منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

آیین افتتاح سال جدید تحصیلی 1403-1402 نودانشجویان دانشگاه سوره با عنوان «سوره سلام» در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. این رویداد هرسال باهمت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه سوره و هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید ویژه نودانشجویان ورودی جدید برگزارشده و پذیرای بیش از 350 دانشجو بود.  

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره،آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید با حضور بیش از 350 دانشجو، رئیس دانشگاه سوره، مدیران و مسئولان گروه‌های درسی و سایر کارکنان دانشگاه سوره در سالن «سوره» حوزه هنری برگزار شد. این مراسم دارای بخش‌هایی نظیرمعرفی دانشگاه، سخنرانی، اجرای نمایش، استندآپ کمدی، موسیقی سنتی، تقدیر از دانشجویان و معرفی رشته‌ها و گروه‌های آموزشی بود و در بخش دوم برگزاری مراسم، دانشجویان در گروه‌های خود تقسیم شده و ضمن بازدید از فضاهای مرتبط با رشته تحصیلی‌شان، با کارشناسان گروه‌، دانشجویان ترم بالایی، رشته‌ها، فعالیت‌های دانشجویی و فضای دانشگاه بیشتر آشنا شدند.

در ابتدای آیین سوره سلام دکتر «محمدحسین ساعی» رئیس دانشگاه سوره، ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به نودانشجویان و آرزوی موفقیت برای آنان، دوران دانشجویی را نقطه رشد و بالندگی انسان بیان کرد و اظهار داشت: 25 سال قبل من هم مانند شما در جایگاه دانشجو نشسته بودم. شما هم از این فرصت طلایی استفاده کنید تا چند سال بعد وقتی به موفقیت دست پیدا کردید و در جایگاهی قرار گرفتید به آن افتخار کنید.

رئیس دانشگاه سوره، دوران دانشجویی را بهترین زمان برای کسب دانش و علم و بهره‌مندی از محیط آموزشی و ملاقات با استادان برجسته، افراد مهم و نیز امکانی برای مطالعه کتاب‌های خوب و بازدید از نمایشگاه‌ها و موزه‌ها توصیف کرد و افزود: تمام این موارد سرنوشت شما را می‌سازد و به رشد و بالندگی توانایی‌های علمی شما کمک می‌کند پس چه‌بهتر که از زمان دانشجویی و فرصت‌هایی که در اختیار دارید بیشترین استفاده را ببرید.

دکتر «علی جوادی»، معاون دانشجویی-فرهنگی دانشگاه سوره نیز با اشاره به دوره‌ها و ویژه‌برنامه‌های فرهنگی دانشگاه گفت: محتوای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه سوره در قالب 6 برنامه تعریف و در دست اجرا است. «محفل خرابات» عنوان برنامه‌ای است که به موضوع شعر و داستان می‌پردازد. لذا ارتباط شعر، داستان و ادبیات از موضوعات دارای اولویت در مباحث فرهنگی و هنری است. در ترم گذشته موفق شدیم تعداد 12 جلسه از محفل خرابات را برای دانشجویان علاقه‌مند به موضوع شعر و داستان برگزار کنیم و در ترم جاری نیز این برنامه را ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه به رویداد «عصر فیلم» اشاره کرد و اظهار داشت: در این رویداد به بهانه تماشای فیلم‌های مستند، پویانمایی، داستانی و کوتاه درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه صحبت می‌کنیم.

نشست‌های عقیدتی و سیاسی موضوع دیگری بود که دکتر جوادی درباره آن نکاتی را اشاره کرد و افزود: این نشست‌ها گفت‌وگومحور است و با هدایت حجت‌الاسلام جلالی به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود. در این برنامه دغدغه‌ها و پرسش‌های سیاسی و اجتماعی دانشجویان عزیز بیان خواهد شد.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: علاوه بر دوره‌های عمومی یک سری دوره تخصصی متناسب با رشته‌های دانشجویان و با دعوت از استادان برجسته برگزار می‌شود. یکی از این دوره‌ها که با استقبال خوب علاقه‌مندان روبه‌رو شده است نشست تخصصی «روایت رمان‌نویسان» است. تاکنون دو فصل از این رویداد با موضوع «بالزاک» و «داستایوفسکی» برگزارشده و در فصل سوم زمانه و احوال نویسنده بزرگ «آلبرکامو» بیان می‌شود.

معاون دانشجویی-فرهنگی دانشگاه سوره، رویداد «آوینی‌خوانی» را ادامه برنامه‌های تخصصی دانشگاه سوره برشمرد و اظهار داشت: به دلیل اهمیت و موقعیت شهید آوینی در عرصه هنر انقلاب و الهام‌بخش بودن این هنرمند به‌خصوص در حوزه سینما این رویداد به‌صورت طرح بحث‌های نظری در حوزه هنر برنامه‌ریزی‌شده است. این دوره نیز در ترم قبل با استقبال خوب دانشجویان همراه بود و در این ترم ادامه خواهد داشت. تلاش خواهیم کرد در فصل جدید آوینی‌خوانی «فرم در سینما» را از منظر شهید آوینی موردبحث و بررسی قرار دهیم.

برگزاری اردوهای دانشجویی دیگر برنامه‌ای بود که دکتر جوادی درباره آن صحبت کرد و گفت: اردوهای دانشجویی با اطلاع‌رسانی قبلی و ثبت‌نام برگزار می‌شود. علاوه بر آن یک اردوی بزرگ سالانه به مقصد مشهد مقدس داریم و این فرصت خوبی است تا دانشجویان و اهالی دانشگاه با یکدیگر مرتبط شوند.

وی به بیان نقش رابطین دانشجویان در اطلاع‌رسانی و معرفی ظرفیت‌ها و رویدادهای دانشگاه سوره اشاره کرد و افزود: این رابطین از میان دانشجویان سال بالاتر انتخاب شدند و وظیفه اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، رویدادها و ظرفیت‌های دانشگاه را بر عهده‌دارند. با همراهی این رابطین و نیز استادان عزیز، دانشجویان هرکدام از رشته‌های تخصصی با بخش‌های متناسب و مرتبط با رشته خود نظیر پلاتو استاد فلاح، باشگاه فیلم سوره، خانه عکاسان و سایر فضاهای فرهنگی آشنا می‌شوند و امکان به‌کارگیری این ظرفیت‌ها در فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان وجود دارد.     

رضا احسان‌پور، مجری، شاعر و طنزپرداز که اجرای مراسم «سوره سلام» را نیز بر عهده داشت به ارائه یک استندآپ کمدی با موضوع نوجوانی و جوانی پرداخت و با استقبال خوب دانشجویان و تماشاگران مواجه شد. پس‌ازآن مشاور فرهنگی دانشگاه در سخنانی صمیمانه با دانشجویان نکاتی را یادآوری کرد. 

حجت‌الاسلام «روح‌الله جلالی» مشاور معاون فرهنگی دانشگاه سوره در آیین سوره سلام بر اهمیت و نقش دانشجویان در ذائقه‌سازی و تصویرسازی شفاف و منصفانه از جامعه تأکید کرد و گفت: بیان و مدیریت ذائقه و تصویرسازی درست از ملت بسیار حائز اهمیت است. وقتی یک کارگردان روی صحنه می‌رود و بیان می‌کند ملت من صلح‌طلب است یا وقتی یک توریست می‌گوید ایرانیان مردمان مهربان و خوش‌اخلاقی هستند در حقیقت دارند تصویر و ذائقه ذهنی خود را عرضه می‌کنند و شاید آن‌ها به‌درستی آگاه نباشند که ما همیشه قربانی جنگ‌ها، زورگویی‌ها و تخاصم‌ها بودیم؛ اینجا است که تصویرسازی معنای دیگر یافته و دارای ارزش و اهمیت می‌شود.

وی ذائقه‌سازی و تصویرسازی را از قدرتمندترین ابزارها برای به خدمت گرفتن ملت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: با تغییر ذائقه‌ها می‌توانیم زشت‌ترین و بی‌ارزش‌ترین کالاها را جذاب کنیم و برعکس با تصویرسازی صحیح می‌توانیم نشان دهیم که در این سرزمین کسی به فکر سنگر سازی و ساخت پناهگاه در زیرزمین آپارتمان یا شهر خود نیست.

مشاور معاون فرهنگی دانشگاه سوره در ادامه تأکید کرد: تصویری که بدخواهان از ما ساخته‌اند تصویر یک کشور بسیار ضعیف است درحالی‌که وقتی مسئولان و مقامات قدرتمند دنیا درباره مسائل خاورمیانه صحبت می‌کنند به این مسئله اذعان دارند که نمی‌خواهند دامنه جنگ به ایران کشیده شود.

جلالی در پایان گفت: نقش دانشجویان در این جنگ بسیار برجسته و پررنگ است و این شما دانشجویان هستید که می‌توانید هم در ذائقه‌سازی برای جامعه و هم در تصویرسازی از مسائل جامعه هنرمندانه وارد میدان شوید و اجازه ندهید دیگران تصویر وارونه‌ای از ما ارائه دهند.

در بخش تقدیر و اهدای جوایز، از دانشجویان برگزیده جشنواره مقام رضا در بخش‌های نظیر طراحی پوستر، داستان‌نویسی، عکاسی، سفال و... و همچنین نقد فیلم تقدیر به عمل آمد.

در ادامه این نشست و در دو بخش، دبیران کانون‌ها و انجمن‌های علمی-دانشجویی به بیان فعالیت‌های خود پرداخته و از نودانشجویان دانشگاه سوره دعوت کردند با عضویت در این تشکل‌ها فعالیت بیشتری داشته و توانمندی‌های خود را با دیگر دانشجویان به اشتراک بگذارند.

پس از اتمام بخش نخست «سوره سلام» دانشجویان به تفکیک گروه‌ها و رشته‌های خود درمحل‌های متفاوتی گرد هم آمده و با مدیران گروه، کارشناسان، دانشجویان سال‌های قبل و فضای دانشگاهی و رشته خود بیشتر آشنا شدند.

گفتنی است؛ نشست «سوره سلام» هرسال در آستانه آغاز سال تحصیلی نودانشجویان دانشگاه سوره اجرا می‌شود. امسال این برنامه صبح روز دوشنبه 8 آبان با حضور نودانشجویان و مسئولان دانشگاه در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

عکس: سامان زواریان

 

 

 

 

 

 

 

.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهآیین «سوره سلام» با حضور نودانشجویان دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید