منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

سازمان بهداشت جهانی سلامت روان را مقدم بر سلامت جسم می‌داند و از کشورها می‌خواهد شرایط لازم را برای بهبود و ارتقای سلامت روان در میان جوامع خود فراهم کنند. دانشجویان ازجمله گروه‌هایی هستند که به سبب شرایط زیستی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی و خانوادگی همواره تحت تأثیر تنش‌های گوناگون قرار دارند. اگر این تکانه‌ها به‌درستی شناسایی، مدیریت و برطرف شوند فرد زندگی سالمی خواهد داشت و در غیر این صورت با پیامدها و آسیب‌های گوناگونی روبه‌رو خواهد شد. حضور افراد متخصص در مراکز راهنمایی و مشاوره پاسخی به این نیاز است. در این خصوص با «محمدباقر ثباتی»، روان‌شناس مرکز مشاوره دانشگاه سوره گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

افراد به دلایل گوناگونی از روان‌شناسان و مراکز مشاوره کمک می‌گیرند. برای شروع بحث بفرمایید دانشجویان سوره به چه دلایلی از خدمات مرکز مشاوره استفاده می‌کنند؟

ازآنجایی‌که سوره یک مرکز آکادمیک و دانشگاهی است به‌طور طبیعی با طیف جوان و دانشجو روبه‌رو هستیم. آن‌ها به دلایلی مانند استرس‌های بسیار زیاد، مشکلات ناشی از عزت‌نفس پایین، وسواس‌های فکری و عملی به مرکز مشاوره مراجعه و از خدمات و مشاوره‌های گوناگون بهره‌مند می‌شوند.

از دیگر مشکلات رایج در بین دانشجویان بحث مقایسه خود با دیگران است. یعنی خود را کمتر ازآنچه هستند می‌بینند. این موضوع در چارچوب مباحث مربوط به عزت‌نفس و روابط انسانی تعریف می‌شود. ما تلاش می‌کنیم با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های مختلف روش‌های صحیح برقراری ارتباط، افزایش عزت‌نفس و بهبود تعاملات انسانی را به این افراد آموزش دهیم.  

علاوه بر نکات بیان‌شده دانشگاه سوره برنامه مدونی در خصوص اهمال‌کاری که اغلب در بین قشر دانشجو شایع است، دارد که با برگزاری دوره‌ها و تشکیل جلسات مشاوره فردی و گروهی انجام می‌شود.

با توجه به اینکه تفاوت‌های نسلی در جامعه ما هرروز پررنگ‌تر می‌شود و از طرفی موقعیت‌های فردی و اجتماعی پیش‌روی دانشجویان، آیا می‌توان راه‌حل مشترکی برای کاهش تکانه‌ها و تنش‌های روان‌تنی پیشنهاد کرد؟

خیلی دشوار است بخواهیم راه‌حل یکسانی برای همه افراد تجویز کنیم. ولی به‌عنوان یک مسئله مهم که در بین دانشجویان رواج دارد می‌توان به اضطراب و علائم آن اشاره کرد. همان‌طور که احتمالاً مخاطبان شما مطلع هستند اضطراب با علائمی مانند دل‌شوره‌های بی‌دلیل و همیشگی، خواب نامناسب، گمان‌های بد ذهنی، عصبانیت زودهنگام، کاهش تمرکز، کاهش یا از دست رفتن اشتها، پرخوری عصبی با یا بدون بدن‌درد و خستگی زودهنگام ظاهر می‌شود. این‌ها بخش مهمی از علائم اضطراب هستند و دانشجویان می‌بایست با مشاهده آن‌ها و در صورت عدم بهبودی حتماً از خدمات مشاوره روان‌شناسی بهره‌مند شوند. روان‌شناسان با روش‌های مختلف و اصولی به دانشجویان در این خصوص کمک می‌کنند. هدف این است که به‌مرورزمان انرژی‌های منفی تخلیه‌شده و کیفیت زندگی و تحصیل فرد افزایش یابد.

چه روش‌هایی برای تقویت مهارت‌های روان‌شناختی افراد وجود دارد؟

مهم‌ترین و موثرین‌ترین روش، ارائه آموزش‌های روان‌شناسی باهدف تقویت خودآگاهی و بهبود روابط خوب و سازنده است. این آموزش‌ها اغلب به‌صورت کلی و باهدف بیان راهکارهای مشترک دنبال می‌شود. ولی درصورتی‌که فردی دارای مشکلات خاص خودش باشد می‌توان این آموزش‌ها را به‌صورت جزئی و به شکل جلسات مشاوره فردی دنبال کرد.

توجه داشته باشید روان‌شناس کمک می‌کند تا افراد در زمینه تعامل با دیگران در موقعیت‌های مختلف و نیز توسعه مهارت‌ها و خلاقیت‌های فردی به‌ویژه عزت‌نفس موفق شوند.

چقدر آموزش مهارت‌های زندگی در زیست فردی و اجتماعی دانشجویان تأثیرگذار است؟

شناخت مهارت‌های زندگی موجب می‌شود که دانشجویان بتوانند با روش‌های کنترل خشم و راهکارهای ارتباطی به‌خوبی آشنا شوند. دانشجویان علاوه بر درس دو واحدی که می‌خوانند باید با آن عجین شوند و مثل درس‌های دیگر به این مبحث نگاه کنند.

اگر بخواهیم فرد مؤثری برای خود و جامعه باشیم لازم است برای توسعه و تقویت مهارت‌های زندگی و تحقق اهداف آن برنامه‌ریزی کنیم و ارزش‌های شخصی و اجتماعی را به‌طور کامل فرابگیریم. توانایی در کنترل خشم یک مسئله مهم است و به ما برای کسب موفقیت بیشتر و زیست سالم‌تر کمک می‌کند.

شما در طی این گفت‌وگو به‌دفعات موضوع عزت‌نفس را بیان کردید. مرکز مشاوره دانشگاه سوره به‌طور مشخص برای بهبود عزت‌نفس دانشجویان چه اقداماتی در دستور کار دارد؟

کاری که ما در بحث عزت‌نفس انجام می‌دهیم تشکیل کارگاه‌های عمومی و انجام جلسات مشاوره فردی است. در این کارگاه‌ها و جلسات، درباره عزت‌نفس و میزان ارزشی که فرد برای خودش قائل است بحث و گفت‌و‌گو می‌کنیم.

علاوه بر آن راهکارهایی ارائه می‌کنیم تا افراد با شناخت خطاهای فکری، پذیرش خود و مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند و همچنین نحوه ارتباط گرفتن با دیگران، مهارت ارزشمند خود را تقویت کنند. همه این موارد توسط مرکز مشاوره دانشگاه سوره به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

در پایان اگر بخواهید یک نکته‌ای کلیدی را به خوانندگان این گفت‌وگو یادآوری کنید، آن نکته چه خواهد بود؟

از شما سپاسگزارم. فقط به این نکته اشاره می‌کنم که اگر بخواهیم درمشکلاتی که باعث ناراحتی‌های روحی و روانی ما می‌شود نتیجه درست بگیریم، باید در صورت امکان از مشاور متخصص یا روان‌درمانگر حاذق بهره‌مند شویم. مرکز مشاوره دانشگاه سوره و خدماتی که ارائه می‌دهد کمک می‌کند تا دانشجویان، زندگی باکیفیت وتوام با آرامشی داشته باشند. پیشنهاد می‌کنم دانشجویان عزیز دانشگاه سوره از خدمات مشاوره این مرکز که رایگان است استفاده کنند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهآشنایی با خدمات و فعالیت‌های مرکز مشاوره دانشگاه سوره/گفت‌وگو با محمدباقر ثباتی روان‌شناس

نظر خود را بنویسید