منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

نشست هوش مصنوعی، اخبار جعلی و دیپ فیک در جنگ شناختی علیه غزه به همت پژوهشکده سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری رسانه باحضور دکتر یوسف خجیر قائم‌مقام دانشگاه سوره در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره به نقل از دانشگاه صداوسیما، دکتر سیدمحمدرضا مرندی، جنگ اسرائیل و غزه را از این جهت که حماس آغازگر جنگ بوده و با یک برنامه ریزی داخلی و مستقل از دیگران آن را طراحی و عملیاتی کرد، پدیده‌ای متفاوت ارزیابی کرد و گفت: حماس یک گروه چریکی کوچک است و اسرائیل به اذعان خودش ششمین قدرت نظامی دنیاست با این وجود در این جنگ غافل گیر شد و تعداد قابل توجهی از سران عالی رتبه آن اسیر شدند.

مرندی، حضور سران کشورهای غربی در تل آویو و اعلام همبستگی آنها با رژیم صهیونیستی را دلیل دیگری برای بزرگی عملیات حماس دانست. این استاد دانشگاه موضع کشورهای عربی در خصوص این جنگ را مهم ارزیابی کرد و گفت: سران کشورهای عربی نشان دادند که در موضع حمایت از مقاومت نیستند. ایشان ادامه داد: ماهیت سازمان‌های بین المللی هم در این جنگ آشکار شد. مرندی با اشاره به تعداد شهدای خبرنگار جنگ اخیر گفت: مسئله دیگر روشن شدن خوی وحشی گری اسرائیل است که می‌توان این مورد را در یک نمونه خلاصه کرد؛ در کل جنگ جهانی دوم ۶۹ خبرنگار کشته شد اما در این جنگ تا الان بیش از ۷۲ نفر کشته شده است یا در تمام عمر داعش ۵ هزار کودک کشته نشد اما در این جنگ بیش از ۵ هزار کودک کشته شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دستکاری سکوهای جهانی در الگوریتم‌ها به سود رژیم صهیونستی گفت: اگر به آماری که این سکوها منتشر کرده‌اند نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که 31 درصد از کاربران اینستاگرام را طرفدار اسرائیل و 42 درصد را طرفدار فلسطین معرفی می‌کنند این در حالی است که در تیک تاک که از استقلال بیشتری برخوردار است بیش از 92 درصد از کاربران طرفدار فلسطین و تنها 5 درصد طرفدار اسرائیل بوده‌اند؛ این نشان دهنده جهت دار بودن رسانه‌ها و زیر سئوال رفتن جریان آزاد اطلاعات است.

مرندی موج حمایت‌های مردمی در جهان را ناشی از بیداری آنها دانست و گفت: موج عظیم بیداری انسانی است که در دنیا به راه افتاده است مخصوصاً در کشورهای غربی نشان دهنده این است که مردم غرب نسبت به رسانه‌های خود بی اعتماد شده‌اند.

مرندی در پایان با اشاره به گیر افتادن اسرائیل در یک دوگانه گفت: اسرائیل دچار یک دوگانگی شده از یک طرف از داخل فشار می آورند که جنگ را ادامه بده و از طرف دیگر هم‌پیمان‌های آن فشار می‌آورند که جنگ را متوقف کن؛ در هر دو صورت اسرائیل شکست مفتضحانه‌ای می‌خورد.

در ادامه نشست، دکتر یوسف خجیر با تشریح مفاهیم هوش مصنوعی و اخبار جعلی گفت: هوش مصنوعی فناوری نوع سوم هست که تا قبل از آن دو نوع فناوری یعنی نوع های وب یک و وب دو وجود داشته است. هوش مصنوعی علاوه بر اینکه مزایای دو نوع قبلی را دارد قابلیت معنایی هم دارد و می‌توان گفت مانند یک انسان قابلیت خود تصحیحی دارد. مفهوم دوم، اخبار جعلی است: کار اخبار جعلی این است که اطلاعات را نادرست ارئه دهد و این کار را به صورت هدفمند انجام می‌دهد. حالت دیگر در اخبار جعلی، گمراه کننده بودن آن است یعنی اخبار را طوری ارئه کند که مخاطب فکرش عوض شود و حالت سوم مضربودن این اخبار است؛ یعنی خبر درست است اما ما خبر درست را در شرایطی ارائه می‌دهیم که به نفع کشور نیست و حادثه‌ساز می‌شود. عضو هیئت علمی دانشگاه سوره افزود: من در جنگ میان اسرائیل و حماس، یک قدرت و یک اقتدار می‌بینم، اسرائیل کشوری قدرتمند و حماس گروهی مقتدر است. چرا که اسرائیل در یک زمین ۳۰۰ هکتاری با وجود داشتن تمامی امکانات و تجهیزات روز دنیا، توانایی نابودی حماس را ندارد و اینجاست که اقتدار حماس مشخص می‌شود، به همین دلیل است که اسرائیل چاره‌ای جز کشتن کودکان و زنان ندارد.

خجیر با اشاره به برگزاری بیش از 200 تظاهرات بزرگ مردمی علیه اسرائیل، بیش از 150 اعتراض دانشجویی و برگزاری رویدادهای متعدد هنری در سراسر جهان گفت: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که کشورهای قدرتمند جهان و غول‌های بزرگ رسانه‌ای حامی رژیم صهونیستی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در ادامه به تکنیک‌های رسانه‌ای که اسرائیل برای فریب مردم از آنها استفاده کرده است پرداخت و گفت این شگردها به این شرح‌اند: تکنیک برچسب‌زنی (شخصی را غیر از خود متهم کردن؛ با طرح این گزاره که حماس یک گروه تروریستی و وحشی است)، تکنیک راست و دروغ را قاطی‌کردن (مغالطه کردن)؛ تکنیک قطره چکانی (یعنی اخبار راست را به مرور زمان بگوییم تا افراد بیخیال آن شوند)، تکنیک بزرگ نمایی، تکنیک دو قطبی کردن، تکنیک اهریمن سازی، تکینک یک سونگری (یعنی وقتی پای یک زن اسرائیلی ترکش می‌خورد آن را آنقدر بزرگ جلوه می‌دهند که انگار نه انگار ساعتی قبل ۷۰۰ نفر را در یک بیمارستان کشته‌اند).

خجیر در پایان گفت: این جنگ یک سری محاسبات ارتباطی را بهم ریخته است، رسانه‌های اجتماعی بود ‌که به حماس کمک کرد و باعث اقتدار آن شد. غول‌های رسانه‌ای دنیا هم نتوانستند برای اسرائیل کاری بکنند و همین هم باعث می‌شود که اسرائیل دیگر اسرائیل قبلی نشود.

دکتر علی اکبر رزمجو در بخش پایانی نشست به تحلیل جنگ اسرائیل و غزه از منظر جنگ شناختی و دیپ فیک پرداخت و گفت: اسرائیل از سال ۱۹۸۷ میلادی به فکر جنگ رسانه‌ای است و از همان زمان در حال تسلط بر قدرت تبلیغاتی جهان است. رزمجو با اشاره به اتاق‌های فکر اسرائیل گفت: در اسرائیل سه اتاق فکر وجود دارد که یکی از این اتاق‌ها مخصوص حوزه جنگ روایت‌هاست و بر اساس راهبردهای همین اتاق فکر است که اسرائیل در جنگ با غزه به افراد تأثیرگذار رسانه‌ای که هر کدام پستی علیه حماس می‌گذارند هزار دلار پاداش می‌دهد.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از راهبردهای اسرائیل را اجتماع‌سازی دانست و افزود: در این قسمت دنبال این هستند که رسانه‌های دیداری و شنیداری را برای خود کنند، حتی بجای اینکه مردم را قانع کنند مسئله سلب کنش یعنی تغییر افکار عمومی‌به سمت دلار و بازار و... را در پیش گرفته‌اند. رزمجو با اشاره به پروژه جدید اسرائیل گفت: در این پروژه که 112 صفحه است راهبردهای عملیات رسانه‌ای برای سربازان اسرائیلی مشخص شده است. وی افزود: اسرائیل در پارادایم عربی به جای اینکه حماس را متهم کند ایران را متهم می‌کند و می‌گوید ایران می‌خواهید معادلات منطقه را تغییر دهد‌. عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در پایان نشست با اشاره به عملکرد دیپ فیک در تولید کلیپ‌های غیر واقعی از تلفیق صدا و تصویر کلیپ‌های واقعی گفت: اسرائیل یک جنگ پست مدرن را با استفاده از ابزار و وسایل پیشرفته نظیر هوش مصنوعی و دیپ فیک به راه انداخته است تا از این طریق جنگ شناختی را علیه غزه راه بیاندازد.

 

خبرنگار: محمد امین فلاح زاده

عکس: محمد حاتمی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهغول‌های رسانه‌ای دنیا در ماجرای جنگ اسرائیل و غزه شکست خوردند

نظر خود را بنویسید