منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

پنجمین پیش‌نشست از سلسله نشست‌های مربوط به دومین همایش ملی آینده‌پژوهی باموضوع «معماری مدل‌هایی با ساختار افقی در دنیای چهارم» در دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، پنجمین پیش‌نشست از سلسله نشست‌های مربوط به دومین همایش ملی آینده‌پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار با موضوع «معماری مدل‌هایی با ساختار افقی در دنیای چهارم» روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۲ در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست دکتر امیر مسعود دباغ، عضو هیأت‌علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، به‌عنوان دبیر نشست و دکتر سید غلامرضا اسلامی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه سوره به‌عنوان سخنران حضور داشتند.

دکتر اسلامی سخنان خود را اینطور آغاز کرد: این روز‌ها در سطح جهان اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است و می‌دانیم که مهم‌ترین مسئله که باید رشد داده شود، انسانیت است. در جهان امروز سرعت تغییرات بسیار بالاست. درواقع انسان‌ها در حجم زیاد اطلاعات خرد، متلاشی‌شده‌اند و حالا یک هویت گسسته برای ما ایجادشده به‌طوری‌که گویی در همه‌جا هستیم و در هیچ جا نیستیم. برای جمع‌آوری این گسستگی نیاز به یک فرایند معمارانه و درنهایت رسیدن به یک گشتالت است.

وی ادامه داد: باید کلیتی را به نمایش بگذاریم و اجزای پراکنده را در جای خود نصب‌کرده تا بتوانیم به معنا و مفهوم بهتری دست‌یابیم. تکرار مدل‌ها به معنی تکراری بودن آن‌ها نیست، مانند حروف الفبا که تکراری هستند اما کلمات متفاوتی را می‌سازند. این مدل‌ها در پایه قرار می‌گیرند تا بتوانیم مفاهیم را منتقل کنیم.

اسلامی درباره دنیای چهارم توضیح داد: این دنیا دنیای ابرکامپیوترها، متاورس و... است. اصطلاح دنیای مجازی که به آن اطلاق می‌شود درست نیست زیرا مجازی به معنی چیزی است که نیست اما دنیای مجازی وجود دارد اما واقعی نیست. دولت‌ها و بانک‌های واقعی، با سرمایه‌های واقعی در این بستر فعالیت کرده و خریدوفروش می‌کنند.

وی توضیح داد: سایبورگ‌ها نیز امروزه در دستور پزشکی هستند. حالا کم‌کم می‌توان اعضای بدن را جایگزین کرد؛ دست‌ها و‌ پاهای مصنوعی می‌توانند جایگزین اعضای واقعی شوند و این در شرایطی است که نه‌تنها همان عملکرد را دارند، بلکه بر طبق تغییرات زیبایی‌شناسی، زیبا‌تر هستند و نیز نیروی بیشتری دارند.

این استاد دانشگاه درباره هوش مصنوعی و چرایی آن توضیح داد: همه‌چیز با همه‌چیز در ارتباط است اما بسته به نوع نگاه و تحقیق ما، بحث‌ها می‌توانند عمیق‌تر و سطحی‌تر شوند. زاویه ما در مواجهه با مسائل بسیار مهم است به‌عنوان‌مثال عدد شش انگلیسی هم می‌تواند به‌صورت عدد شش خوانده شود و هم‌عدد 9؛ بنابراین مدل مفهومیی کامل است که می‌توان از زوایای گوناگون به آن نگاه کرد.

او درباره مدل‌ها گفت: یک رویکرد پیکسلی و یک رویکرد وکتوری داریم که متفاوت هستند. اگر روی یک مقوا آدمکی را کشیده و آن را بریده و به‌اصطلاح اکسترکت کنیم، حالا یک آدمک داریم و یک مقوا با جای خالی آدمک. این جای خالی بسیار مهم است اما دور هردو یکی است که به آن شاکله می‌گوییم که همان هویت کلی است. وی افزود: اگر شباهت‌ها را بررسی کنیم، الگویی خواهیم ساخت که به چیستی موضوع اشاره می‌کند اما در مدل‌سازی به کیستی فکر خواهیم کرد و آن را می‌جوییم.

دکتر اسلامی توضیح داد: دنیا دنیای شبکه‌ای است و این باعث می‌شود هرم قدرت تشکیل شود. اما در همین حین باوجوداین پخش‌شدگی اطلاعات، نیاز به‌نوعی نقشه است که بتواند به‌صورت سنجیده، ارتباطات جامع و قابل بهره‌گیری ایجاد کند. وی افزود: اما دراین‌بین خطراتی نیز وجود دارد که بازهم باوجود همین نقشه‌ها می‌توان خطر آن را کم کرد. مثلاً یکی از این خبرها از میان رفتن شغل‌ها است و یا افرادی که در حال تحصیل هستند حالا با امکانات نوین به‌راحتی می‌‌توانند مطالبی را جمع‌آوری کنند بی‌آنکه آن را مطالعه کنند. هوش مصنوعی حالا مولد است و می‌تواند اطلاعات گوناگون را کنار یکدیگر قرار دهد.

در انتهای این جلسه مطابق سایر جلسات به پرسش و پاسخ اختصاص داشت و به سؤالات حضار پاسخ داده شد. همچنین به افراد حاضر در این نشست گواهی حضور ارائه شد.

گزارش: رهام براری

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرای استفاده از فناوری‌های نوین نیاز به نقشه داریم/پیش‌نشست آینده‌پژوهی در پنجمین ایستگاه

نظر خود را بنویسید