرر می‌کنیم.

مسعودی در پاسخ به این سوال که در کنار تعدد رسانه‌ها شاهد محتوای یکسان تولید شده در فضای رسانه‌ای کشور هستیم، گفت:، چون رقابتی وجود ندارد. وقتی زمینه رقابت ایجاد شود، خبرگزاری‌ها از روی دست هم و مطبوعات از روی دست خبرگزاری‌ها نمی‌نویسند. الان چرا تیراژ روزنامه‌های ما کاهش پیدا کرده است؟ اگرچه اطلاع‌رسانی خبری در فضای مجازی سرعت بیشتری دارد، ولی همین شرایط را ژاپن و کشور‌های اروپایی هم دارند. آنقدر که تیراژ روزنامه‌های ما کاهش یافته، در آن کشور‌ها کاهش نیافته است.

به گفته مدیر گروه ارتباطات اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه سوره، در آن کشور‌ها علاوه‌بر رقابت، روزنامه‌ها به سمت تخصص‌گرایی حرکت کردند. متاسفانه بیشتر مطبوعات ما سیاسی هستند و اصرار می‌کنند که سیاسی نیستند. در مقابل روزنامه‌های اقتصادی به علت تخصصی بودنشان بهتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند. روزنامه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم باید به این سمت حرکت کنند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنمره قبولی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در خنثی‌سازی نقشه دشمنان در فتنه اخیر

نظر خود را بنویسید