منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

نشست هم‌اندیشی و ارائه ظرفیت‌های مسابقه ملی پارس‌آرا با حضور استادان، متخصصان و صاحب نظران حوزه پویانمایی و جلوه‌های بصری در دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، «دکتر کیارش زندی» مدیر گروه کارشناسی ارشد انیمیشن و جلوه‌های بصری دانشکده‌ی هنر با بیان ظرفیت‌های منحصربه‌فرد و تاثیرگذار دانشگاه سوره در حوزه انیمیشن اظهار داشت: این گروه آموزشی با کمک گرفتن از استادان صاحب نام و باتجربه ظرفیت آکادمیک بسیار خوبی را ایجاد کرده است. یکی از دلایل وجودی این حوزه پاسخ به نیازهای اجتماع است، پس از این نظر باید درست عمل کنیم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مقوله پویانمایی در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای کشور گفت: نیاز به تولیدات انیمیشن امروز در جامعه ما به خوبی احساس می‌شود ولی با وجود تاکید مقام معظم رهبری و بررسی طرح‌ها در جلسات متعددی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هنوز شاهد پاس کاری طرح‌ها در صدا و سیما و شوراهای نظارتی هستیم به طوری که همه آنها بعدی از مدتی بایگانی می‌شوند.

این استاد دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: انیمیشن نزدیک به 70 سال سابقه دارد و خوشبختانه وقتی تجربه زیسته افراد حاضر در این جلسه را روی هم می‌گذاریم به سابقه حدود 150 ساله انیمیشن در ایران می‌رسیم.

زندی با انتقاد به نبود سازوکارهای مشخص در بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های صنعت پویانمایی در ایران گفت: در حوزه انیمیشن نگرانی‌های جدی وجود دارد. به طور مثال وقتی یک پدربزرگ می‌بیند برای نوه‌اش محصولی متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی وجود ندارد این نگرانی بیشتر می‌شود. نباید به این صنعت از دید فرد یا افرادی که سمت اجرایی دارند نگاه کنیم بلکه باید به عنوان فرد ایرانی آن را ببینیم. حقیقت این است که همه ما سعی در بیان هویت ملی به فرزندان خود داریم ولی در واقعیت ابزاری در اختیار نداریم.

مدیر گروه کارشناسی ارشد انیمیشن و جلوه‌های بصری دانشکده‌ی هنر، افزود: در حوزه‌های اجرایی و آکادمیک زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی وجود دارد ولی هنوز نتوانستیم آنها را به محصول جدی و اثرگذار تبدیل کنیم. به عنوان نمونه اگر بر روی انیمیشین «قصه ما مثل شد» بازارپردازی یا مرچندایز انجام می‌دادیم حتی از شکرستان نیز موفق‌تر بود زیرا قابلیت بسیار زیادی در عروسک‌سازی و دیگر زمینه‌ها داشت.

زندی با اشاره به آثار استاد یکدانه در حوزه انیمیشن خردسالان گفت: بسیاری از این آثار به دلیل ساختار مناسبی که دارند اگر درست معرفی می‌شدند حتماً مورد توجه قرار می‌گرفت. بچه‌ها این انیمیشین‌ها را دوست دارند و تشنه چنین آثاری هستند. ولی زمانی که به فروشگاه‌های محصولات فرهنگی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم کامیک بوک‌های ژاپنی که به فارسی ترجمه شده است تبلیغ می‌شوند؛ در حالی که ما این ظرفیت را داریم به راحتی جای «پوکویو» را بگیریم.

استاد انیمیشن دانشگاه سوره، با اشاره به ضرورت و اهمیت شکل‌گیری فرهنگ و هویت ملی در حوزه تولید انیمیشن خاطرنشان کرد: کسی به استاد علی اکبر صادقی نگفته بود انیمیشین را چطور بسازد بلکه چون ایرانی بودن در جان او بود و از فیلتر او می‌گذشت کارهایش بستر ایرانی پیدا می‌کرد. این نکته ظرفی است که باید روی آن تمرکز کنیم و قبل از اینکه به محصول برسیم لازم است ابتدا فرهنگ و هویت ملی را ببینیم. آقای حاتمی کیا چندسال قبل در جشنواره فجر جمله‌ای بیان کرد که حاشیه‌ساز شد ولی به نظرم جمله درستی بود؛ او گفت: فیلم ساز این نظام است یعنی هر آنچه که او بسازد فیلم نظام خواهد شد. این همان هویتی است که حاتمی کیا برای خود و کارهایش تعریف کرد. چنین رویکردی را اصغر فرهادی دارد و فیلم اخلاقی می‌سازد. در کارهای فرهادی از چهارشنبه سوزی بگیرید تا درباره الی و سایر آثار او موضوع دروغ و آسیب‌های آن برجسته است. این فیلتر شخصی و هویتی باید در تولیدات و تولیدکنندگان انیمیشن ایرانی دیده شود.

زندی با بیان اینکه نمادهای هویت در آثار خارجی به وضوح دیده می‌شود اظهار داشت: در انیمه‌های روسی اگر قصه درباره کریسمس باشد بیننده سیرک را می‌بیند که یکی از مکان‌های تجلی‌گر فرهنگ روسی است. همین‌طور خرس، سماور، تخته نرد و حتی لچک‌های روی سر دختران که به دلیل سرمای روسیه می‌بندند؛ همه این‌ها از نمادهای فرهنگ روسی است و هیچ ربطی به فرهنگ آمریکایی ندارد.

این استاد دانشگاه سوره تاکید کرد: برای موفقیت در این کار باید همه علوم انسانی به کمک ما بیایید و یک همکاری مشخص و مشترک شکل بگیرد. باید مراقب سرمایه‌سوزی باشیم و تلاش کنیم از تجربیات ارزشمند و موثر استادان دانشگاه سوره و جاهای دیگر به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

«سیدامیر آقایی»، دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر مسئله مرچندایز صنایع فرهنگی و لزوم تمرکز بر آن گفت: در حوزه صنایع فرهنگی عموماً فضای کار به گونه‌ای نیست که بتوانیم بسیار بزرگ شویم. به طور معمول تا یک حدی توسعه یافته و بعد دچار افول می‌شویم. باید این نیاز را در توسعه محصولات مرتبط با صنایع فرهنگی به خوبی درک کنیم و از روند تک محصولی خارج شویم. امروز ما نیازمند حضور محصولات فرهنگی در ساحت‌های مختلف زندگی افراد هستیم؛ تنها از این طریق است که می‌توانیم ارزش افزوده‌های مکمل را کسب کنیم.

وی با اشاره به دلایل دیده شدن انیمیشن «قصه ما مثل شد» اظهار داشت: این اثر از یک سلسله کتاب و انیمیشن تشکیل شده است که در کنار هم سبب شدند این محصول هم به لحاظ ارزش افزوده محتوایی و هم ارزش افزوده اقتصادی به خوبی در جامعه دیده شود و به رشد فزاینده رفتار فرهنگی کمک کند.

دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی تاکید کرد: قرارگاه این آمادگی را دارد که از ظرفیت‌ها، استعدادها و تجربیات استارتاپ‌ها، موسسات و افراد نوآور در زمینه تولید کتاب، انیمیشن، بازی‌‌های رایانه‌ای و بازی‌های رومیزی با رویکرد فرهنگی و سرگرمی در فضایی چندوجهی حمایت کند. سال گذشته در رویداد بازار پردازی تهران موفق شدیم 10 کسب و کار با ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی ایجاد کنیم. امسال هدف ما روی شخصیت‌پردازی است و بیشترین تمرکز خود را بر آن گذاشته‌ایم. نگاه ما از جنس ریل‌گذاری روی کل داستان است و نمی‌خواهیم فقط خالق یا روایت‌پرداز داستان باشیم بلکه می‌کوشیم از تمام ظرفیت استفاده کنیم.

دکتر رامتین شهبازی، معاون دانشگاه هنر نیز با تاکید بر اهمیت وجود ایده‌های جذاب و خوب گفت: موضوع ایده مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود و در واقع ایده خوب است که باعث می‌شود بتوانیم روی ریل حرکت کنیم. مشکل اصلی اینجاست که ما در این باره زیاد صحبت می‌کنیم ولی زمانی که به مرحله عمل می‌رسیم همه چیز را کنار می‌گذاریم و در همان مرحله ایده باقی می‌مانیم. باید کار کنیم و در همه زمان‌ها و موقعیت‌ها جزییات را ببینیم.

استاد فرخ یکدانه، کارگردان و نویسنده انیمیشن نیز توجه به محتوا و شخصیت ایرانی در تولیدات پویانمایی را یک بخش مهم و غیرقابل انکار توصیف کرد و اظهار داشت: علاوه بر این بخش نحوه ارائه فراخوان مسابقه برای دریافت کارهای دانشجویی و حرفه‌ای مهم است و اینکه مشخص شود آثار در چه فضایی قرار است به مخاطبان ارائه شود.

گفتنی است، در این نشست «دکتر میرطاهری» دبیر اجرایی مسابقه ملی پارس‌آرا، «دکتر کاظم نظری» رییس دانشگاه هنر، «استاد علیرضا کاویان‌راد»، «استاد شهرام خوارزمی»، «استاد روانبخش صادقی» و «دکتر رضا بهمنی» دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهباید از ظرفیت‌های آکادمیک برای تولید انیمیشن‌های تاثیرگذار استفاده کنیم

نظر خود را بنویسید