منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دکتر شهریار زرشناس با حضور در برنامه تلویزیونی «جریان»، مبانی نظامی جهانی و سلطه غرب بر کشورها را تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سابقه موضوع «ایدئولوژی» و شناخت ریشه‌های آن گفت: وقتی نظام جهانی در ابتدای رنسانس و در قرن 14 میلادی در حال شکل‌گیری بود، سودای جهانی‌شدن داشت و کوشید حاکم دنیا شود.

وی افزود: این نظام جهانی مدرن یک نظام دولایه داشت که از چند کشور سرمایه‌داری تشکیل می‌شد و قرار بود چند کشور سرمایه‌دار آن را تشکیل داده و اداره کند و در مقابل سایر کشورها به‌عنوان کشورهای پیرامونی مورد استثمار واقع شوند. 

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: کشورهای سلطه‌گر آن زمان فرض داشتند که به مفهومی به نام قلب دنیا برسند و به‌نوعی خاورمیانه را قلب دنیا معرفی کنند. همچنین تصور می‌کردند اگر قلب جهان را در کنترل داشته باشند می‌توانند به‌کل جهان نیز مسلط شوند و به‌این‌ترتیب یک نظام جهانی بسازند. تمرکز اصلی آن‌ها مسئله انرژی و موقعیت ژئوپولتیک و جغرافیایی و حتی عناصر فرهنگی بود. مدل غالب ژئوپولتیکی موردنظر آن‌ها به این شکل بود که اگر یک یا چند محور اصلی در دستشان باشند کنترل تمام دنیا را در دست بگیرند.

دکتر زرشناس با اشاره به غارت هند و آفریقا از کشورهای سرمایه‌داری گفت: هند یکی از توانمندترین امپراتوری‌های دنیا بود و قدرت بسیاری داشت. همچنین در خصوص آفریقا  این‌گونه تصور می‌شود که همواره فقیر و گرسنه بوده است؛ اما جالب است بدانیم آفریقا تا قبل از اینکه نظام جهانی مدرن سراغش برود این‌طور نبود بلکه یکی از سبزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: با ورود به قرن بیستم ایدئولوژی دیگری در راستای شکل‌گیری نظام جهانی مطرح می‌شود. کشورهای سلطه‌گر بعد از جنگ جهانی اول درک جغرافیای اروپا محور تلاش کردند جهان را تحت کنترل خود داشته باشند و آرایش جدیدی را کشورهایی مانند عراق، اردن، سوریه و لبنان به وجود آورند. در چنین فضایی اسرائیل نیز بر اساس سکولاریسم شکل گرفت؛ تلقی این‌ها از قدرت، سیاست و حاکمیت  تلقی از مفهوم قوم، قومیت و ملیت مدرن است و بر اساس این تلقی _و یهودیتی که غیر از آئین حضرت موسی ع است_ یک ایدئولوژی می‌سازند با این هدف که خاورمیانه‌ای جدید بر اساس تنش‌ها طراحی کنند. آنان مرزها را جایی قرار می‌دهند که  رشته‌کوه‌ها و رودها و ... باشد که میان دو سرزمین باشد تا اختلاف بر سر آن ایجاد شود. حتی اقوام را پخش می‌کنند و مرزبندی را طوری می‌گذارند که جداشده و وحدت بینشان نباشد و تنش در منطقه‌ای که در آن قرارگرفته‌اند افزایش یابد.

دکتر زرشناس در ادامه افزود: پدیده اسرائیل در متن چند نوع گرایش فکری و مجموعه‌ای از منفعت‌طلبی‌ها شکل‌گرفته است. رژیم صهیونیستی تجسم کشتی جنگی نظام جهانی سلطه است که در این منطقه حضور دارد.

وی در ادامه ضمن بررسی این موضوع از منظر حقوق بشری گفت: تلقی ما از انسان برپایه شرافت و ارزشمندی است درحالی‌که نظام جهانی این شکل را تغییر داد و آن را بر اساس زور و سلطه بنا کرد. به‌عبارت‌دیگر حقوق بشری که این‌ها درباره‌اش صحبت می‌کنند حقوق انسان در معنای بورژوایی کلمه یا یک اتم سودجوی قائم به خود است.

این استاد دانشگاه علت بی‌تفاوتی نظام دانشگاهی نسبت به اهمیت مسائل روز به‌ویژه موضوعات خاورمیانه را تحت تأثیر بودن نظام فکری دانشگاه متأثر از نظام جهانی دانست و تصریح کرد: مطبوعات، رسانه و روشن‌فکر مآب‌ها تحت گفتار نظام حاکمی است که برجهان سلطه دارد. البته زمینه‌های آن به طراحی‌هایی که در دهه 60 صورت گرفت مربوط می‌شود.

زرشناس تأکید کرد: در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جزء آن‌که آزاد و مستقل شویم و هویت ملی خود را حفظ کنیم. چاره‌ای نداریم جز این‌که مقابل نظام جهانی بایستیم و بر مشهوراتی که مقوم نظام سلطه جهانی برای ما ترسیم کرده غلبه کنیم. تا موقعی که وابسته به‌نظام سلطه باشیم اسیر خواهیم بود و روی رفاه و آسایش را نخواهیم دید؛ جامعه ایرانی باید به این شناخت برسد.
 

عکس: رویا (افرا) شهباززاده

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهکشورهای سلطه‌گر خاورمیانه را قلب جهان ترسیم کردند

نظر خود را بنویسید