منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 کتاب تألیفی دکتر مهران هوشیار «مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه سوره» در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری دانشگاه سوره برگزار و موردنقد و بررسی قرار گرفت.  

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره، در نشستی با حضور دکتر مریم جلالی؛ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، دکتر طیبه عزت‌الهی‌نژاد؛ رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی، دکتر یارزاده رئیس دانشگاه هنرهای ایرانی- اسلامی استاد فرشچیان و برخی از استادان دانشگاه، دانشجویان و فعالان حوزه صنایع‌دستی در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، کتاب «صنایع‌دستی، خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» نوشته دکتر مهران هوشیار عضو هیأت‌علمی و مدیر گروه مطالعات عالی هنر نقد و بررسی شد. 

با راه‌اندازی میزهای تخصصی، کتاب‌های تخصصی تولید می‌شود؛ با نقدهای بیشتر هرروزمان را متفاوت کنیم

معاون صنایع‌دستی کشور در نشست نقد کتاب «صنایع‌دستی، خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» بابیان اینکه نقدهای ارائه‌شده علمی و بسیار منصفانه بود، گفت: هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کشور به منابع روزآمد و علمی بیشتری نیازمند است.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور در این نشست اظهار کرد: چنین جلساتی می‌تواند آغازی در جهت پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و تدوین متونی قابل استناد در صنایع‌دستی معاصر باشد.

وی تصریح کرد: بدون تردید فردا شکل امروز نیست چراکه دیروز هم‌شکل روز قبل‌تر از خود نبوده. هرکدام از ما وظیفه‌داریم و باید در جهت پیشرفت و توسعه اقدام کنیم و هرروزمان را متفاوت کرده و با نقدهای سازنده زمینه این تحول را فراهم کنیم.

.

در بخش دیگری از این نشست، ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی بابیان اینکه پرداختن به بخش‌های مختلف مانند روابط بین‌الملل، اقتصاد و صنایع‌دستی ابعاد متعددی و مفاهیم‌ متنوعی است که در این کتاب وجود دارد، گفت: این یک نوآوری است که دکتر هوشیار این مطالب در ساختاری منسجم و هدفمند در کنار هم قرار داده و ویژگی از نقاط قوت این کتاب محسوب می‌شود.

او ضمن پرداختن به شخصیت علمی و تخصص نویسنده تصریح کرد: کتاب به‌عنوان یک اثر ترویجی متن ارزشمندی است و البته ازنظر حجیم بودن و متن‌محور بودن جای تدقیق بیشتر دارد.

 

وحدت رویه در کتاب مشهود است

دکتر مهدی محمدی مدیر گروه صنایع‌دستی، هنر اسلامی و کتابت و نگارگری دانشکده هنر سوره نیز در این نشست با اشاره به اینکه کتاب مذکور می‌تواند نقطه آغازین ترجمه مبتنی بر نگاه توسعه‌محور باشد، گفت: کلیاتی در کتاب حاکم است که در آن مسئله توسعه و آینده‌پژوهی را شاهد هستیم.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه سوره افزود: حضور این جمعیت نشان می‌دهد که این کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است. درعین‌حال مطالب مختلفی در این کتاب وجود دارد که پرداختن به جزئیات آن زیاد است. از سوی دیگر وحدت رویه در پرداخت مطالب کتاب از دیگر نکات مثبت آن است.

نوشتن کتاب شجاعت می‌خواهد

دکتر طیبه عزت‌اللهی رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی نیز بابیان اینکه جای گفتمان علمی در ایران خالی است، گفت: این اقدام بسیار خوب است که امروز با یک رویکرد علمی دور این میز جمع شده‌ایم.

او بابیان اینکه بعد از تألیف متن، نقد و بررسی علمی هم شجاعت می‌خواهد گفت: تجلیل و تقلیل را که رها کنیم باید به تحلیل برسیم و این است که جامعه را می‌سازد.

عزت‌اللهی بابیان اینکه واکاوی تاریخ و گذشته ما در هنر ایران می‌تواند منجر به ساخته‌شدن فضای امروز شود، گفت: گوناگونی نشان می‌دهد که باب گفت‌وگو را باز کردیم اما خلأ هنر نشان می‌دهد که مطالعات بین‌رشته‌ای بسیار فقیر است و تکرار مکررات به‌عنوان آفت این حوزه قلمداد می‌شود.

 

جرئت نقدپذیری در کنار شجاعت نوشتن

دکتر مهران هوشیار نویسنده کتاب صنایع‌دستی خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها نیز پس از قدردانی از برگزارکنندگان  معاونت صنایع‌دستی بابیان اینکه در اصلاحات و مکتوبات آینده از نقدهای مطرح‌شده استفاده خواهم کرد، گفت: بسیار از نقد استادان آموختم و تمامی موارد علمی را پذیرا هستم، من فردی سنت‌گرا هستم اما آرمان توسعه را نیز در سر دارم و در این زمینه بازهم تلاش خواهم کرد تا در اصلاحات کتاب به نکات متعدد توجه کنم.

هوشیار افزود: شجاعت نویسندگی زمانی ارزش دارد که قدرت و جسارت نقدپذیری نیز وجود داشته باشد و من نیز بابت ارائه پیشنهاد‌ها، نقدها و اصلاحات طرح‌شده بسیار خرسند و خوشبختم.

مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه سوره در پایان از همگی خوانندگانی که کتاب را موردتوجه قرار داده و در این نشست به‌نقد آن پرداختند، قدردانی مجدد کرد.

در این نشست تخصصی همچنین دکتر مهدی خانکه؛ عضو هیأت‌علمی دانشگاه فرشچیان- دکتر رضا میرمبین؛ کارشناس ارشد معاونت صنایع‌دستی و استاد هیاس حسینی؛ هنرمند شیشه به همراه دکتر حسین یاوری؛ پیشکسوت و استاد رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نقطه نظرات و نقدهای خود پیرامون متن تألیفی دکتر هوشیار ارائه کردند.

کتاب صنایع‌دستی، خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات دانشگاه سوره در ۴۸۷ صفحه رنگی به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای اسلامی قرار دارد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنقد کتاب «صنایع‌دستی، خاستگاه‌ها، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» اثر دکتر مهران هوشیار

نظر خود را بنویسید