منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود با هر سن و سالی انیمیشن‌های ویدیویی را دوست داشته باشیم. اگر بزرگسال باشید، شاید هنگام تماشای انیمیشن به دوران کودکی و نوجوانی خود سفر کنید یا خاطرات خوشی در ذهن‌تان زنده شود. انیمیشن علاوه بر جنبه‌های سرگرمی، ابزار بسیار کارآمدی برای مصارف آموزشی، فرهنگی و تجاری است. خوشحالیم که در مقاطع مختلف دانشگاه سوره دانشجویان پر تلاش، خلاق و هنرمندی در رشته تصویر سازی متحرک داریم. در حقیقت آنها هستند که سفر ما را به دنیای جذاب کارتون‌ها و انیمه‌ها آغاز می‌کنند. در این گفت‌وگو شما را با «رویا سلیمی» و آثار و موفقیت‌هایش آشنا می‌کنیم.

 

برای شروع این گفت‌وگو مشتاقیم بدانیم دانشجوی هنرمند سوره چند سال دارد و در کدام مقطع تحصیل کرده است؟

من رویا سلیمی 32 ساله هستم و سال 1394 در رشته کارگردانی انیمیشن (تصویر متحرک) در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سوره تحصیل کردم و فارغ التحصیل شدم.

مقطع لیسانس چطور؟

اگر چه از کودکی به هنر از جمله نقاشی، نویسندگی، بازیگری و کارگردانی علاقه‌مند بودم ولی در مقطع کارشناسی علوم زیستی خواندم و البته به آن هم علاقه داشتم. ولی بعدا تصمیم گرفتم مسیر خود را در دانشگاه هنر ادامه دهم.

مطلع هستم از شما انیمیشن کوتاهی با عنوان «سو» به جشنواره توکیو راه یافته است. در این رویداد چه مقامی کسب کردید؟

انیمیشن کوتاه «سو» به هجدهمین جشنواره بین‌المللی توکیو انیمه آوارد راه یافت و به عنوان نامزد منتخب در بخش رقابتی پذیرفته شد. همچنین «سو» این فرصت را کسب کرد تا به جشنواره دیجی‌کن ژاپن با عنوان نقره راه یابد. علاوه بر آن در دیگر جشنواره‌های معتبر بین‌المللی حضور یافت که شامل موارد زیر است:

 

  • 10th Tokyo Anime Award Festival, Japan 2023
  • 39th Cartoon Club - International Festival of Animation, Itlay 2023
  • 12th ANIMAGE Festival, Brazil 2022
  • 18th Cortoons Festival Gandia, Spain 2022
  • 6th International Women Filmmakers Festival, Turkey 2023
  • 4th MIDWINTER SAGA WIFF – Gawler: Women’s International Film Festival, Australia 2023
  • 6th Photometria International Photography Festival, Greece 2023
  • 9th SIFFCY- Smile International film festival for children & youth, India 2023
  • 12th CMS,INTERNATIONAL CHILDREN’S FILM FESTIVA, India 2023
  • 16th International Animation Festival “The Big Cartoon Festival”, Russia 2022
  • 20th Kinoproba Film Festival, Russia 2022
  • 3rd Animatex Film Festival, Egypt 2022
  • Khabarovsk International Animation Film Festival “Animur”, Russia 2022
  • 10th Bastau International Student Film Festival, Kazakhstan 2022
  • 3rd Lugano Animation Days, Switzerland
  • 4th ICONA, Ionian Contemporary Animation Festival, Greece 2022
  • 24th Digicon6, Japan 2022
  • Yebisu, Japan 2023

 

داستان «سو» چیست و چه تکنیکی برای ساخت آن به کار رفته است؟

انیمیشن کوتاه «سو» در مورد مسافر کوچکی است که به دنبال انعکاس خود سفر می‌کند. هر جا که می‌رود دل کندن برایش سخت است در نتیجه بخشی از رنگ و وجود خود را در آنجا جا می‌گذارد. پس کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود تا جایی که تمام رنگ خود را از دست می‌دهد. وقتی متوجه می‌شود رنگ خود را از دست داده است انعکاسش او را به دنیای انعکاس‌ها می‌برد. تکنیک به کار رفته در ساخت این اثر 2D و مدت زمان آن 6 دقیقه و 41 ثانیه است.

مهم‌ترین دستاورد هنرمند ایرانی از حضور در جشنواره‌های مطرح بین المللی چیست؟

وقتی اثر شما در جشنواره‌های مختلف و البته معتبر بین‌المللی اکران می‌شود به طور طبیعی توجه داوران بخش‌های مختلف به ویژه بخش رقابتی را جلب می‌کنید و این فرصت را خواهید داشت که اثر شما در کنار آثار فیلمسازان معتبر جهان دیده شده و با آنها و تهیه کنندگان سرشناس بین‌المللی تعامل کنید. خوشبختانه «سو» این فرصت را به‌دست آورد و مورد توجه داوران بخش رقابتی جشنواره انیمه آوارد توکیو قرار گرفت.

چه کسانی مشوق و حامی شما در این مسیر بودند؟

مشوق و حامی من خانواده و به خصوص همسرم بود که در همین رشته تحصیل کرده است. آنها همیشه دوست داشتند من راهی را که به آن علاقه و استعداد دارم ادامه دهم.

چقدر نقش استادان دانشگاه سوره برجسته بود؟

استادان من در دانشگاه سوره نقش بسیار پر رنگ و موثری داشتند. باید از استاد راهنمای خودم خانم سعادت رحیم‌زاده یاد کنم که بسیار همراه بودند زیرا این فیلم در حقیقت پروژه پایان‌نامه من بود. علاوه بر ایشان آقای دکتر زندی در مراحل ساخت فیلم و انتشار آن کمک شایان توجهی کردند. در واقع حضور ایشان باعث شد همکاری من با آقای خلعتبری برای ساخت موسیقی فیلم شکل بگیرد و اثر به جشنواره دیجی کن ژاپن معرفی شود.

ساخت انیمیشن آن هم در شکل و اندازه پایان‌نامه دانشجویی دشوار نیست؟

«سو» مانند هر پایان‌نامه دیگری مسایل و دشواری‌های خاص خودش را داشت و زمان‌بر بود ولی خدا را شکر نتیجه‌ی بسیار مطلوب و امیدوارکننده‌ای کسب کرد.

حتماً افرادی هستند که به انیمیشن علاقه‌مندند. چگونه آنها می‌توانند به این هنر و صنعت وارد شوند؟

علاقه، تمرین و مطالعه سه فاکتور مهم برای پیشرفت در همه رشته‌های هنری است. البته منظور من از مطالعه مطالعه‌ی بصری و مطالعه منابع خوب در مورد سینما و سایر زمینه های مورد علاقه فرد است.

درست می‌گویند که انیمیشن رشته سختی است؟

به نظر من وقتی به حرفه یا هنری علاقه دارید با لذت برای آن تلاش می‌کنید، در این صورت سختی‌ها را لمس نخواهید کرد. فقط باید وارد مسیری شوید که در آن استعداد و علاقه دارید و می‌توانید برای رسیدن به هدفی که ترسیم کردید زمان کافی بگذارید.

آیا محیط آموزشی تاثیری در موفقیت افراد دارد؟

حداقل در مورد فیلمسازی کیفیت محیط آموزشی اگر چه بی‌تاثیر نیست ولی چندان محسوس به نظر نمی‌رسد. این روزها ما می‌توانیم به وسیله اینترنت و کلاس‌های مختلف آموزشی مهارت افزایی کنیم و آموزش ببینیم.

از حضور شما در این گفت و گو سپاسگزارم.

من هم از شما و تمامی کسانی که به ساخت «سو» کمک کردند قدردانی می‌کنم. امیدوارم با این صحبت‌ها مسیر شکوفایی، موفقیت و پیشرفت برای همه کسانی که به حرفه و کاری علاقه دارند هموار شود.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سوره«سو» انیمیشن ایرانی که در ژاپن تحسین شد / گفت‌وگو با رویا سلیمی دانشجوی رشته انیمیشن

نظر خود را بنویسید