منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

رییس دانشگاه سوره در مراسم افتتاح نمایشگاه پوستر و کاریکاتور «غزه از نگاه هنرمندان بین‌المللی» که روز چهارشنبه با همکاری موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در گالری آیه دانشگاه سوره گشایش یافت گفت: هر کدام از آثار به نمایش درآمده به مثابه یک رسانه است که یک محتوا و فکر نو را درباره مسئله فلسطین بیان می‌کند. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، دکتر «محمدحسین ساعی» با بیان این مطلب گفت: وقتی به پس زمینه این آثار نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اندیشه‌های بشری و نگاه افکار عمومی به ماجرای فلسطین نسبت به گذشته کاملاً تغییر کرده و بزرگترین و راهبردی‌ترین شکست اسرائیل به این ترتیب رقم خورده است.

وی افزود: حمله اسرائیل به غزه سبب شد تا مسئله اشغالگری سرزمین فلسطین در افکار عمومی مردم جهان به رسمیت شناخته شود و چیزی که ما می‌بینیم همین است به طوری که مردم و  بسیاری از نخبگان و دانشگاهیان اسرائیل را به عنوان یک رژیم اشغالگر و جنایتکار می‌شناسند و برخی دیگر که خیلی نهادهای بین المللی برای آنان مهم است، حداقل قراردادهای 1948 و 1967 را مدنظر قرار می‌دهند.

دکتر ساعی در ادامه به گزارش اخیر مجلۀ اکونومیست درباره ارزیابی افکار عمومی در وقایع 40 روز اخیر فلسطین اشاره کرد و اظهار داشت: تعبیر این مقاله این بود که یک اتفاق منحصربه‌فرد رخ داده است. به این معنی که بالاخره فضای کشورهای اروپایی و به خصوص آمریکای شمالی که همیشه دچار نوعی سمپاتی متاثر از داستان پردازی‌های دروغین به نفع رژیم صهیونیستی بود تغییر کرد و 70 سال پروپاگاندای عجیب آنها شکسته شد.

این استاد دانشگاه، با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی همواره در تلاش برای مسخ افکار عمومی است، افزود: به تعبیر دکتر علی شریعتی حتی افرادی مانند «ژان پل سارتر» که گاهی طرفدار مظلوم بودند وقتی به اسرائیل می‌رسید از تعبیر سرزمین بدون ملت و ملت بدون سرزمین یاد می‌کرد و اینکه این ملت بدون سرزمین به سرزمین بدون ملت می‌رود. یا اخیراً در مواضع هابرماس می‌بینیم توصیف‌های دروغین درباره فلسطین مطرح می‌شود. یعنی آدم‌ها تا این حد مسخ می‌شوند که بتوانند افکار عمومی را بخرند و به خدمت بگیرند.

رییس دانشگاه سوره، افزایش حمایت مردم کشورهای اروپایی از فلسطین را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: برای نخستین بار در 70 سال گذشته می‌بینیم که میزان طرفداری از فلسطین در مردم کشورهای اروپایی دو برابر اسرائیل شده است. این اختلاف شدید را به وضوح می‌توان از راهپیمایی‌های عجیب و غریب در اروپا و آمارهای بدست آمده در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد.

دکتر ساعی، نسل جدید فلسطینیان را مخالف ایده دو دولتی دانست و اظهار کرد: ایده دو دولتی که اکنون آمریکایی‌ها آن را مطرح می‌کنند همان ایده‌ای است که سال 1948 و در زمان تاسیس اسرائیل مطرح شد. آنها اگر می‌توانستند با طرح چنین مسئله‌ای کاری برای فلسطین انجام دهند باید در این 75 سال می‌توانستند.

رییس دانشگاه سوره، به مدل جمهوری اسلامی ایران برای سرزمین فلسطین اشاره کرد و گفت: مدل ایران همان مدلی است که در آفریقای جنوبی اتفاق افتاد. ایران بعد از انقلاب با دو موجودیت قطع رابطه کرد که یکی رژیم اسرائیل و دیگری رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی بود. در آفریقای جنوبی «نلسون ماندلا» فردی تروریست، آدمکش و کودک‌کش معرفی می‌شد. وقتی مردم این کشور خواهان برگزاری انتخابات آزاد شدند مدلی از حاکمیت فعلی آفریقای جنوبی را انتخاب کردند. جالب اینکه ماندلا نیز اولین رییس جمهور آفریقای جنوبی بعد از آپارتاید شد. چنین مدلی را جمهوری اسلامی برای فلسطین پیشنهاد می‌کند و خارج از آن راه‌حلی وجود ندارد.

دکتر ساعی تاکید کرد: افکار عمومی به تدریج به حرف‌هایی که ما می‌زدیم رسیده و خیلی از آثاری که اکنون در این نمایشگاه به نمایش درآمده است متاثر از افرادی است که مدت‌ها تحت پروپاگاندای همین رسانه‌ها قرار داشتند و اکنون توانسته‌اند خودشان را نجات دهند. هر کدام از این هنرمندان چراغ راه هستند و مسیر را به بقیه نشان می‌دهند تا با نگاه صحیح گام بردارند.

رییس دانشگاه سوره ابراز امیدواری کرد: همه استادان، دانشجویان و هموطنان عزیز بیایید و از این نمایشگاه دیدن کنند و نقطه نظرات خود را با مسئولان برگزاری این رویداد در دانشگاه سوره درمیان بگذارند.

45 اثر بین المللی با موضوع مظلومیت فلسطین

دکتر «زهرا عسلی»، مدیر گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی دانشگاه سوره نیز به تشریح اهداف و شیوه برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه پوستر و کاریکاتور «غزه از نگاه هنرمندان بین‌المللی» حاصل همکاری مشترک دانشگاه سوره با موزه هنرهای دینی امام(ع) است. در این خصوص فراخوانی برای 700 هنرمند داخلی و بین المللی ارسال شد که در مجموع 180 اثر پذیرفته و به نمایش درآمد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و سابقه دانشگاه سوره در برگزاری نمایشگاه‌های مشابه این همکاری به خوبی صورت گرفت. البته تمامی آثار پیش از این در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش درآمده بود. به دلیل محدودیت فضا تصمیم گرفتیم یکبار دیگر 45 اثر از هنرمندان بین‌المللی را روی دیوار گالری آیه به نمایش بگذاریم. همچنین آثار هنرمندان داخلی نیز از طریق نمایشگرهای الکترونیکی به نمایش درآمده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آثار این نمایشگاه در قالب پوستر و کاریکاتور ارائه شده است، اظهار کرد: زبان هنر و تصویر یک زبان بین المللی است و به این دلیل همه مردم جهان می‌توانند آن را درک کنند. این مسئله سبب شده است تا آثار این نمایشگاه از نظر فرم، محتوا و ایده پردازی دارای تنوع و وحدت موضوع باشد. امروز همه مردم دنیا نسبت به فجایع و ظلمی که بر مردم فلسطین تحمیل شده است آگاه هستند و این بسیار اهمیت دارد.

3 اثر از دانشجویان سوره روی دیوار نگارخانه آیه

دکتر علی جوادی استادیار مطالعات فرهنگی دانشگاه سوره نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه اظهار کرد: دو هفته قبل مسابقه دانشجویی با موضوع فلسطین برگزار کردیم که 20 اثر به دبیرخانه ارسال شد و 9 اثر به عنوان آثار پذیرفته شده انتخاب شدند.

وی افزود: از آثار راه یافته به این مسابقه دانشجویی 3 اثر اکنون در نمایشگاه پوستر و کاریکاتور «غزه از نگاه هنرمندان بین‌المللی» به نمایش درآمده که نشان از توانمندی و استعداد دانشجویان هنرمند دانشگاه سوره دارد.

گفتنی است، نمایشگاه پوستر و کاریکاتور «غزه از نگاه هنرمندان بین‌المللی» از 24 تا 30 آبان سال جاری در نگارخانه آیه واقع در ساختمان مرکزی دانشگاه سوره برپا است.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنمایشگاه پوستر و کاریکاتور «غزه از نگاه هنرمندان بین‌المللی» گشایش یافت

نظر خود را بنویسید