منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، جشنواره مطبوعات را فرصتی برای الگوسازی و انتخاب آثار برگزیده در حوزه‌های مختلف رسانه دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیدعلی مسعودی، با بیان این مطلب گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۶ در حوزه مطبوعات دو رویداد برگزار می‌شد؛ یکی جشنواره مطبوعات و دیگری نمایشگاه مطبوعات بود. هدف از برگزاری جشنواره مطبوعات الگوسازی و انتخاب آثار برگزیده در حوزه‌های خبر، گزارش، ترجمه، مصاحبه و ... بود و به صاحبان آثار جایزه تعلق می‌گرفت.

مسعودی درباره فلسفه شکل‌گیری نمایشگاه مطبوعات گفت: علاوه‌بر برگزاری آن جشنواره که منجر به انگیزه در خبرنگاران در جهت ارائه تولیدات قوی می‌شد، متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار برگزاری جشنواره به فکر نمایشگاه مطبوعات افتادند؛ چراکه مطبوعات هم باید با مخاطبان و همکارانشان ارتباط برقرار کند. آنقدر کار رسانه سنگین و پراکنده است، که خبرنگاران فقط در کنفرانس‌های مطبوعاتی و مدیران مسئول در مکان‌هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همدیگر را می‌بینند.

به گفته رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، لزوم برقراری ارتباط بین مدیران با خبرنگاران، خبرنگاران با خبرنگاران و خبرنگاران با مردم منجر به برگزاری نمایشگاه مطبوعات شد. شاید همین عدم برگزاری نمایشگاه یکی از عوامل کاهش کیفیت تولیدات مطبوعات است.

وی در پاسخ به این سوال که در همان سال ۱۳۹۶ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لیست بلند هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات را به همراه جزئیات هزینه‌ها منتشر کرد و مسئولان وقت معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات برگزاری نمایشگاه را از جانب دولت و مطبوعات به صرفه ندانستند، گفت: من هم در آن زمان درباره اعطای یارانه کاغذ به مطبوعات حرف و حدیث‌های زیادی شنیدم. ظاهراً در آن برهه به یکسری افراد و نشریات خاص کاغذ داده می‌شد؛ نشریاتی اصلاً چاپ نمی‌شدند! عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات سیاست غلطی است. کاغذ سر جای خودش توزیع شود. کار فرهنگی هم باید انجام شود. اینکه ما پولِ نمایشگاه را صرف کاغذ کنیم، سیاست غلطی است.

شانه خالی کردن از هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات

سال ۱۳۹۷ بود که محمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارتخانه علت عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات را هزینه‌های سرسام‌آور آن برای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت که حتی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بخاطر مشکلات اقتصادی و تامین کاغذ آمادگی حضور در نمایشگاه را ندارند.

اما مسعودی توجیه حذف نمایشگاه مطبوعات به بهانه هزینه‌های محول شده به دوش دولت را قانع‌کننده ندانست و توضیح داد: می‌توانستیم نمایشگاه را مختصر برگزار کنیم؛ نه اینکه صورت مسئله را حذف کنیم! به هر حال، مطبوعات سازنده افکارند و نمی‌توانند به صورت جزیره‌ای کار کنند. وقتی رسانه‌ها همدیگر را ببینند و تعامل داشته باشند، لااقل درباره مسائل امنیتی و ملی موضع واحد می‌گیرند. آیا ارزش ندارد ما هزینه کنیم و یک وحدت رویه بین مطبوعات ایجاد کنیم؟ همه کشور‌ها به مطبوعاتشان بها می‌دهند. کمک‌های دولت به رسانه‌ها یک دهم کمک‌های اروپا به نشریات است.

اساس برگزاری نمایشگاه دیدار و طرح و بحث مسائل مختلف است

عضو هیات علمی دانشگاه سوره نتیجه حذف نمایشگاه مطبوعات را کاهش ارتباط رسانه با مخاطبان و کاهش ارتباط اهالی رسانه با یکدیگر دانست و تصریح کرد: تقریباً اصحاب رسانه همدیگر را نمی‌شناسند! از مسائل همدیگر باخبر نیستند. آن‌ها یک صنف هستند، باید با هم ارتباط داشته باشند. برای همین صنف واقعی مدیران مسئول خبرنگاران نداریم. چندتا انجمن داریم، که هیچ کدامشان کارایی ندارند. اساس برگزاری نمایشگاه دیدار و آشنایی و طرح و بحث مسائل مختلف است.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهجشنواره مطبوعات فرصتی برای الگوسازی و انتخاب آثار برگزیده رسانه‌ای

نظر خود را بنویسید